tisdag 20 november 2018

Veteran-VM i Bled – rond 3

Tisdagsutsikt från min balkong. Foto: Lars Grahn 

”Den här snön lägger sig inte.” – måndagsförutsägelse från Jan-Olov Lind. Dagen efter är det vinterstämning i Bled. Det är bara bjällerklang, Sixten Jernberg och Bing Crosby som saknas. Nisse Renman vid frukostbordet: ”Har du inte tagit skidor med dig?” Min skidkarriär har jag beskrivit för några år sedan på denna blogg:
När allt kommer omkring har jag ändå aldrig varit särskilt tänd på att utöva vinteridrott. Den enda gång jag stått på skidor var när vi gjorde en utflykt till Pildammsparken under något av mina första skolår. Vi begav oss iväg till Malmös då högsta höjd, Himlabacken, vars högsta punkt ligger svindlande fem meter över havet. Det är möjligt att jag överdriver lite, men det är nog uppåt fem meter. Luften kan vara rätt tunn där uppe. Jag hade lånat min storebrors skidor och vallat dem med med stearin. Väl uppe spände jag fast skidorna på mina stövlar och tittade oroligt neråt backens slut. Efter att ha stått där uppe några minuter spände jag av skidorna, la dem på axeln igen och gick ner samma väg som jag hade kommit upp. Jag har heller aldrig spelat hockey.
Nisses profetia: ”Snön kan vara borta imorgon klockan tolv.” Jag tror att jag är omgiven av väderleksamatörer vid frukostbordet på Hotel Savica.

Nisses kommentar efter dagens vinst: ”Jag känner mig tvingad att spela bra. Annars kommer det ju på din blogg.” Det är katastrofen mot Normunds Miezis i elitserien rond 3 som spökar. Av omtanke om Nisse länkar jag inte dit. Jag är ju en hänsynsfull människa, och som viss kompensation publicerar jag nu dagens slutkläm.

Igor Privara – Nisse Renman 
Svart drar

21...f6!
En kraftfull sprängning.
22.exf6 gxf6 23.Sd3 fxg5 24.hxg5 Df5


25.Se5?
Det är som att skicka ett inbjudningskort till svarts dam. Enda chansen är att dra undan kungen: 25.Kf2 och kämpa på.
25...Dxg5+ 26.Kf2 Dg3+ 27.Ke2 Sxe5 28.dxe5 Dg2+ 29.Kd3 Lf5+


30.uppg.

Magnus Wahlbom manövrerade samtidigt ut Kamran Shirazi. Han hade framgångar i USA på 1980-talet med oortodoxa öppningar men bor numera i Frankrike med en något mindre spektakulär öppningsrepertoar. Nisse, Magnus och åtta andra leder på 3 poäng.

Som svart mot en högre rankad skotte får jag var nöjd med remin och det var han som forcerade fram den delade poängen. Skyll inte på mig.

Philip Giulian – Lars Grahn 
Svart drar

Här gäller det faktiskt att hålla tungan rätt i mun. Bönderna på e3 och e5 måste angripas på rätt sätt: 20...Dg5? faller på 21.Lc5 Sc8 22.Sxe4! Dxe5 23.Ld4, och efter 20...exf3? 21.Dxf3 vinner vit utan prut. Då är löparen på a3 vass. Med den löparen är det svårt för svart att opponera på f-linjen. Jag fann tack och lov det enda draget.
20...Dc7!
Damen har sikte på c3, förhindrar Lc5 och kastar ett öga på e5. Samtidigt som e-bönderna hotas är det viktigt att oskadliggöra den irriterande löparen på a3.
21.fxe4
Efter 21.Tc1 Dxe5 22.fxe4 Lxb5 är det svart som har initiativet.
21...Dc3 22.Df3


Vit överger sina båda lätta pjäser och säkrar remin. Efter 22.Lb4 Dxe3+ 23.Tf2 Lxb5 har svart fått igång alla sina pjäser.
22...Dxa3 23.Df7+ remi

Resultat och partier.


Efteranalys kring middagsbordet: Magnus Wahlbom, Nisse Renman och Jan-Olov Lind.
Foto: Lars Grahn