måndag 11 februari 2019

På önskelistan: renovering av bloggen

Dåvarande juniorvärldsmästaren Yasser Seirawan bodde hemma hos mig i Malmö
under Schacknytts jubileumsturnering 1979. Foto: Lars Grahn 

Jag skulle vilja renovera den här bloggen. I stället för två spalter, varav en fast, skulle jag vilja ha en webbplats med olika avdelningar. Ett av problemen är att det inte finns någon schacksajt som liknar den som jag drömmer om. Det billigaste och mest praktiska vore att utgå från en mall i Wordpress, men bland de som jag har studerat finns det ingen som faller mig i smaken.

Då återstår att bygga något helt nytt och eftersom jag inte har den kunskap som krävs för något sådant måste det hela byggas från grunden mot betalning. Det kostar en hel del, har jag förstått. 

Sedan starten för tolv år sedan har jag strävat efter att inte tjäna en endaste krona på denna blogg, och i det avseendet har jag varit mycket framgångsrik. Det här är ett helt igenom ideellt projekt. Det har bland annat inneburit att jag konsekvent tackat nej till annonser.

Men ett nybygge kräver alltså en del pengar, och då går mina tankar till Schacknytts jubileumsturnering 1979, som bekostades helt och hållet av tidskriftens prenumeranter. Med bidrag från Schacknytts läsare firades tidskriftens tioårsjubileum med Malmös första GM-turnering. Bland det tio deltagarna fanns dåvarande juniorvärldsmästaren Yasser Seirawan. Det var långt innan begreppet crowdfunding slagit rot. Skulle det fungera även idag med ett nybygge av denna blogg som mål? Mina tankar går i den riktningen. Det finns anledning att återkomma i ämnet …

Vad gäller drivmedlet för denna blogg så handlar det om uppmuntrande mejl från bloggbesökarna – som detta från Johan Kretz:
Det första jag gör när jag kommer till jobbet varje morgon är att gå till kaffeautomaten och därefter klicka bokmärket för ”Inte bara schack”. Och tänka att ”fan, jag borde verkligen skicka ett mejl och tacka Lars för hans fantastiska nyhetsbevakning”. Nu blev det (till sist) gjort.
Det finns så mycket som gör sidan till en av mina absoluta favoriter – bredden på innehållet, de generösa länkningarna, den snabba resultatrapporteringen, valet av gästskribenter, de tydliga diagrammen etc. etc. Jag är fascinerad av att landets bästa schacksida produceras av en … enmansfabrik. 
Jag hoppas att jag får förmånen att fortsätta att njuta av ”Inte bara schack” i många år till.
Glad också att folk uppskattar mina personliga utvikningar – som Per Holst: ”... hvem holder ikke af en mand, som udnævner sit barnebarn til en af Sveriges største dinosauruskendere?” Det finns annars en schackblogg som nöjer sig med att rapportera resultat ackompanjerat av pladder, som blåser upp det mesta och talar om ”skrällar” till leda.

Planen är att fortsätta med ”Inte bara schack” så länge det roar mig. Det enda som kan få mig att tröttna på det hela är de dilettanter som skamlöst snor vinklar/nyheter härifrån mycket hellre än länkar hit i sina inlägg.

* * * * *

Inför junior-VM 1953 laddade Bent Larsen upp med en träningsmatch mot 
Jens Enevoldsen, vars självbiografi ”30 år ved skakbrættet” kom ut året innan. 

En efterlysning, kanske främst riktad till danska schackvänner: efter att återigen ha läst klassikern ”30 år ved skakbrættet” tänker jag skriva en artikel om bokens författare Jens Enevoldsen till danska schackförbundets medlemstidskrift Skakbladet. Enevoldsens självbiografi sträcker sig bara fram till 1940 – trots att boken kom ut 1952. I boken finns följaktligen ingenting om hans engagemang i motståndsrörelsen under Nazitysklands ockupation av Danmark. Vet någon om han har skrivit om den tiden på annat ställe? (Harald Enevoldsen skrev om sin storebror Jens liv som motståndsman i ”Af en skakstympers skriftemål” men mitt ex av den boken har tyvärr försvunnit …)

Jag söker allehanda information som vidgar bilden av Jens Enevoldsen. Hjälp mottages med tacksamhet.