tisdag 27 november 2018

Veteran-VM i Bled – rond 9

Utsikt från slalombacken i Bled. Foto: Lars Grahn 

Det var upplagt för svensk succé på toppborden: Jan-Olov Lind, Nisse Renman och Magnus Wahlbom hade svart mot respektive GM Lothar Vogt, Christof Herbrechtsmeier och GM Nikolaj Pusjkov. I mittspelet såg det ut som 3–0 till Sverige. Jan-Olov hade lovat sig själv att acceptera eventuellt remianbud från den tyske stormästaren, men när det väl kom nobbade han. Jan-Olov stod helt enkelt för bra för att släppa en halva utan fortsatt kamp. Men till slut gick det helt snett och Jan-Olov förlorade.

Nisse och Magnus vann i alla fall sina partier i stor stil. Hög stämning i restaurangen efteråt. Nisse visade än en gång vad man kan åstadkomma med Franskt medan Magnus expedierade ännu en ryss. Den här gången en stormästare, och det var undanstökat i 29 drag. Nisse uttryckte en förhoppning om vem han skulle få möta i nästa rond, men jag har lovat att inte vidarebefordra den uppgiften. Diskretion är mitt kännetecken.

Med två ronder kvar delar Vlastimil Jansa och Jurij Balasjov ledningen på 8 poäng, en poäng före Nuchim Rasjkovskij. Någon i den trion lär koras som världsmästare på torsdag. Nisse och Magnus delar fjärdeplatsen på 6,5 poäng med sju andra spelare.

Jag fick också möta en ryss och i en ställning med olikfärgade löpare hade jag goda förhoppningar att ordna en remi.

Boris Tsynman – Lars Grahn 
Vit drar

39.Kc4
Vits enda vinstchans är att offra e5-bonden och skapa en fribonde på a-linjen. Det var dock inte något som gjorde mig överdrivet orolig. Min plan var att offra löparen på fribonden och sedan gällde det att byta av vits g-bonde. Sedan sitter vit med ”fel” kantbonde. Svarts kung kommer lite på avvägar. Och jag hade gott om betänketid kvar.
39...Lxe5 40.a5 bxa5 41.bxa5 Lb8 42.Kc5 La7+ 43.Kc6 Lf2 44.a6 Ke7 45.Kb7 f5 46.a7 Lxa7 47.Kxa7 e5 48.Kb6


48...f4??
Suck. Det är idiotiskt att bjuda in vits kung i spelet. Det är remi efter 48...Kd6. Då finns det flera remivägar, till exempel 49.Lc4 h5 50.Kb5 f4 51.Le2 fxg3 52.hxg3

analys

52...h4 53.g4 h3 54.Lf3 Ke6 55.Le4 Kf6 56.Kc5 Kg5 57.Lf3 h2 och vits sista bonde går hädan.
49.Kc5 Ke6 50.Lg4+ Kf6 51.Kd5 fxg3 52.hxg3 Kg5 53.Lh3 Kf6 54.Lc8


Med ett dödligt dragtvång.
54...h5 55.Lh3 h4


56.g4 uppg.
Sista hoppet var 56.gxh4?? och remi.

Man kan dra igenom Nimzowitsch Mitt system femhundra gånger fram- och baklänges, lära sig sig den utantill, det spelar ingen roll. Vi drabbas alla av hjärnsläpp under partierna, oftare ju längre ner i rangordningen vi befinner oss. Det är ju en del av spelet. Men nu tycker jag att det är mina motståndares tur att göra bort sig.

Idag besteg jag ett gigantiskt berg, uppskattningsvis nästan tvåhundra meter högt. Hade jag haft en MFF-vimpel med mig hade jag placerat den högst upp. Enligt dem som är mer insatta än jag i alpin vinteridrott så är slalombacken där bara en träningsanläggning. Men utan snö, skidor, vallateam, knäskydd, syrgasmask och manual blev det inget åk.

Förhoppningsvis har Jevgenij Svesjnikov fel. Saken är denna: vi är minst tjugo som anmält vårt intresse att ställa upp i veteranernas lag-VM i Heraklion den 3–14 maj 2019. Kreta lockar. Det visar sig nu att detta evenemang krockar med veteranernas ryska lagmästerskap – och Svesjnikov lever i tron att han kan vara med i båda mästerskapen. Sotji är Rysslands sportcentrum och när ryska schackförbundet får en chans att komma till där tackar man tydligen inte nej. Svesjnikov tror fullt och fast att Fide kommer att rucka på tidpunkten för lag-VM i Heraklion. Kirsan Iljumsjinov gick i ryska schackförbundets ledband, men jag tror att Arkadij Dvorkovitj aktar sig för att gå i Kirsans fotspår. Fide lär knappast flytta ett världsmästerskap för att det krockar med ett nationellt mästerskap. Man ska nog inte dra några växlar på att Fide ännu inte publicerat en inbjudan till Heraklion. Jag väntar hur som helst att ordna flygbiljett tills det finns en officiell inbjudan.

Resultat och partier.