onsdag 20 februari 2019

Cannes Open - rond 4

Originalinredning från 1960-talet. Foto: Max Wahlund 

MAX WAHLUND:
Ännu ett vitparti, ännu en remi. Två remier med vit och två förluster med svart, och med tanke på det starka lilla motståndet kan jag ändå inte vara helt missnöjd. Idag blev jag inte utspelad utan trodde faktiskt att jag skulle vinna. Motståndaren var lika diminutiv som vanligt och det visade sig att han också var en gammal bekant, så ung han är (14 år). I fjol möttes vi i B-turneringen och jag vann enkelt med svart. På året som gått har Eliot Papadiamandis hunnit få högre rankning än jag någonsin haft, men hans hantering av Grünfeld lämnar en del övrigt att önska, tycker jag. Jag fick klar fördel, till slut hamnade vi i en sorts mittspel med terrängfördel för vit men en lite småläskig fribonde för svart. Här tänkte jag länge och valde fel (förstås):

Max Wahlund – Eliot Papadiamandis 
Vit drar

Jag tyckte det var läskigt med g7-löparen som understödde fribondens marsch och spelade 24.Lh6 med avbyte. Min norske kompis Stockfish tycker att det är mycket bättre att behålla svartfältaren med 24.Lg3. Det är verkligen galet hur många olika slags värderingar och överväganden som fordras i ett schackparti. På fredag börjar den stora spelmässan här i Cannes, jag kanske väljer ut nåt enklare spel där och börjar med det istället, detta är ju inte rimligt …

Jag har bett de andra svenskarna om bidrag från deras partier så att det inte bara blir mina ställningar hela tiden i rapporterna. Vi får se hur det blir. Felix Nordström förklarade ödmjukt: ”Jag har en ganska gnetig stil, det är inte mycket att se på – men då och då kommer det en mycket publikvänlig förlust.” Milton Pantzar är en riktig slutspelsmaskin vilket jag själv fått känna av några gånger, vi får se om det kommer något där att visa upp. Isak Stormes spelstil känner jag inte till så väl men idag vann han med ett positionellt damoffer!

Martin Mehyda – Isak Storme
Italienskt
1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Lc4 Sf6 4.0-0 Lc5 5.Te1 0-0 6.c3 Sxe4 7.d4 exd4 8.cxd4 Lb6
Ett alternativ är 8...Lb4 9.Txe4 d5.


9.Lxf7+!?
En inbjudan till komplikationer. Försiktigare är 9.Txe4 d5 10.Lxd5 Dxd5 11.Sc3.
9...Txf7 10.Txe4 d5 11.Lg5


11...dxe4!?
De hjälps åt att sätta brädet i brand. Isak anger 11...Df8 12.Te1 (12.Th4 h6 13.Le3 g5) 12...Lg4, och det är ett mindre dramatiskt sätt för svart att ordna klar fördel.
12.Lxd8 exf3 13.Lh4 Sxd4 14.Sc3 fxg2 15.Kxg2 Ld7 16.Sa4 Lc6+ 17.Kf1
Efter 17.Kh3 Tf3+ 18.Lg3 Td8 kan det tornet mobiliseras via d6. Då deltar svarts alla pjäser i angreppet på den exponerade kungen.


17...Sf5
Dubbelhot riktat mot e3 och h4, och 18.Lg5 faller på 18...Sg3+ 19.hxg3 Txf2+.
18.Sxb6 Se3+ 19.Kg1 Sxd1 20.Sxa8 Sxb2
Det kan vara dags att börja räkna bönder. Vit är två bönder under utan kompensation.
21.Lg3 h5 22.h4 g5 23.hxg5 h4


24.Lh2
På 24.Lxh4 följer 24...Th7 och man skymtar en matt på h1.
24...Tf5 25.Sxc7 Txg5+ 26.Kf1 Tg2 27.Lf4 Sd3 28.Le3 h3 29.Ke2 h2 30.Th1


30...Txf2+ 31.Lxf2 Lxh1 32.Lg3 Lf3+ 33.uppg.

Det är roligt att se att bloggen är väl läst, inklusive dessa rapporter. Jag har hunnit få ett stort antal reaktioner på gårdagens hamburgerbetraktelse. Min lagkamrat i Linköping Magnus Olsson påpekar:
Gourmetburgare är visst inne i Sverige också. Det poppar upp restauranger med bättre burgare som specialitet lite här och var – jag har inte varit på Flott i Linköping men den kanske skulle räknas? Och jag läste i Corren om någon som tänkte starta en ny kedja med gourmetgatukök. Hur de mäter sig mot sina franska motsvarigheter lämnar jag dock osagt.
Bra synpunkt! Flott borde absolut räknas, och den åsyftade kedjan verkar vara Krubberiet. Skillnaden mot Frankrike är väl att fransmännen aldrig någonsin skulle komma på tanken att ange ”ost” som ingrediens. Det vore skrattretande, ungefär som om en svensk restaurang skulle skriva ”mat” som ingrediens. ”Hur ska man kunna regera ett land som har 258 olika sorters ost”, suckade president Charles de Gaulle i ett berömt uttalande. Fransmännen lever för sin ost.

Nu har temperaturen gått ner en aning och det är ganska svalt i Cannes. På dagarna går det bra men på kvällar och nätter kryper temperaturen ner till några få grader. Då gäller det att träffa rätt med boendet. Jag brukar numera alltid använda Airbnb, vilket är billigt och ganska spännande att se var man hamnar. Första året i Cannes (2017) hamnade jag i en jättemysig men pytteliten vindslya som var dåligt uppvärmd. Jag fick en rejäl förkylning vilket jag också skrev i utvärderingen på Airbnbs webbplats. Sedan försvann det boendet till nästa år. 2018 hade jag turen att hitta en helt fantastisk lägenhet, väl uppvärmd och vackert inredd. Den fick högsta betyg av mig och säkert flera andra gäster – och kanske just därför upptäckte jag sedan att priset för en vecka gått från 3 000 till 10 000 kronor. Lite saftigt …

I år bor jag i en svensk pensionärs pied-à-terre nere vid croisetten. Billigt och funktionellt, med parkettgolv och köksinredning från 60-70-talet - men tyvärr förmår inte luftkonditioneringen/värmeanläggningen riktigt kompensera för de vackra men otäta stora glasdörrarna ut mot balkongen. Ganska kallt alltså. Som rutinerad resenär har jag numera med mig ett halvt apotek hit, förkylningar liksom fribönder måste stoppas innan de fått fart. Hittills har jag lyckats. Nu snart sovdags, i morgon är ännu en dubbelrond. I år kan man för första gången ta en frirond med en halv poäng, men nåt sånt är självklart inte aktuellt för undertecknad. Har man betalt dyra pengar för att bli förnedrad av skolbarn vill man självklart inte gå miste om en sekund av upplevelsen.

Resultatservice
Partier