söndag 18 november 2018

VM-matchen i London – sjunde partiet

Fullsatt på The College i London. Foto: fide.com

Magnus Carlsen kunde inte slå mynt av sina två vita partier i följd. Inklusive Europacupen har han nu elva remier på rad, och enligt Terjei Svensen är det en rekordsvit för Carlsen. Här i Bled har Nils-Åke Malmdin en teori: han tror att Carlsen siktar på 6–6 och att slå Fabiano Caruana i särspelet. Hikaru Nakamura menade i förhandssnacket inför matchen att Caruana inte skulle vara en värdig världsmästare eftersom han inte är tillräckligt bra i snabbschack och blixt. Är vi på väg mot samma upplösning som i Carlsens VM-match mot Sergej Karjakin, ett avgörande i ett särspel?

Carlsen förklarade för några dagar sedan att han föredrog en version av sig själv från 2014. Vishy Anand kommenterade: ”Han har blivit sämre på att omsätta goda ställningar, och han brukade vinna jämna ställningar.”

Magnus Carlsen – Fabiano Caruana
Damgambit
1.d4 Sf6 2.Sf3 d5 3.c4 e6 4.Sc3 Le7 5.Lf4 0-0 6.e3 c5 7.dxc5 Lxc5 8.Dc2 Sc6 9.a3 Da5 10.Sd2 Dd8
Caruana dammar av ett gammalt drag i den här varianten.
11.Sb3 Lb6 12.Le2 De7 13.Lg5 dxc4 14.Sd2 Se5


15.0-0
På presskonferensen visade Caruana varianten 15.Sce4 Ld7 16.Dc3 Sxe4 17.Sxe4 f6 18.Dxe5 fxg5 19.Lxc4 Tac8 20.Lb3 h6 21.0-0

analys

och menade att det kanske kunde vara något för vit om han bara kunde konsolidera sin ställning. Carlsen var tveksam till om det var något att ha och pekade på svarts löparpar.
15...Ld7 16.Lf4 Sg6 17.Lg3 Lc6 18.Sxc4 Lc7 19.Tfd1 Tfd8 20.Txd8+ Txd8 21.Td1 Txd1+ 22.Dxd1 Sd5 23.Dd4 Sxc3 24.Dxc3 Lxg3 25.hxg3 Dd7 26.Ld3 b6 27.f3 Lb7 28.Lxg6 hxg6 29.e4


I Saint Louis pekade Maurice Ashley på möjligheten 29...Dc7 och menade att det skulle leda till stenremi. Det var också Caruanas val.
29...Dc7 30.e5 Dc5+ 31.Kh2 La6 32.Sd6 Dxc3 33.bxc3 f6 34.f4 Kf8 35.Kg1 Ke7 36.Kf2 Kd7 37.Ke3


37...Lf1 38.Kf2 La6 39.Ke3 Lf1 40.Kf2 remi

Ställningen är 3,5–3,5.
Presskonferensen efter sjunde partiet.

Sändningar från
Saint Louis Chess Club (Yasser Seirawan, Jen Shahade och Maurice Ashley)
Chess24 (Peter Svidler, Sopiko Guramishvili och Alexander Grisjtjuk)
World Chess (Judit Polgar och Anna Rudolf) Första halvtimmen

VM-referat på webbplatser
Chessbase (Macauley Peterson, Jan-Krzysztof Duda och Yannick Pelletier)
Chess.com (Mike Klein)
Chess24 (Colin McGourty)
Sjakkfantomet (Sven Wisløff Nilssen

Stormästares eftersits med partikommentarer på Youtube-kanaler 
Daniel King
Simon Williams

* * * * *

Veteran-VM i Bled – rond 1

Utsikt från min balkong. Foto: Lars Grahn 

Första ronden bjöd på överraskningar av olika slag. Magnus Wahlbom fick vara med om en tråkig sådan: han skulle möta en brasilianare – som inte dök upp. Det blir kanske inte mycket roligare för Magnus imorgon då han möter en spelare från Kazakstan med elo 1629. Om Magnus undviker snubbel där börjar turneringen för hans del på allvar på tisdag.

Eftersom jag är rankad strax under mittlinjen räknade jag med att få möta en eller annan stormästare i premiärronden. Men bland de sju högst rankade stormästarna finns en IM och det var den mannen jag fick utmana, israelen Nathan Birnboim. Jag bestämde mig för att hellre spänna bågen än att lägga mig på försvar. I ett intressant mittspel och begynnande tidsnöd såg jag en hägring:

Nathan Birnboim – Lars Grahn 
Svart drar

Partiet direktsändes på Chessbase och där angavs 20...Lxf5 21.exf5 e4 med lika spel. Att norpa bonden på a2 är också en intressant möjlighet, men jag tyckte mig se något ännu smartare. Mina tre följande drag förtjänar alla frågetecken, men även om jag kunde använt nödbromsen efter första eller andra draget så fullföljde jag idiotin. Jag var åtminstone konsekvent. Efter 20...g4 21.Le2 f3 22.Lf1 Sxe4? 23.Lc4 Le6 24.Lxe6 Txe6 25.Dxe4



hade jag ingen kompensation för pjäsen. Vit vann.

Det var skoj att åtminstone i en rond sitta omgiven av stormästare och spela med stauntonpjäser och ordentligt bräde. Nu förpassas jag till vardagsrummet – fortfarande under kristallkronor – där det spelas med slovenska pjäser. Vita löpare har svarta mössor och vice versa.

På det hela taget är det fina spelförhållanden med utsikt från spellokalen över den vackra Bledsjön. Okej, det var ju inte så att jag blickade ut över sjön mellan dragen. Imorgon tänker jag i alla fall promenera sjön runt och det lär ta drygt en timme. Sedan väntar en motståndare från Libanon. Hej och hå, rond nummer två.

Resultat och partier.