tisdag 16 november 2010

Blixt-VM i Moskva

Levon Aronian är i delad ledning efter första dagens fjorton ronder i blixt-VM. Foto: Anna Burtasovoi

Där stod de kärvänligt sida vid sida och log, Fide-presidenten Kirsan Iljumsjinov och Anatolij Karpov. Det såg jag på direktsänd webb-tv från lottdragningen en halvtimme innan dagens första rond i blixt-VM. För några månader sen, under presidentvalskampanjen, hade de fullt upp med att kasta skit på varann. Det var ärekränkingsanklagelser och domstolshot, och nu är det precis som om det aldrig har hänt. Förunderligt.

Idag hade jag tänkt koncentrera mig på arbetet med Korrschack nr 4, men när det stod klart att Magnus Carlsen skulle ha svart i första ronden klockan 13 mot Hikaru Nakamura så kunde jag inte slita mig från blixtspektaklet. Du som följde partiet i direktsändning från Chess Bomb (länk i högerspalten) missade ett och annat. Båda spelarna välte pjäser och sådant klarar sensorbrädena i regel inte av. För egen del följde jag partiet på webb-tv (länk i högerspalten) och då var det möjligt att följa både pjäsflytt och ansiktsuttryck. Tyvärr växlade tv-producenten ibland mellan ett par partier, men det var ändå Carlsens parti som fick den mesta tiden. Och visst fick vi se Nakamuras huvudskakningar mot slutet. Det behövs inte Fritz för att bedöma amerikanens ställningar, det räcker att studera hans huvudrörelser och anletsdrag.

Efter första dagen delas ledningen av Levon Aronian och Magnus Carlsen på 10 poäng (av 14). Komplett resultatservice – se länk under Aktuella turneringar. Imorgon är det fjorton ronder till med start klockan 13. Sedan väntar de avslutande tio ronderna på torsdag samma klockslag.

Apropå Nakamura – här ett videoklipp från slutfasen av partiet mot Alexander Gristjuk i Tal memorial. Har någon någonsin sett en mer bedrövad schackspelare?