lördag 6 november 2010

Utflykt till Ballerup

Sebastian Nilsson, K 41 mot Henrik Danielsen, BMS. Foto: LG

För ett ögonblick övervägde jag att kolla på banecykling i stället för skak. Men det var ju inte så det var tänkt.

I morse bestämde jag mig för en utflykt till Ballerup, en förort till Köpenhamn, för att följa tre matcher i första ronden i danska elitserien. Utanför Ballerup Station frågade jag om vägen till spelplatsen Tapeten på en som jag tror förståelig danska. Den vänlige mannen föreslog en buss som gick dit, men när jag kommer till ett för mig nytt ställe vill jag gärna vara upptäcktsresande och då ska det promeneras. Han uppskattade det till tjugo minuters promenad. Inga problem, och jag fick en vägbeskrivning.

Eftersom jag i min ungdom tog guldmärket i orientering måste det ha varit vägbeskrivningen som inte stämde till punkt och pricka; första trafikljuset efter högersvängen skulle ha varit andra trafikljuset. Så hamnade jag efter en halvtimmes promenad på Ballerup Super Arena, knappast ett ställe där man spelar schack. Folk strömmade till för att titta på banecykling. Det är för övrigt på denna arena som det klassiska 6-dagarsloppet på cykel arrangeras.

De blev en ny vägbeskrivning och att den stämde förstod jag när jag kom fram till Foreningscentret Tapeten och Bjørn Brinck-Claussen stod utanför byggnaden och rökte cigarr.

Jag språkade lite med Torben Sørensen som hade kommit hela vägen från hemstaden Shanghai för att spela helgens två ronder – och träffa föräldrar och vänner. Tre dagar i Danmark och sedan tillbaka till Kina. Shanghai är en timmes tågresa från Nanjing, men Torben ryckte på axlarna när jag frågade om han hade varit och kollat på superturneringen. ”Varför skulle jag det?” var motfrågan. Han hade tydligen inte lust att ansluta sig till de cirka tjugo åskådare, hans uppgift, som följde turneringen i Nanjing.

Det påminner om när jag vid ett par tillfällen har varit på plats som åskådare till matcherna mellan unga stjärnskott och garvade stormästare i Amsterdam. Då var åskådarantalet ungefär hälften så stort, ett tiotal personer. Schackåskådare sitter ju numera framför datorskärmen hemmavid. När jag besöker ett schackevenemang är det i första hand för att träffa vänner. Då ägnas partierna ett halvt öga.

När de tre matcherna drog i gång fanns det två spelare från Limhamns SK på plats, Jonny Hector och Stellan Brynell på toppborden i Nordkalotten, och två spelare från Lunds ASK, Sebastian Nilsson och Jasmin Bejtovic på toppborden i K41.

Det tog inte många minuter innan Jonny hade offrat pjäs för två bönder. Hur det slutade framgår av resultatredovisningen i anslutning till direktsändningen. Jag åkte hem innan det partiet var slut och då hade jag en tillförlitlig vägvisare: grannen Stellan. Han har varit i Ballerup förut.

* * * * *

Anatoly Vaisser, Frankrike blev veteranvärldsmästare och Tamar Chmiadasjvili, Georgien vann damklassen. Bengt Hammar blev bäste svensk i öppen klass på tjugoförsta plats, medan Borislava Borisova kom på sjunde plats i damklassen. Bori avslutade med en sevärd förlust:

Tatiana Fomina – Borislava Borisova
Vit drar



50.Tg5+! fxg5 51.Df7 matt
Om svart slår med andra bonden så är det ju matt på h7.