söndag 24 juli 2011

Sista ronden i Västerås

Bengt Lindberg är den stora positiva överraskningen i SM-gruppen. Han delar andraplatsen inför dagens slutrond med Hans Tikkanen, en halv poäng efter Jonny Hector. Foto: Peter Halvarsson

I fjol kom Jonny Hector tvåa i SM-gruppen med sämre särskiljningspoäng än segraren Emanuel Berg. Är det Jonnys tur att vinna SM idag? Han spelar svart mot Pontus Carlsson medan hårdaste konkurrenterna om slutsegern, Bengt Lindberg och Hans Tikkanen, möter varandra. Raffinerat.

Det har redan korats vinnare i juniorklasserna. Mattis Olofsson-Dolk vann kadett-SM och Martin Jogstad minior-SM. Dessutom har Eric Vaarala ett ointagligt försprång i JSM-gruppen. SM-gruppen nästa. Nils-Åke Malmdin ligger bra till för att vinna veteran-SM efter att ha besegrat Börje Jansson och Bengt Hammar i de senaste ronderna. I Mästarelit delas ledningen av Michael Wiedenkeller och Erik Blomqvist.

Nils-Åke Malmdin vann det extra viktiga partiet mot Börje Jansson i veteran-SM. Foto: Peter Halvarsson

* * * * *

I föregående rapport från Pardubice glömde jag att nämna en viktig detalj. När jag öppnade ögonen lördag morron och drog isär gardinerna på min kammare såg jag en klarblå himmel. Där steg min elostyrka med cirka 25 poäng.

Dagen innan hade jag efter en dålig rekognisering inför lunchen hamnat på en tråkig kinessylta. Efteråt var jag tvungen att be magen om ursäkt. Igår upptäckte jag till all lycka gamla stan och där fann jag det perfekta lunchstället, Restaurace Bohemia, som ligger på det vackra stenbelagda torget med byggnader i renässansstil. Från ett matställe mittemot strömmade rogivande klassisk musik på låg volym. Klok som jag är beställde jag in restaurangens specialitet och avnjöt den under parasollen. Mmmm. Där ökade min spelstyrka med ytterligare 25 poäng. För mig är en sådan uppladdning inför ett parti minst lika viktig som en partibaskoll.

Jag var följaktligen vid gott mod när jag slog mig ner för gårdagens parti, där min motståndare serverade desserten:

Pavel Krupica – Lars Grahn
Svart drar



Efter De1-e3 bjöd Krupica remi. Jag kom med det korrekta svaret på den inviten.
18...c5! 19.dxc5
Vit kan inte tillåta slag på d4, till exempel 19.Tfe1 cxd4 20.Sxd4 Lc5 21.S2b3 Txd4! 22.Sxd4 Db6 och springaren faller. Att ge bort bonden med 19.d5 är inte heller att tänka på.
19...Lxc5 20.De1
Enda chansen är 20.Lxf4, men efter 20...gxf4 21.Dc3 Le7 bör den halvöppna g-linjen ge svart klar fördel.


20...Sxh3+! 21.gxh3
Efter 21.Kh1 Sf4 fortsätter svarts angrepp och vit har förlorat en viktig bonde. Inför detta tröstlösa scenario slutade Krupica nog att tänka.
21...Dxg3+ 22.uppg.

I A-gruppen har Axel Smith avancerat till toppbordet där han idag spelar mot fjärderankade GM Viatjeslav Zachartsov. Du kan följa partiet i direktsändning – länk i den oumbärliga högerspalten.