tisdag 14 juli 2009

Massinvasion på bloggen

Wow, det senaste dygnet har det varit häftigt att se antalet besökare på bloggen mångdubblas. Anledningen till det är ett mycket smickrande inlägg på en av världens populäraste och mest välrenommerade schacksajter, Mig Greengards Daily Dirt. Mig är sedan många år tillbaka en nära medarbetare till Garri Kasparov.

Det lär dröja innan jag får uppleva något sådant igen. Jag griper lystet tillfället att glädjas. Som framgår av Migs inlägg (”Better Chess Through Moustaches”, 13 juli) är det den nya serien Bilden berättar som lyfts fram. Vem vet, efter hand som jag dammar av mina gamla arkivbilder och berättar historierna kring dem, så får jag kanske ett stort gäng nya stamgäster på det här etablissemanget? Det finns gott om plats på hedersläktaren. Den krävande publiken uppskattar uppenbarligen originalbilder och originaltexter. Bilden berättar, varje måndag framöver.

Eftersom jag har bestämt mig för att (åtminstone tills vidare) inte ha annonser på den här bloggen, så är jag inte direkt beroende av höga tittarsiffror, men självklart är det uppmuntrande när besöksantalet går i taket. Det får mig att köra på ett tag till. Det gäller bara att inte förhäxas av besökssiffran, utan att ständigt vara medveten om att det finns ett liv bortom bloggen.