söndag 2 juli 2017

NM i Växjö – dag 7

Johann Hjartarson, Island. Foto: Lars O A Hedlund

Johann Hjartarson kunde säkra NM-titeln och därmed en plats i världscupen genom remi i sista ronden mot Jonathan Westerberg. Nils Grandelius kom upp jämsides med Johann med vinst mot Jesper Thybo, men Nils förlorade i särskiljningen på sämre kvalitetspoäng.

Toppduon tog 7,5, en poäng mer än Jonathan Westerberg, Linus Johansson, Drazen Dragicevic och Martin Lokander. Mycket svenskt i prislistan med andra ord.


Lenka Ptacnikova, Island. Foto: Lars O A Hedlund

Det blev isländsk seger även i damklassen där topprankade Lenka Ptacnikova segrade på 6 poäng (av 7). Norrmannen Einar Lauritzen tog hem veteranklassen 50+ på 6,5 poäng (av 8). Han är en trogen bloggbesökare och klev fram idag och påpekade att min beskrivning av hans beslut att spela 19...Kf8 mot Askell Karason var alltför vänlig: ”Jag trodde att jag skulle bli matt även om jag slog löparen.” För övrigt tycker jag att det är skoj med alla kända och för mig tidigare okända schackspelare som kommer fram och talar om bloggen. Det är sådant som får mig att fortsätta.


Einar Lauritzen, Norge. Foto: Lars O A Hedlund


Med lite god vilja skulle man kunna påstå att Sverige tog lika många NM-titlar som Island. I veteranklassen 65+ delades förstaplatsen av Weine Nilsson, Rolf Lekander, Kurt Ekelund och Niels Lauritsen på 6,5 poäng. Det visade sig att de två förra hade jämnt skägg i alla särskiljningsbestämmelser och hellre än att tillgripa lottdragning fick både Weine och Rolf NM-titeln. Ett förnuftigt beslut.

Weine Nilsson, Jönköpings SS. Foto: Lars O A Hedlund


Rolf Lekander, Växjö SK. Foto: Lars O A Hedlund

Det finns ett tillägg till den historien. I sista ronden aspirerade även Åke Westin och jag på den NM-titeln. Om någon av oss vunnit i vårt inbördes parti hade vinnaren blivit Nordenmästare på bäst kvalitetspoäng. Och visst skapades det chanser – för båda parter:

Lars Grahn – Åke Westin 
Vit drar


25.Sf5! med dubbelhot mot g7 och h4 och jag hade blivit Nordenmästare. Löparen bidrar med indirekt tryck mot g7. Efter 25...Dg4 26.Lxf6 kommer vit torn över. Här handlade det mer om trötthet än om tidsnöd. Jag hade drygt nio minuter plus halvminutstilläggen kvar till dragkontrollen. I sådana lägen kan jag bli stressad av att jag möjligen kan komma i verklig tidsnöd. Dumt. I stället blev det:
25.Tae1??


25...Tg6! och Åke hade blivit Nordenmästare.
25...Lg4?? 26.Txf6 Dxe1+ 27.Tf1


Varken Åke eller jag hade någon glädje av remi men här är det den enda rimliga utgången. Det placerade oss en halva efter tätkvartetten. Jag minns en historia om två stormästare i en öppen turnering – det kan ha varit på 1980-talet – som befann sig i samma läge. Om någon av dem vann skulle han bli förstapristagare men ställningen på brädet var stenremi. De lämnade brädet för att diskutera läget. Så kom de tillbaka och partiet fortsatte tills den ene gjorde en otrolig tavla och förlorade. De skakade hand och log. Och efter prisutdelningen delade de sannolikt på förstapriset.
27...De3+ 28.Kh1 Dh6+ 29.Kg1 De3+ 30.Kh1 Dh6+ remi

Jag tänker inte gråta mig till sömns i natt. Imorgon ska jag träffa mina barnbarn Milton och Hedda och det läker alla sår. Det ger mer än alla titlar på jorden.

Partierna genomspelbara
Resultatservice, samtliga grupper

* * * * *

Grand Chess Tour, Leuven – dag 5

Magnus Carlsen med vinnarfatet. Foto: Lennart Ootes

Magnus Carlsen var den klart vassaste blixtspelaren och hans sammanlagda förstaplats i GCT-etappen i Leuven var klar med två ronder kvar. Marginalen blev till slut 3 poäng.

Partierna genomspelbara

Slutställningen:
Magnus Carlsen 25,5; Wesley So 22,5; Maxime Vachier-Lagrave 22; Anish Giri 20; Vladimir Kramnik och Levon Aronian 18,5; Jan Nepomnjasjtjij 18; Vishy Anand 16; Vasilij Ivantjuk 15,5; Baadur Jobava 3,5 poäng.