onsdag 16 oktober 2019

Hastings Chess Congress

Fridrik Olafsson mot Alexander Tolusj i Hastings 1955/1956. Foto: skaksogufelagid.is

Jag älskar att vara med i öppna turneringar med internationell atmosfär där jag får chansen att möta och kanske lära känna motståndare från olika nationer. Jag såg fram emot att delta i nyårsturneringen i Krakow, men det blir inget med det. Arrangörerna har ändrat reglerna och med mitt elotal är jag inte längre välkommen i grupp A, vilket meddelades i ett knastertorrt mejl: ”Dear Sir,” och så vidare. Beskedet var att jag fick vara med i grupp B, men då handlar det sannolikt om att beredas plats i något som liknar en inhemsk turnering. Det är inte i min smak.

Det finns ett mycket intressant alternativ. I min ungdom drömde jag om att ställa upp i Hastings Challengers som arrangerades parallellt med en GM-grupp. (Det var för övrigt det konceptet jag tog efter vid Schacknytt-festivalerna i Malmö i mitten av 1980-talet.) Sedan drabbades Hastings Chess Congress av stora ekonomiska problem och man fick tyvärr överge idén med en GM-turnering i toppen av pyramiden. Numera bjuds det in till en stor öppen turnering och flera mindre turneringar. 

Den öppna turneringen i Hastings 28 december-5 januari är verkligen vidöppen. Bravo! Ju lägre elotal, desto högre startavgift. Helt okej i mitt tycke. Motivet för att sätta en elogräns är väl att skapa bättre förutsättningar för inteckningar i internationella titlar, men min gissning är att det blir lika många inteckningar i Hastings som i Krakow. Stormästare som är ute efter prispengar möter säkert gärna lågrankade spelare, och många lågrankade möter säkert gärna stormästare. Ur den synvinkeln är den en win-win-situation.

Hastings bjuder in till ett av schackvärldens äldsta traditionella evenemang. Serien av nyårsturneringar började årsskiftet 1920/1921. Nästa år blir det följaktligen hundraårsjubileum. Ulf Andersson vann GM-turneringen tre år i följd: 1978/1979, 1979/1980 och 1980/1981. Lars Karlsson upprepade den bravaden 1983/1984. Det är ett schackevenemang med rik historia som jag skulle vilja vallfärda till. Hastings Chess Congress arrangeras nu för 95:e gången. Det var fem års uppehåll under andra världskriget.

Hastings webbplats
Deltagarlistan
Festivalens historia