måndag 14 januari 2019

Wijk aan Zee – rond 3

Vladimir Kramnik och Jan Nepomnjasjtjij och ömsesidig glädje – före partiet.
Foto: Alina L'Ami

Ett av mina starkaste minnen från besöken i Wijk aan Zee är kylan. Idag satt Magnus Carlsen med jackan på i spellokalen, och hans parti mot Santosh Vidit alstrade inte någon värme. Carlsen lyckades styra in i ett tornslutspel med merbonde, men det öppnades aldrig några vinstvägar. Världsmästaren tömde ställningen på alla möjligheter innan han accepterade remislutet efter 131 drag. De utmattade kommentatorerna jublade över att det var slut.

Jan Nepomnjasjtjij har haft ett tufft program: svart mot Anish Giri och Magnus Carlsen och idag vit mot Vladimir Kramnik. På dessa partier har han 2,5 poäng och det placerar honom i ensam ledning. Kramnik har på sistone lagt sig till med en allt skarpare spelstil och utdelningen har inte varit den bästa. Dagens tidsnöd påskyndade slutet:

Jan Nepomnjasjtjij – Vladimir Kramnik 
Vit drar

30.Te4!
Tornet behövs på första raden. Efter 30.Dxb5 Dxd4 31.Dxb7 Dxd1+ 32.Kh2 Tc4 33.Lxd6 axb4 34.axb4 De1 är det materiell jämvikt och svart har det motspel som krävs för att hålla vits fribönder under kontroll.
30...Lxd5 31.Te1
Efter 31.Dxd5 Sc3 32.Db7 Dxd1+ 33.Kh2 Tf8 är svarts problem lösta.
31...Lc4 32.Df5 Tf8



33.Kh2
Objektivt bättre är 33.bxa5 eller 33.Lxh6 där 33...gxh6?? faller på 34.Dg4+ och slag på c4.
33...g6?
Vit kan utnyttja försvagningen av h6-bonden. Bättre chanser erbjöd 33...Dd4 34.Te4 Dd5 35.Dxd5 Lxd5 följt av avslag på b4.
34.De4 d5 35.De7 axb4
Till samma resultat leder 35...Dg7 36.a4 Sd4 37.Le5.


36.Le5 uppg.

Kramnik ligger sist med en halv poäng och imorgon har han svart mot Carlsen.


Peter Leko fick äran att starta rond 3. Foto: Alina L'Ami 


Partiet mellan Magnus Carlsen och Santosh Vidit blev tredje rondens sist avslutade duell. I mittspelet bytte Carlsen ut kavajen mot en fodrad jacka. Foto: Alina L'Ami

Partierna
Spelarintervjuer

Rond 3 (måndag kl. 13.30)
Santosh Vidit – Magnus Carlsen remi 
Jorden van Foreest – Ding Liren 0-1 
Vladimir Fedosejev – Jan-Krzysztof Duda 0-1 
Sam Shankland – Vishy Anand remi 
Tejmur Radjabov – Richard Rapport remi 
Anish Giri – Sjachrijar Mamedjarov remi 
Jan Nepomnjasjtjij – Vladimir Kramnik 1-0

Ställningen efter tre ronder:
Jan Nepomnjasjtjij 2,5; Vishy Anand och Ding Liren 2; Magnus Carlsen, Tejmur Radjabov, Sjachrijar Mamedjarov, Santosh Vidit, Anish Giri, Richard Rapport, Jan-Krzysztof Duda och Sam Shankland 1,5; Vladimir Fedosejev och Jorden van Foreest 1; Vladimir Kramnik 0,5 poäng.

Rond 4 (tisdag kl. 13.30)
Magnus Carlsen – Vladimir Kramnik 
Sjachrijar Mamedjarov – Jan Nepomnjasjtjij 
Richard Rapport – Anish Giri 
Vishy Anand – Tejmur Radjabov 
Jan-Krzysztof Duda – Sam Shankland 
Ding Liren – Vladimir Fedosejev 
Santosh Vidit – Jorden van Foreest

* * * * *


Foto: Alina L'Ami 

MAX WAHLUND:
Utöver mästarturneringarna utgör Tata Steel Chess Nederländernas största schackfestival för amatörer. Sammanlagt nära 2 000 spelare deltar i de bergergrupper som avgörs i samma stora sal där världsstjärnorna spelar. Därigenom är världseliten alltid nära. I fjol stötte jag på Vladimir Kramnik utanför spelarhotellet när han smög ut för en cigg. Han såg aningen besvärad ut när jag bad om en selfie med honom – det var nog inte helt i linje med den avslappnade stämningen här. Sorry, Vladimir! Idag stod Ivan Sokolov och väntade på bussen precis utanför spellokalen. Jag hoppade över selfie-idén denna gång.

Jag deltar nu för tredje året i rad och tycker att det är lite märkligt att inga svenskar hittat hit. Första året var även Nils Grandelius på plats men sen dess har jag varit ensam blågul. Kanske är det vädret som är avskräckande – nordsjökusten i januari bjuder inte direkt på bikiniklimat. Men mänskligt och schackligt är det desto trevligare. Det är vanligt att motståndaren mitt under partiet frågar om han kan gå och köpa lite kaffe till dig. Just i och med att det är små bergergrupper (4- eller 10-manna) hinner man bli vän med en liten grupp människor, väldigt bra ordnat.

När man varit här i några år börjar man känna sig som hemma. Man får sina små favoriter; i fjol upptäckte jag att stans lilla livsmedelsaffär har en apelsinpress, en liter nypressad apelsinjuice för 4 euro eller en halv för 2:50. Man lägger märke till detaljer; i år är svängdörrarna i entrén där trängseln är störst utbytta mot skjutdörrar med sensorer. Den största glädjen för mig i år var att se att geten (!) vi har som granne på vår gata är kvar. Han har en egen liten tomt och ett pyttelitet hus han bor i. Wijk aan Zees coolaste invånare.

I år har jag liksom för två år sedan valt det som kallas ”dagvierkamp”. Det är i regel 4-manna mitt i arbetsveckan - jag hamnade i den enda gruppen med sex spelare - och därför ett stort inslag av holländska pensionärer. Jag känner att holländska pensionärer rent generellt är en underskattad grupp i världsdemografin. De är vänliga, språkkunniga, artiga, ordentliga, för inget större oväsen och är inte underrankade. Världen vore en bättre plats om den huvudsakligen befolkades av holländska pensionärer.

Om den gjorde det skulle jag förmodligen ha lite högre rankning också. De två tidigare åren har jag fått en del gåvor av dem. Därför var det med fasa jag idag konstaterade att min första motståndare var raka motsatsen till en holländsk pensionär: en norsk junior! André Gjestemoen-von Hirsch, 14 år, och med en rankning som egentligen var för låg för att spela i vår grupp. Men underrankad förstås. Som öppning valde han en av de där d4-Sc3-uppställningarna som tillverkas i någon källare i St Petersburg av lika delar Sesse-arom, polonium, och Aljechins gamla liktornar. Inga krusiduller, pang på kungen bara. Efter nio drag hade jag hans svartfältslöpare nerkörd i svalget och övervägde att ge upp. Som tur var fanns ändå ingen självklar vinstväg och efter 20 drag hade vi 5 minuter kvar var. Jag lyckades till slut få in ett tveksamt kvalitetsoffer och i tidsnöden offrade han tillbaka och tog ut remischackar. Pust!

Innan jag gick hem kunde jag konstatera att Magnus Carlsen på bordet strax intill fortfarande satt och jobbade. Då känns det okej ändå. Magnus Carlsen! Ni fattar! Kom hit, vad väntar ni på?