måndag 7 oktober 2019

Snabbschack-SM för veteraner

Gösta Svenn, vinnare av gruppen 50+, tillsammans med de tre främsta i gruppen 65+ :
Lennart Fransson, Leif Ström (vinnare efter särskiljning) och Feliks Przysuski.
Foto: Jamal Ghaderi 

GÖSTA SVENN:
Efter första dagen hade jag som sagt inkasserat 5,5 poäng av 6. Alldeles omtumlad råkade jag senare på kvällen skåda min prestationsranking: 2597. Jösses. Jag kom att tänka på vad Lars Karlsson upprepade på tågresan hem efter schack-OS i Thessaloniki 1984. ”Kolla mitt performance”, sa stormästaren och viftade glatt med en stencil på vilket jag tror det stod just 2597, ett rätt högt elotal på den tiden.

Andra dagen sjönk mitt ”veteranperformance” till 2403, eftersom jag seglade i hamn med tre remier. Jag ”sejfade”, som det heter, ty jag vet hur illa det kan gå när man leder med två poäng med tre ronder kvar. En av mina förebilder i SK Kamraterna, Eric Jonsson, ledde så stort vid SM i Avesta 1961 – och förlorade de återstående partierna, och missade därmed SM-titeln.

Min titel grundlades efter segern mot topprankade Ingvar Andréasson. Det här var vårt ... ja, femtielfte envig sedan lilla junior-DM i Göteborg 1973. Den här gången hade jag för ovanlighetens skull lockat honom att försvaga sin kungsställning.

Ingvar Andréasson – Gösta Svenn 
Vit drar

24.Sh3(?)
Inte draget som vit vill göra. Bättre var det planerade 24.Sg4 Dxf4 25.Sh6+ Kf8 26.Lg4 Dxg5 27.Sxf7! Txf7 28.Lxd7 med vit fördel.
24...Sb6 25.Lg4 Tcc7 26.Tae1 Dd4 27.Sb3 Dxc4


28.Df2
Ingen av oss hade särskilt mycket tid kvar i det följande rallyt. Jag vägrar sätta frågetecken för partidragen. Utropstecken däremot ...
28...Sxd5(!)
Kändes som den enda praktiska chansen eftersom vit både hotade springaren och spiken Tc1. Stockfish påstår dock att bladet vänder definitivt med 28...Txe4. Huvudpoängen är 29.Dxb6 Txe1 30.Txe1 Dxd5+ jämte matt i ett fåtal.
29.Sa5(!) Dd3 30.Sxb7 Sc3 31.Td1
31.Te3 hade bevarat vits fördel.
31...Sxd1 32.Txd1+ Dxe4+ 33.Lf3 Df5 34.Dg2 Tc2


35.Sxd6
Det pågår ständiga hot och mothot – med ”hängande kläpp”, som Ingvar och jag hade kallat det förr. Här hade vi tio sekunders tillägg som belöning för varje utfört drag.
35...Dc5 36.Dg1 Dc3 37.Dg4 Sh5 38.f5 Te1+ 39.Sg1 Txd1 40.Lxd1 Dc6+ 41.De4 Dxe4+ 42.Sxe4 Txa2 43.Lb3 Tb2 44.Sc5 a5 45.Sf3 a4 46.Ld5


46...Sf4(!)
Bäst att ta bort alla eventuella angrepp mot f7.
47.Lc6 a3 48.uppg.

Majorna och Manhem arrangerade en lika fin och gemytlig turnering som LASK förra året. Turneringen hade i princip allt: spännande partier, skönt snack och go fika. Domaren Claes Nilsheden förde fram att det kanske slogs ett nytt sorts modernt rekord – inte en enda mobil ringde under partierna, och därmed utdömdes inte en enda förlust av något parti. Turneringsledaren Bo Berg menade att 11 ronder var för mycket, i alla fall med tanke på att deltagarantalet inte var större. En klok poäng. Efter de två dagarna var också några av oss ungefär lika möra som den här hjälten.

Resultat
Partier

Bröderna Matti och Gösta Svenn, tvåa respektive etta i gruppen 50+.
Foto: Lars Madebrink