fredag 4 maj 2012

Copenhagen Chess Challenge

Daniel Semcesen spelade remi med Helgi Dam Ziska i femte ronden i Ballerup. Foto: LG

Helgdagar är luriga. När jag tog mig till Köpenhamn första maj visste jag att det inte var en helgdag på den sidan av Sundet. Allt var öppet. När jag åkte dit idag visste jag att det är Store bededagen, en dansk helgdag. (Det har ingenting med sockerbedor att göra utan är ett slags uppsamlingsheat för årets alla böndagar.) Jag hade ändå en förhoppning att det skulle vara öppet på Den Sorte Diamant, det vill säga på Det Kongelige Bibliotek. Ack nej. Det var lukket liksom nästan allt annat i den stora staden. För mig blev det bara en omväg till resans primära mål, Copenhagen Chess Challenge på fritidscentret Tapeten i Ballerup. Jag måste få chansen att skriva det här: Tapeten är på tapeten. Och jag tror jag vet vad challenge står för. Efter kvällsronden i onsdags väntade fyra dagar med dubbelronder. Här kan man verkligen tala om a challenge, en utmaning.

Det blev sen lunch efter middagsronden med Jonny och Stellan på det enda öppna matstället nära spellokalen. Bägge såg med tanke på det intensiva spelprogrammet förbluffande friska ut. Om jag själv varit med i turneringen hade jag vid det laget sett ut som en vasaloppsåkare vid Mångsbodarna utan valla och blåbärssoppa.

För att återkomma till spelprogrammet – Jes Knudsen ryckte på axlarna. I Gibraltar spelade han med i tre turneringar; det blev nitton partier på tio dagar. Inte en enda remi. Det verkade på honom som om nio ronder i Ballerup på fem dagar är blaha blaha. Var får folk sina krafter ifrån?

Efter en pizza Maffia var grannen Stellan bra upplagd för dagens kvällsrond:

Bo Jacobsen – Stellan Brynell
Vit drar


28.Se5!?
Det kunde gått bra om det inte vore för ...
28...Txg2+! 29.Dxg2 fxe5 30.Txe5 Dxf4 31.Sg4 Tg8 32.Th5 Tg7 33.Kh1 d3 34.uppg.

Det finns ett halvdussin spelare i tätgruppen med 4 poäng efter fem ronder. De möter varann i morgondagens middagsrond enligt följande: Helgi Dam Ziska-Jonny Hector, Hannes Stefansson-Daniel Semcesen och Stellan Brynell-Nicolai V Pedersen. Allt i direktsändning genom Anders Hansens försorg.

* * * * *

Inför morgondagens slutrond i Fagernes finns det även där en tätgrupp på sex spelare. De har 6 poäng (av 8), en halv mer än sjuan Axel Smith. Enligt elo-matematikern Calle Erlandsson klarar Axel GM-normen om han besegrar Eduardas Rozentalis i sista ronden. Även Axels flickvän Ellinor Frisk gör en kanonturnering. Hon har 5 poäng. Eric Vaarala har 4,5 poäng.

* * * * *

Tiger Hillarp Perssons öppna brev till Sveriges SF, som publicerades här på bloggen, har nu besvarats av SSF. Svaret finns här.