torsdag 18 november 2010

Aronian blixtvärldsmästare

Alexander Gristjuk och Sergej Karjakin. Foto: Anna Burtasovoi

Magnus Carlsen lyckades inte försvara sin VM-titel i blixt. Levon Aronian stod distansen ut och segrade i Moskva en halv poäng före Tejmur Radjabov som i sin tur var en halva före Magnus.

Det var fantastiskt att kunna följa mästerskapet på webb-tv. En av kommentatorerna var sannolikt Genna Sosonko, jag tyckte mig känna igen rösten. Jag har hört honom kommentera partier i Wijk aan Zee och Amsterdam på holländska och hade föredragit det framför ryskan. Men det var ju trots allt en rysk tv-produktion inriktad på en rysk publik. Jag var ändå jättenöjd med bilderna.

Snälla, ordna professionell webb-tv till SM i Västerås nästa sommar. Då kommer jag att hylla SM-arrangörerna där som mycket framstående pionjärer. Det börjar bli dags att gå ett steg vidare i den tekniska utvecklingen och det behöver inte kosta skjortan.

När jag sett Hikaru Nakamura skaka på huvet efter varje förlust kändes det nästan befriande att se Sergej Karjakin förlora ett parti.

Alexander Gristjuk – Sergej Karjakin
Svart drar



Svart står på vinst. 47...Df7 parerar matthotet på g7 och garderar samtidigt c4.
47...Tc7? 48.Lxc4+ Kh7 49.Lg8+
Räddningsplankan. Efter 49...Kxg8 50.Dxc7 får svart förmodligen nöja sig med remi. Men det skulle bli ännu värre …
49...Kxh6? 50.Dh8+ uppg.

När partiet var slut satt Sergej med ett stort varmt leende och det var inte några problem för honom att gratulera den lyckosamme motståndaren till poängen. Den scenen var raka motsatsen till Nakamuras sorgemässor.