lördag 5 maj 2012

Allt eller inget

Axel Smith spelade remi med Ramil Hasangatin i näst sista ronden. Foto: Bjørn Berg Johansen

Det krävdes alltså vinst för Axel Smith i sista ronden i Fagernes för att klara GM-normen. Han kunde sätta sitt hopp till att motståndaren Eduardas Rozentalis hade förlorat två vitpartier tidigare i turneringen. Rozentalis hade en måttlig ambitionsnivå i öppningen och Axel utjämnade utan problem, men det blev allt svårare att försöka pressa fram något i den förenklade ställningen. När Rozentalis så ville få till remi genom dragupprepning, blev titeln till dagens inlägg aktuell:

Eduardas Rozentalis – Axel Smith
Vit drar


36.Td1+ Kc4 37.Tc1+ Kd5 38.Td1+ Kc4 39.Tc1+
Och här tänker jag mig lite musik innan de sista dragen utförs. Small Faces förklarar vad det handlar om.
39...Kb4?! 40.Sd4 Txc5?


41.a3+ uppg.

Ellinor Frisk och Eric Vaarala avslutade också med förluster, men det slutade bra för Ellinor ändå. Hon hade säkrat en inteckning i WIM-titeln redan före slutronden.

Som framgår av resultatlistan kom Vladimir Georgiev etta efter särskiljning på 6,5 poäng (av 9). Svenska placeringar: 11. Axel Smith 5,5; 20. Ellinor Frisk 5; 29. Eric Vaarala 4,5 poäng.

* * * * *

I dagens två ronder i Copenhagen Chess Challenge var det Färöarna som sänkte Limhamn. Helgi Dam Ziska besegrade Jonny Hector och Stellan Brynell och leder nu ensam på 6 (av 7), en halv poäng före tysken Thorsten Haub. Återstår morgondagens två ronder.

* * * * *

Peter Karlsson erbjuder sina gratistjänster – mejladress pk4@swipnet.se - till dem som skulle vilja presentera sina gamla klubbtidningar på nätet. Han läser in klubbtidningarna till pdf-filer (inte sökbara), som lätt kan läggas på webben eller på en CD. Han kan också göra enklare webbsidor för filerna, om klubben vill ha det. Peter om vad som behövs:
Jag behöver då de tryckta/kopierade tidningarna, exemplar där jag försöker undvika att inscanningen förstör dem. Det går bra med häftade ex, men om de är bundna så tar jag bort ryggen före inscanningen. Så här kan det se ut. Det är först till kvarn som gäller eftersom jag är osäker på hur många klubbar som är intresserade och hur snabbt jobbet går.
* * * * *

Lasse Yngvesson, Gävle väntade med att kasta yxan i sjön och det lönade sig:
Att de mest förvånande saker kan hända i ett schackparti är ju allmänt känt. I den sista ronden av årets klubbmästerskap för Överhärde var förutsättningarna följande: Jag behövde minst remi för att vinna KM. Denna ställning uppkom efter vits 22.Te6:

Partiet är förstås totalt förlorat för svart, det vill säga för mig. Min motståndare var i begynnande tidsnöd. Jag däremot hade gott om tid men ont om drag. Så egentligen var det dags att stanna klockan och skriva på protokollet. Men ett sista drag kan man väl kosta på sig? Så jag drog 22...Sc6??!!.  
Min motståndare försjönk i djupa tankar i cirka tio minuter och fortsatte med 23.Dg6+ och efter ytterligare några drag enades vi om remi. 
Jag var, givetvis, tvungen att efteråt fråga varför han inte slog tornet på a8. "Jag vågade inte" sa han, "eftersom damen kommer ur spel." Uttrycket ett blått remiöga täcker knappast upp den halva poängen.
Lasse Yngvesson