Nils Grandelius gav en blindsimultan. Foto: Lars Grahn
Gårdagens schackspektakel på nattklubben Chateau Motel i Köpenhamn ingår i den imagekampanj som Dansk Skak Union sjösatte vid årsmötet i påskas. Det var sannerligen ett schackevenemang av annorlunda slag. Det bjöds på blindsimultan med Nils Grandelius i huvudrollen, blixtmatch betitlad Battle of the Sexes, blixtturneringar, föredrag om livet som schackmästare av Sune Berg Hansen och fria partier i alla hörn av nattklubben i fyra etage. Den som hade lust kunde utmana Marie Frank och Ellen Kakulidis i blixtpartier. Carlsberg var huvudsponsor och det saknades inte möjlighet att släcka törsten. Det var avspänt, det var skoj.
Det ska mycket till för att jag ska bli imponerad av en simultangivare. När Garri Kasparov gav en simultan mot 25 utvalda spelare i Köpenhamn 2004 fick ingen av dem ha ett rankningstal högre än 2000. Hans 25–0 var inte särskilt bländande. När Nils spelade på Chateau Motel var det alltså med ögonbindel och en av de fyra motståndarna hade ett elotal på omkring 2100. Det mest respektingivande i mina ögon var med vilken hastighet Nils sopade brädena. Det var 4–0 inom loppet av en timme.
Mycket av glädjen för min del när jag kommer till evenemang av det här slaget är att schackspelare som jag aldrig har träffat förut kommer fram och berättar att de är trogna följare av bloggen. Bland andra presenterade sig Poul Jacobsen, ordförande i Dansk Skak Union. Det blev en pratstund om imagekampanjen. Han berättade att dagen innan sändes ett elva minuter långt inslag på programmet Go' morgen Danmark på danska TV2. Initiativtagaren Rune Friborg intervjuades. Även de stora dagstidningarna har skrivit om evenemanget på Chateau Motel.
Tanken med kampanjen är att bryta en nedåtgående trend vad gäller medlemsantalet i DSU. Det ligger nu på lite dryg 4 000, och då är det inte någon konstgjord andning med skolklubbar som kommer och inte sällan försvinner.
Det finns flera delar i satsningen. Förutom evenemang av olika slag handlar det också om till exempel grafik som förbundets logga. En av mina första frågor: Vad kostar det hela? Poul berättade att DSU satsar 800 000 danska kronor på den omfattande imagekampanjen, motsvarande drygt en miljon svenska kronor. Kan det jämföras med ett positionellt damoffer? Måtte det ge önskat resultat.
Battle of the Sexes kommenterades av Nils Grandelius och Fiona Steil-Antoni. Foto: Lars Grahn
Fönstertittare vid Chateau Motel. Foto: Lars Grahn