söndag 27 oktober 2019

Lag-EM i Batumi – rond 4

Sverige mot Österrike med Erik Blomqvist mot Peter Schreiner närmast kameran.
Foto: euro2019.ge 

Sverige mot Österrike, två jämnstarka lag och 2–2. Liksom efter det oavgjorda resultatet mot England i rond 2 kan det svenska laget var mest nöjt med utgången.

Nils Grandelius tappade bonde i mittspelet men Markus Ragger kunde inte slå mynt av sin merbonde. Tiger Hillarp Persson var åter inblandad i ett sjövilt parti. Han var i stor förlustfara, som värst i det här läget:

Valentin Dragnev – Tiger Hillarp Persson 
Vit drar

Vit måste se upp så att det inte sker en olycka på första raden och partifortsättningen antyder att det styrde Dragnevs tankegångar.
35.Sf3?
Här vinner 35.Sxf7!, till exempel:
a) 35...De2 36.Dh8+! Kxf7 37.Tc7+ Te7 38.Dh7+ Kf8 39.Dxe7+ och snar promovering.
b) 35...Kxf7 36.Tc7+ Te7 37.Txe7+ Kxe7 38.b7!
Vits dam har ju full koll på fältet a1.

analys

38...Db5 (38...Dxb7 39.Dg7+) 39.Dg7+ Ke8 40.Dxg6+ Ke7 41.De6+ Kf8 42.Dxd6+ och 43.b8D.
35...Te8 36.Sh2? Sh6 37.Sf1 Sf5


Med den aviga springarmanövern har vit förlorat all fördel. Resten var enkelriktad väg mot remin.

Jonathan Westerberg var i samma predikament som Tiger och för honom dök det inte upp någon livboj. Erik Blomqvist ryckte åt sig initiativet och släppte aldrig greppet. En rekorderlig vinst som räddade ett oavgjort resultat.

Sverige – Österrike 2–2 
Nils Grandelius – Markus Ragger remi 
Tiger Hillarp Persson – Valentin Dragnev remi 
Jonathan Westerberg – David Shenglia 0–1 
Erik Blomqvist – Peter Schreiner 1–0

Vissa förluster gör ont att beskåda. Jag tänker till exempel på när det spelades en match Sovjetunionen mot övriga världen i Belgrad 1970. Bobby Fischer accepterade att spela på bord 2 och låta Bent Larsen ta hand om bord 1. Bent hade vit mot Boris Spasskij och spelade det som jag i Schacknytt hade döpt till Larsens öppning, det vill säga 1.b3 och 2.Lb2. Partiet fick ett katastrofalt förlopp för Bent; han gav upp efter 17 drag. Jag fick en liknande känsla av ledsnad när jag idag såg Baadur Jobavas parti mot slovenen Luka Lenic. Georgien har hemmaplan och Jobava sitter på bord 1. Han spelade 1.b3 och 2.Lb2 och gav upp efter 20 drag. Georgien förlorade matchen.

* * *

I damklassen var Sverige högre rankade på alla bord mot Belgien och det resulterade i snygga 4–0. Det var övertygande vinster över hela linjen.

Sverige – Belgien 4–0 
Pia Cramling – Hanne Goossens 1–0 
Ellinor Frisk – Astrid Barbier 1–0 
Anna Cramling Bellon – Natacha Mabille 1–0 
Siv Bengtsson – Annelies Cuvelier 1–0


Svenska damlaget i dagens match: Pia Cramling, Ellinor Frisk, Anna Cramling Bellon och Siv Bengtsson. Bakom dem coachen Juan Bellon. Foto: euro2019.ge

Rond 5
Öppen klass: Sverige–Israel
Damklassen: Sverige–Kroatien

Resultat
Öppen klass
Damklassen

Partier
Öppen klass
Damklassen

* * * * *

GM-turneringen i Uppsala – rond 4

Egor Bogdanov är solo i topp på 3,5 poäng. Foto: Lars O A Hedlund 

MAX WAHLUND:
Flera av bloggens trogna läsare har hört av sig med klagomål på den tidigare rapporteringen från GM-turneringen i Uppsala. De tycker att jag är alldeles för defaitistisk. So what om det är stormästare och andra höjdare på långa rader, anser de, Max Wahlund har varit med ett tag och är absolut inte chanslös, här väntar segerns sötma på att avsmakas.

Mitt svar: ja, jo, nja, okej ... det låter bra i teorin. Det är värre i verkligheten. Framför allt när vi sitter och efteranalyserar blir det skrämmande tydligt dels hur mycket mer dessa östeuropeiska fantomer ser än mig, dels hur mycket bättre positionskänsla de har. Men visst, de kan också ha dåliga dagar, och nån sådan kommer kanske här i veckan. I så fall ska jag försöka passa på.

Dagens parti mot Andrej Kovaljev var ingen katastrof utan ganska intressant. Dock räckte det som vanligt med nån enstaka imprecision för att hela skutan skulle tippa över. 0/4, fem partier kvar. 

Övriga svenskar förlorade också. Tom Rydström prövade ett spännande damoffer för tre pjäser. Det kan ofta vara tillräcklig kompensation men tyvärr var växelkursen lite saltad – med på köpet fick ryske Igor Naumkin ett par centrumbönder som växte till riktiga kulaker, såhär:

Igor Naumkin – Tom Rydström 
Vit drar

Tom kryddade också tillställningen med en Thomas Ernst-specialitet – sömngambit. De som mött Thomas vet att när han börjar snarka ljudligt vid brädet är det fara å färde, då har han ett starkt drag på gång. Den numera Luleåbaserade stormästaren brukar sitta ungefär som folk som sover på flyget, det vill säga med huvudet snett bakåt. Tom för sin del körde en annan variant – stolen utdragen bakåt, underarmarna på bordet och sen huvudet rakt fram ner på dessa. Jag har kvar att möta både Thomas och Tom, kanske skulle man försöka slå dem med deras egna medel? Jag kanske kan sträcka ut mig raklång på golvet och kvarta under partiet?

Tyvärr har det tidvis varit tekniska problem med dragöverföringen och därför kan jag inte visa er det fascinerande partiet Hugo Wernberg–David Narva från Uppsala Young Champions. Hugo hade en dam, David två torn, och några bönder var. Det spännande var att båda spelarna vägrade ta ut remischackar, spelade och spelade. Dessutom var betänketiden ofta långt nere, rentav på 1 sekund (!) Till slut orkade inte mina nerver med spektaklet så jag gick hem, men David drog vad jag förstår längsta strået till slut.

I morgon blir det fler ukrainare, vardagsmat numera.

Resultat
Partier

* * * * *

Den stora glädjen när jag har gjort rätt val. Barnbarnet Hedda fyllde tre idag och det var stort kalas. Hon uppskattade mycket den mjukisenhörning som jag gav henne och hon somnade in med den vid sin sida. Det ger mig en skönare känsla än ett vunnet schackparti.