måndag 19 november 2018

VM-matchen i London – åttonde partiet

Fabiano Caruana pressade i åttonde partiet – men åter remi. Foto: fide.com 

MATTI SVENN:
Idag var Magnus Carlsen ute på riktigt djupt vatten efter att Fabiano Caruana synat hans sicilianska repertoar när han spelade öppet Sicilianskt med 3.d4. Fabiano och hans team fick in en femstjärnig prepp i Svesjnikovvarianten. Han spelade dessutom fort, riktigt fort. Klockan efter 20 drag: Fabio 1 timma 37 minuter kvar, Magnus 54 minuter. Men på något underligt sätt krånglade sig världsmästaren ur greppet. Caruana: "I might have had some chances, so I am a bit disappointed."

Fabiano Caruana – Magnus Carlsen
Sicilianskt
1.e4 c5 2.Sf3 Sc6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5.Sc3 e5 (Svesjnikov) 6.Sdb5 d6 7.Sd5 Sxd5 8.exd5 Sb8 9.a4 Le7 10.Le2 0-0 11.0-0 Sd7 12.Ld2



Inte helt nytt men vanligare är att ställa löparen på e3. Poängen med Ld2 är att a-bonden är garderad efter …
12...f5 13.a5 a6 14.Sa3
… och springaren hittar till b6 efter …
14…e4 15.Sc4 Se5 16.Sb6
Det känns obehagligt på kungsflygeln efter 16.Sxe5 dxe5 17.c4 f4, t.ex. 18.Lg4 Lc5.
16...Tb8 17.f4 exf3 18.Lxf3 g5?!



Utmanande. Peter Svidler i Chess24-studion gillade draget: "g5 played - wonderful!". Medan Peter Leko som gäst i Saint Louis föredrog det försiktigare 18…Lf6.
19.c4 f4 20.Lc3 Lf5 21.c5



Efter en 33-minuterslutare drog Caruana detta rätt givna drag, även om det inkluderar ett bondeoffer. Mycket tid ägnades åt att försöka reda ut komplikationerna. I twitterflödet hos Terjei J. Svensen kunde man läsa att: ”Norwegian super computer Sesse showing an advantage of 2,5 for the American now.”
21...Sxf3+ 22.Dxf3 dxc5
Sesses variant började med 23.Tae1. Peter Svidler höll på 23.Tfe1. Caruana spelade det mänskliga
23.Tad1
som tvingar fram blockaden
23...Ld6
Inte 23...Lf6? 24.d6. Men Caruana följde upp med det tama



24.h3?
Efter 24.Dh5! har svart problem. De svarta pjäserna pjäser har svårt att röra på sig efter t.ex. 24...Lg6 25.Dh6 Tf7 26.Tfe1 Lf8 27.Dh3 Lf5 28.Df3 Ld6 29.Sc4

analys

följt av Le5 och vits d-bonde är på väg att bli en maktfaktor. Efter textdraget befriar sig svart däremot med ...
24...De8!
... och efter avvecklingarna …
25.Sc4 Dg6 26.Sxd6 Dxd6 27.h4 gxh4 28.Dxf4 Dxf4 29.Txf4 h5
… står vit bara en nyans bättre. Anish Giri twittrade: ”I feel I have the authority to call this endgame what it is. A draw.”
30.Te1 Lg4 31.Tf6 Txf6 32.Lxf6 Kf7 33.Lxh4 Te8 34.Tf1+ Kg8 35.Tf6 Te2 36.Tg6+ Kf8 37.d6 Td2 38.Tg5 remi

Ställningen är 4–4.

Presskonferensen efter åttonde partiet.

Sändningar från
Saint Louis Chess Club (Yasser Seirawan, Jen Shahade och Maurice Ashley)
Chess24 (Peter Svidler, Sopiko Guramishvili och Alexander Grisjtjuk)
World Chess (Judit Polgar och Anna Rudolf) Första halvtimmen

VM-referat på webbplatser
Chessbase (Macauley Peterson, Jan-Krzysztof Duda och Yannick Pelletier)
Chess.com (Mike Klein)
Chess24 (Colin McGourty)
Sjakkfantomet (Sven Wisløff Nilssen

Stormästares eftersits med partikommentarer på Youtube-kanaler 
Daniel King
Simon Williams

* * * * *

Veteran-VM i Bled – rond 2

Bledsjön i grådis. Foto: Lars Grahn 

Drabbades av en liten chock när jag drog isär gardinerna i morse: det snöar i Bled. Oberoende av årstid har jag aldrig packat ner vintergarderoben i resväskan när jag drar söderut. Vid frukosten fick jag lugnande besked av Jan-Olov Lind. Enligt en norsk väderlekstjänst skulle det åter bli plusgrader i Bled om ett par dagar. Nu gäller det att uthärda. Jag saknar en joniseringsmätare och utan en sådan kan jag inte gärna likt Bent Larsen en gång skylla mina förluster på dåligt joniserad luft i spellokalen. I brist på den ursäkten lutar jag mig i stället mot den oväntade snön. Jag känner mig fullständigt överrumplad och det inverkar på mitt spel, åtminstone om det skulle gå dåligt. Vi schackspelare måste väl alltid ha en ursäkt för våra tillkortakommanden vid schackbrädet.

Annat uppsnappat vid frukosten: Nisse Renman tror att man kan bli en bättre schackspelare även i vår ålder. Haken är förstås att det kräver en massa arbete. Det är väl ett pris som få av oss veteraner är beredda att betala. Det finns ju ett liv att leva även bortom brädet. De vise männen runt bordet var rörande överens om att gamla stötar som Axel Ornstein och Lars-Åke Schneider borde hänga med i veterantävlingarna. Och i våra kretsar handlar det väl så mycket om det sociala som själva schackspelandet. Vid frukostbordet på Hotel Savica diskuteras ämnen som livsfilosofi och kranvattenshalten i hotellets ”juice”. Jag vill gärna tro att vi alla är lite klokare när vi lämnar bordet.

I den svenska truppen har vi två spelare med 2 poäng: Nisse och Magnus Wahlbom. För egen del mötte jag för första gången en spelare från Libyen, Ibrahim el-Gheiadi. Det var inte läge en kvart före partiet att börja tala om läget i Libyen. Ibrahim bor numera i Lido Adriano, Italien. Där har jag spelat en turnering för ett antal år sedan, så den orten var ett naturligt samtalsämne. Han representerade Libyen vid fyra OS 1982–1990. Den här gången råkade jag finna de rätta dragen i den obligatoriska tidsnöden, så en etta till bostadsföreningen Åsas representant.

Resultat och partier.