fredag 26 november 2010

Helgguiden

Stellan Brynell hade ursprungligen planerat att resa till en fyrlandskamp i Litauen som ledare för svenska juniorlandslaget den här helgen. Nu blir det inget med det. Danmark, Norge och Sverige har alla lämnat återbud till Vilnius. Stellan reser i stället till Göteborg för helgens viktigaste inhemska schackevenemang: Juniorallsvenskan division 1 och 2. Vi kan säkert räkna med hårdbevakning på SS Manhems hemsida.

I holländska Wolvega arrangeras en internationell sexmannaturnering, enkelrondigt fredag-söndag. Där spelar Loek van Wely, Anish Giri, Erwin L’Ami, Peter Heine Nielsen, Luke McShane och Bartlomiej Macieja. Direktsändningslänk i högerspalten liksom från matchen mellan dam- och veteranlaget i Marienbad.

Det som är mest intressant ur svensk synvinkel utomlands är GM-turneringen i Lviv, där Axel Smith och Daniel Semcesen i tredje ronden på nytt noterade remier.

Ställningen efter tre ronder:
Martin Petr, Anatolij Polivanov, Axel Smith och Vladimir Fedosejev 2; Daniel Semcesen, Michail Oleksienko och Spartak Vysochin 1,5; Vitalij Bernardskij och Andrej Vovk 1; Virginijus Grabliauskas 0,5 poäng.

Partierna från Lviv genomspelbara.

Jan Smeets finns med i Lunds ASK:s spelarförteckning. Återstår att se om han dyker upp i elitserien när det börjar hetta till. För tillfället befinner han sig hemma hos Jan Gustafsson i Tyskland för ett träningspass. Smeets har börjat preppa för den stentuffa A-gruppen i Wijk aan Zee, vinterns höjdpunkt, åtminstone för hans del. Gustafsson skriver om det på sin vackra blogg – länk i den oumbärliga högerspalten under GM-bloggar – och där har också Smeets kommenterat sitt Bundesligaparti mot Vachier-Lagrave. Kommentarerna är på tyska men rätt lätta att följa även om du inte behärskar det språket. Kommentaren efter 4...e6 är internationell: ”Yeeeeaahh”.

Det finns många intervjuer/frågestunder med Garri Kasparov ute på nätet. Den här är nog den mest givande jag har sett och lyssnat på. Intelligenta frågor och intressanta svar. Jag tar till mig det där han säger om att misstag är en naturlig del i beslutsprocesserna under ett parti och att det handlar om att bearbeta rädslan att göra fel. I det sammanhanget funderar jag på att ställa upp i Öbros nyårsturnering i Köpenhamn. Då är det nog mest orken som jag oroar mig för. Det är dubbelronder tre av de fyra dagarna. Då kan det bli tio timmar schack om dan fram till midnatt, och hemfärd med Öresundståget som inte går lika ofta på nätterna som på dagtid. Det låter som tre och ett halvt maratonlopp. Innan jag hunnit bestämma mig är väl turneringen fullbesatt (max 70 spelare).