tisdag 9 november 2010

Veteran-VM i Arco

Veteranvärldsmästaren Anatoly Vaisser med segerpokalen flankerad av tvåan Vlastimil Jansa och trean Viatjeslav Dydysjko. Foto: Gunnar Finnlaugsson

Gunnar Finnlaugsson sammanfattar sina intryck från veteran-VM i Arco:
Tidigare har jag berättad om Evgenij Ermenkov (Koffe). Under andra veckan blev han mosad av både Vitalij Tsesjkovskij och Bengt Hammar. Två instruktiva partier.

En kväll på hotellet satt jag, den sympatiske Dusan Rajkovic och Koffe i receptionen och analyserade. Ett glas rött till Dusan och mig och ett glas vitt till Koffe. Den fattige islänningen sponsrade. Under analyserna var Koffe så exalterad att han sopade vinglaset ner på golvet. Han mumlade “sorry”. Vi flyttade oss. Koffe hämtade ett nytt glas vin till sig själv och jag hämtade personal för att samla upp glasresterna. Då hade jag fått nog.

När Magnus Wahlbom och jag väntade på vår beställda minibus på söndagmorgonen fick jag höra av någon att Koffe hade försvunnet med sitt bagage sent på lördagskvällen utan att betala. Notan var på minst 800 euro.

En av de israeliska deltagarna misstänktes för att ha använt datorhjälp. I sista ronden lämnade iranieren Sawadkuhi w.o. mot honom. Först trodde jag att det var på grund av konflikten i Mellanöstern, men överdomaren berättade för mig om fuskmisstanken. Tidigare i tävlingen satt jag bredvid den misstänkte, som spelade snabbt och försvann efter varje drag. Trots halvtaskiga ben förflyttade han sig snabbt.

Magnus och särskilt Bengt spelade mycket bra. Tyvärr fanns det inga rankingpriser, annars hade Bengt säkert fått ett. Hans prestationsranking var 2425 och han blev bäste nordiske spelare. Heikki Westerinen avslutade med en snabbremi, varefter han satte sig i baren och konsumerade en jäst dryck med hög halt av B-vitamin.

För egen del spelade jag endast två sevärda partier. Det var i rond 1 och 10 mot respektive Dusan Rajkovic och Aleksej Sevenjuk.

Finnlaugsson–Sevenjuk: 1.e4 c5 2.Sf3 d6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5.Sc3 g6 6.Le3 Lg7 7.Lc4 Sc6 8.Sxc6 bxc6 9.h3 O-O 10.Lb3 a5 11.a4 La6 12.Dd2 Db8 13.O-O-O c5 14.e5 dxe5 15.Lxc5 Tc8 16.Lxe7 Ta7 17.La3 Se4 18.Sxe4 Dxb3 19.Dd8 Lf8 20.Sf6 Kh8 21.Dxf8 Txf8 22.cxb3 Tc8 23.Kb1 Kg7 24.Se4 Tac7 25.Ld6 Tc6 26.Lxe5 f6 27.Td7 Kf8 28.Sxf6 Te6 29.Ld6 Txd6 30.Txd6 1-0

Det var ett nöje att analysera med Bengt och Peter Carlsten. Jag experimenterade lite med öppningarna med blandat resultat.

Nye veteranvärldsmästaren Anatoly Vaisser är ryss som bor i Frankrike. Han är född 1949 och därför rookie i dessa sammanhang. På hans visitkort står:
Stormästare i schack
Doktor i matematik
Finansanalytiker

Det kommer säkert ett tillägg vid nästa tryckning.

Gunnar Finnlaugsson
* * * * *

Matti Svenn vann Solstadsträffen i Karlstad och här kommer en rapport från honom:
Trots att jag vann snabbschacksturneringen Solstadsträffen var mitt spel sett över det hela lite väl ojämnt. Några bra partier spelade jag mot de högrankade och sedermera pristagarna. Men mellan varven var öppningsbehandlingen under all kritik, så att jag tidigt stod på gränsen till förlust i några fall. Men av någon underlig anledning har jag under hösten haft schackgudinnan Caissa på min sida, vilket i och för sig är trevligt. Men vad jag vet är hon inte skyldig mig något. Genom åren har hon nog rättvist delat ut 50 procent från sin tur- och oturskorg.

Nå, mot förre norske landslagspelaren Per Ofstad började det någorlunda stillsamt.

Per Ofstad - Matti Svenn (rond 10)
Sicilianskt
1.e4 c5 2.Sc3 d6 3.g3 Sc6 4.Lg2 g6 5.f4 Lg7 6.d3 e6 7.Sf3 Sge7 8.0-0 0-0 9.Le3 b6 10.d4 cxd4 11.Sxd4


Denna välkända ställning i slutet Sicilianskt är faktiskt tempokänslig. Karpov har spelat 11...La6 i några partier, det visste jag, men helt plötsligt fick jag för mig att prova nyheten
11...a6?
för 12.e5 besvaras ju förstås med d6-d5 och det är ingen fara på den långa diagonalen h1-a8. Men efter
12.f5!
fick jag hjärtat i halsgropen. Goda råd är sannerligen dyra nu, det akuta hotet är f6 och det måste undanröjas.
12...Sxd4 13.Lxd4 e5?!
I ett långparti hade jag undvikit detta drag in i det längsta. Vit får ju en strategiskt vunnen ställning. Hålet på d5 varar i evighet och med den svarta löparen gömd på g7 är det inget kul alls. Inga bra odds således. Men nu var det snabbschack och snabba beslut måste tas. Det går inte att bli för långt efter på klockan. Det gick att överväga det mer positionella 13...Le5!? även om 14.f6 Sc6 15.Lxe5 dxe5 16.Dc1 Kh8 17.Dh6 Tg8 också ger vit bekvämt spel.

Efter en del manövrerande uppstod följande ställning:


Här kunde vit ha förstärkt ställningen med exempelvis 25.b3 Lg8 26.c4 för att på 26...b5 växla om till c-linjen med 27.cxb5 cxb5 28.Tc1 Dd7 29.Tdc2 och svart är starkt tillbakapressad. I stället följde
25.Txd6?!
som besvarades med kontringen
25...Lf8! 26.Txd8 Txd8 27.Txd8 Dxd8 28.Da4 Dd3!
och efter
29.Lxb6 Lb5 30.Db3 Lc4
enades vi om remi. Jag behövde ju få hjärtat på rätt plats igen.

Två ronder senare var hjärtat på väg upp igen efter uselt spel i öppningen, dock lugnade det ner sig i diagramställningen:

Jörn Snellingen - Matti Svenn (rond 12)
Vit drar


26.Dg3?
Vit glömmer svagheten på första raden. På 26.d7 Sxd7 följer samma fortsättning som i partiet och på det bättre 26.g3 tar man kvallen med 26...Lc2 27.Dd5 Lxd1 för 28.d7 besvaras med 28...Tf8 29.Dxd1 Sc6 med ungefär lika spel.
26...Tc1! 27.Db3
Eller 27.Tf1 Txf1+ 28.Kxf1 Ld3+ 29.Dxd3 Sxd3 30.d7 Dc1+ 31.Ke2 Dxb2+ följt av Dxb6.
27...Dd2! 0-1

Resultat från Solstadsträffen.

Matti Svenn