onsdag 5 juli 2017

Romanov ensam i topp i Sotji

Jevgenij Romanov har bara tappat en halva i Sotji så här långt. Foto: Lars O A Hedlund

Bland toppborden i fjärde ronden i Sotji var Jevgenij Romanov den ende vinnaren och nu leder han på 3,5 poäng. Igår var han inblandad i en spännande uppgörelse med Pavel Ponkratov.

Pavel Ponkratov – Jevgenij Romanov 
Svart drar


Romanov spelade det naturliga 24...Tg8 och fick slita lite för remin. Här är 24...Lxa3!? en intressant möjlighet. Poängen är att vit bör undvika att slå tornet 25.Lxh8? Dxb5+! med poängen 26.cxb5?? Tc1 matt. Istället för att slå tornet kan vit spela 25.Lb2! varpå svart måste finna 25...f5! för att skapa ömsesidiga chanser. Hela partiet.

Partierna genomspelbara
Aktuell poängställning

* * * * *


Lunch idag, Hedda och jag. Foto: Moa

Det var ett mejl från Gösta Svenn som fick mig att göra slag i saken; nu ska jag skaffa brillor.
När jag för några år sedan satte bort mig i så att säga parti och minut, vilket jag inte hade gjort sedan jag var fyra år, sa Matti att jag kanske inte ser brädet ordentligt. Det kunde han ha rätt i, tänkte jag, så jag gick till optikern och skaffade mig ett par skärmglasögon som jag inte bara använde framför datorn utan också vid brädet, och genast började poängen trilla in. Gå absolut till optikern när du kommer hem och förklara ditt dilemma (behöver kanske inte visa några varianter om hen inte insisterar ...). 
När du börjat vinna igen kan vi skapa en reklamkampanj à la cigarettmärket Prince: "Jag har också gått över till brillor ...", jämte en bild på dig och mig och Magnus Carlsen. 
Idag knallade jag iväg till en glasögonbutik och provade bågar tillsammans med min designkonsult, dottern Moa. Hon har bättre smak än jag när det gäller sådant. Vi kom fram till ett par bågar av märket Tiger. Jag vet inte om märket i sig medför än skärpning av spelstilen, men det får jag i så fall leva med. Jag betraktar denna fas av brillanskaffandet som spelöppningen.

Mittspelet kommer i nästa vecka: synundersökning. Efter domen kommer ett snårigt variantval av olika glas. Det blir väl något progressivt. När reskamraten Christer Olesen föll ner i ett hål på Gzira Stadium och när han snubblade och slog sig halvt ihjäl under en promenad i Cannes skyllde han det på sina progressiva glas. Det där med brillor verkar livsfarligt men vad gör man inte för några elopoäng?

Slutspelet i detta projekt är väl att få glas och bågar att harmoniera i en lyckad kombination. Sedan väntar min första turnering med brillor. Det får inte bli ett bakslag. Jag funderar på att efteranmäla mig till veteran-EM i Barcelona. Jag vet inte hur länge jag ska vänta på de slipade glasen, turneringen startar om lite drygt en månad.

Efter glasögonbutiken blev det lunch med Moa och barnbarnet Hedda: en pastarätt på franska Le Croissant i centrala Malmö. En kulturkrock, kan det tyckas, ungefär som när jag för ett antal år sedan råkade hamna på en ölfestival i ett italienskt vindistrikt. Sedan blev det en promenad till Dolce Sicilia, ”Malmös bästa glassbar”. Det finns fog för den utfästelsen.