onsdag 16 januari 2019

Wijk aan Zee – rond 5

Rond 5 spelades i Theatre De Vest i Alkmaar och det var halvbesatt i teatersalongen.
Foto: Fiona Steil-Antoni 

Två av ronderna i Masters spelas på annan ort än Wijk aan Zee; idag en teaterscen i Alkmaar och nästa onsdag i en kyrka i Leiden. Schack till massorna.

Norrmannen Terjei Svensen har koll på statistiken. När Magnus Carlsen i rond 5 bröt den remisvit som jag redovisade igår genom vinst mot Jorden van Foreest, så framhåller Svensen att Carlsen nu spelat 33 partier i följd utan förlust. Så kan man också se det. Senast han förlorade ett långparti var mot Sjachrijar Mamedjarov i Biel den 31 juli i fjol.

Anish Giri var först färdig i dagens rond med sin remi mot Vishy Anand. I kommenattorrummet bedömde han sedan det då pågående partiet mellan van Foreest och Carlsen, och han tyckte det var en dålig idé av sin landsman att tillåta Svesjnikovvarianten, som ju praktiserades i VM-matchen: ”Jorden beslöt sig för att ta en fajt i Magnus terräng. Jag förstår inte varför.” Det blev en nyttig lektion, enligt van Foreest.

Ding Liren var dagens andre vinnare och med den vinsten gick han upp i delad ledning med Jan Nepomnjasjtjij.

Sam Shankland – Ding Liren 
Svar drar

28...b4!
Löparen har a4 i sikte och även om vits båda torn makar på sig så är konsekvenserna av partidraget ödesdigra för vit.
29.Tb2 La4 30.Te1 Tc7!


Det hotar både bxa3 och dubblering på c-linjen. Det är mer än vit klarar av.
31.La2 bxa3 32.Tb6 Lc5 33.Tb1 Lc2


34.uppg.
Tornet har inget vettigt flyktfält, 34.Tb5 Ld3+.

Partierna
Spelarintervjuer

Rond 5
Jorden van Foreest – Magnus Carlsen 0-1 
Vladimir Fedosejev – Santosh Vidit remi 
Sam Shankland – Ding Liren 0-1 
Tejmur Radjabov – Jan-Krzysztof Duda remi 
Anish Giri – Vishy Anand remi 
Jan Nepomnjasjtjij – Richard Rapport remi 
Vladimir Kramnik – Sjachrijar Mamedjarov remi

Ställningen efter fem ronder:
Jan Nepomnjasjtjij och Ding Liren 3,5; Magnus Carlsen, Santosh Vidit, Anish Giri och Vishy Anand 3; Sjachrijar Mamedjarov, Jan-Krzysztof Duda och Tejmur Radjabov 2,5; Vladimir Fedosejev, Richard Rapport och Sam Shankland 2; Vladimir Kramnik 1,5; Jorden van Foreest 1 poäng.

Rond 6 (fredag kl. 13.30)
Magnus Carlsen – Sjachrijar Mamedjarov 
Richard Rapport – Vladimir Kramnik 
Vishy Anand – Jan Nepomnjasjtjij 
Jan-Krzysztof Duda – Anish Giri 
Ding Liren – Tejmur Radjabov 
Santosh Vidit – Sam Shankland 
Jorden van Foreest – Vladimir Fedosejev

* * * * *


Jag skakar hand med dagens motståndare Rob Witt.
I förgrunden: Jan Boersma-Wouter Noordkamp.

MAX WAHLUND:
Årets ”dagvierkamp” är slut och det är dags för mig att lämna Holland och mina trevliga värdar i Wijk aan Zee. Dagens motståndare hette Rob Witt, en vänlig herre i 70-årsåldern som var god vän med Jaan Eslon en gång i tiden. Eslon brukade komma och hälsa på och spela schack innan han flyttade till Spanien så småningom.

Rob själv kunde bjuda ordentligt motstånd på den tiden med ett elotal i 2400-trakten. Numera är det 300 poäng lägre och partiansatsen mot mig kändes lite svajig.

Rob Witt – Max Wahlund
Antagen Damgambit
1.d4 d5 2.c4 dxc4 3.e3 e5 4.Lxc4 exd4 5.exd4 Sf6 6.Sf3 Lb4+ 7.Sc3 0-0 8.0-0 Lg4 9.Le3 Sc6 10.Le2
När vits pjäser redan börjar gå bakåt är det nåt som är fel. 10.a3 är mer i linje med ställningens krav.
10...Sd5 11.Dd3



Med hotet Sg5, vilket dock pareras lätt.
11...Sce7 12.h3 Lf5 13.Dd2 c6 14.Sh4
Vits senaste drag har varit ganska mållösa och detta är ett klart fel. Nu satte jag mig och räknade så långt jag kunde och drog:
14...Sxc3 15.bxc3 Lxc3! 16.Dxc3 Sd5 17.Db3 Dxh4 18.Dxb7



Innan jag slog på c3 hade jag räknat hit och velat spela 18...Lxh3 19.gxh3 Sxe3 20.fxe3 Dg3+ 21.Kh1 Dxh3+ 22.Kg1 Dxe3+ 23.Tf2. Svart får en hel del bönder för pjäsen, men jag var inte riktigt övertygad. Bönderna är svåra att använda med så många tunga pjäser på brädet – de behövs för att skydda kungen. Istället spelade jag
18...Tae8
Jag får ett angrepp och vi tyckte båda två att det borde slå igenom på nåt sätt, men kanske är detta ett sånt där parti som ser mer vunnet ut än det är. Partiet balanserar mellan svart vinst och remi.
19.Dxc6 Le4 20.Dc1 Df6 21.Dd2 Dg6 22.f3 Lf5 23.Lg5 Txe2 24.Dxe2 Dxg5 25.Kh2 Sf4 26.Dd2 Dh6 27.Tfe1 Lxh3 28.gxh3 Dxh3+ 29.Kg1 Dg3+ 30.Kf1 Dxf3+ 31.Kg1 h5 32.Te3 Dg4+ 33.Kh1 Td8 34.Dh2 Txd4 35.Tg1 Dd7 36.Dg3 g6 37.Tf1 Dd6 38.Tef3 Dd5 39.Kh2



39...Td2+
Här försvann nog sista vinstchansen när jag med sekunder på klockan ratade 39...g5!. Det verkar falla på det uppenbara 40.Txf4, men då finns det snygga 40...h4!.
40.T1f2 Txf2+ 41.Txf2 Se6 42.Db8+ Kg7 43.Db2+ Kg8 44.Db8+ Kg7 45.Db2+ remi

Remin räckte ändå till en delad förstaplats i min grupp tillsammans med norske André Gjestemoen-von Hirsch. Hans franske motståndare dök aldrig upp. Att lämna wo i en bergergrupp tycker jag bör bestraffas med en veckas jobb i stålverket eller nåt liknande – ett oskick är det. André och hans pappa såg dock rätt glada ut ändå, och till skillnad från mig stannar de kvar här för ”tienkamp” också – tiomannagrupperna som börjar på fredag.

Dags att resa hemåt alltså. Men jag kommer tillbaka, och då hoppas jag se fler svenskar här!