fredag 22 februari 2019

Cannes Open - rond 7

Dags att ta fram de tunga kanonerna. Här är Ludvig XIV:s bästa argument.

MAX WAHLUND:
För att komma över förargelsen över förlusten mot Herr Frick (och den ännu värre förargelsen över att han ju inte alls är namne med Herr Flick, med L, i Allå Allå Emliga Armén som jag gått omkring och inbillat mig i två år. Därmed faller ju alla mina vitsar igår fullständigt platt) åkte jag på utflykt i morse. Samtidigt var det ett skrock-försök att få tillbaka turen. Tennisspelare lär visst vara enormt skrockfulla i relationer till racketar, tröjor, hårband och rutiner, jag vet inte hur det är med schackspelare. Hur som helst, för två år sen när allt gick så bra besökte jag klosterön Saint-Honorat ute i bukten. Det är den lilla av öarna. Hur mycket mer tur skulle jag då inte få om jag besökte den större grannön Sainte-Marguerite? Logiskt, eller hur? Eller är det det? Vad händer med logiken om man introducerar helt ologiska element och sedan kräver logiska svar? Tja, det är en fråga som kanske måste ställas till LeelaZero, vars tänkande är obegripligt men ändå väldigt smart. Vilket språk hon nu ska svara på.

Jag begav mig i alla fall ner till hamnen och hoppade på en båt ut till Sainte-Marguerite. Cannes är en stad präglad av Napoleon (som förresten fyller 250 år i år), han kom förbi här på sin väg från Elba 1814, men just ön Sainte-Marguerite är istället starkt knuten till solkungen Ludvig XIV. Framför fortet som han lät bygga på 1600-talet står en stor kanon, uppfiskad ur havet för bara några år sen. Kanoner på den tiden var rena konstverken. En skylt bredvid förklarar alla de olika utsmyckningarna och inskriptionerna, däribland den latinska frasen ”Ultima ratio regum” - ”Kungens sista (eller ”avgörande”) argument”. Jo tack.

Går man sedan in i fortet kommer man till en rad fängelseceller, där kungen bland annat lät placera några protestantiska pastorer, samt öns mest kända fånge: Mannen i masken. Ingen vet vem det var. Enligt vissa teorier var det kungens egen tvillingbror som han ville bli av med, men vars ansikte han förstås inte kunde låta någon se eftersom det liknade hans eget. Hu!

Något med öar gör mig lite obehaglig till mods, när jag inte själv kontrollerar hur jag kommer därifrån. Och kanoner och fängelseceller – jag vet inte. I väntan på att båten tillbaka till Cannes skulle dyka upp var jag fortfarande på skrockhumör och tänkte på den stackars mannen, instängd i sin mask. Instängd. Hm. Som i schack. Instängning. GABIÖ ... Plötsligt slog det mig vad jag måste göra enligt skrockets logiska lagar.

Jag har ju ätit god mat flera gånger här med Gaffel. Något Avdrag på skatten är knappast aktuellt med anledning av denna resa (jag kanske kan fråga ägaren av nån av de enorma lyxbåtarna i hamnen kanske?) men jag har i alla fall fått dra av mig jackan när solen lite oregelbundet värmer på. Bindning – nu har jag snörlösa skor, men kanske kan jag knyta huvan på min munkjacka när solen försvinner igen? Instängningen stod Mannen med masken för. Återstår Överlastning. Hur ska det ordnas? Varken elnätet eller (hemska tanke) båten till Cannes kändes som ett bra alternativ.

Så långt hunnen i de förvirrade funderingarna dök båten slutligen upp, gudskelov. Återfärden var lagom tajmad till rondstarten och det var med blandade känslor jag slog mig ner mitt emot ännu en fransk tonåring. Men har ni sett! Skrocket verkar fungera, för mitt i ett vinnande kungsangrepp såg min motståndare plötsligt spöken mitt på ljusa dagen och offrade ett torn helt utan kompensation. Tyvärr behöver jag dock mer gratismaterial än så för att vara säker på att vinna. Medan jag drog iväg med extramaterialet på ett eget kungsangrepp lyckades han på något sätt få till remischackar ... Det behövs kanske en ännu större ö för att få vinster? Nästa år ska jag se om jag kan ordna en resa till Korsika mitt i turneringen.

Undrar förresten hur relevant GABIÖ är för en spelare som mig. Visst, nån gaffel har det blivit ibland, men den relevanta akronymen är snarare BFSCH. Bortsättning, Förbiseende, Slarv, Chansning, Hoppas-det-här-draget-funkar. Kanske ska sätta ihop ett sånt häfte nån gång.

Milton och Isak är i en annan liga förstås, de fortsätter puttra på strax under toppskiktet och nära sensorbrädena. Idag var det stabila remier som gällde men inget de tyckte var värt att visa upp. Felix gör också en bra turnering även om det var svettigt i dagens parti. Två ronder kvar nu och det börjar dra ihop sig.

Resultatservice
Partier