lördag 23 februari 2019

Cannes Open - rond 8

Gula västarna i Cannes. Foto: Max Wahlund 

MAX WAHLUND:
Lördag är Gula västar-dag i Frankrike och det spektaklet vill man ju inte missa. För dem som undrar vad västarna är finns ett mycket klargörande reportage i Dagens Nyheter här.

Kortfattat kan man säga såhär: Fransmännen älskar att demonstrera och att sätta käppar i hjulet för sina ledare. Framför allt avskyr de samhällsreformer – allt ska vara som på 50-talet när man åt sin baguette och körde sin Citroën i lugn och ro. Den som försöker ändra på det ligger illa till.

De senaste fyra presidenterna har mött ordentligt folkligt motstånd när de försökt reformera något i samhället, men värst är det nog för den nuvarande, Emmanuel Macron. För inte ens två år sen vann han en jordskredsseger i presidentvalet, en ny ung begåvning som skulle leda Frankrike ur krisen. Det tog inte lång tid förrän han var ännu mer impopulär än sina företrädare. I höstas kom någon på att man kunde demonstrera iklädd en gul reflexväst som alla fransmän enligt lag måste ha i bilen. Nu har det blivit tradition varje lördag och på sina håll har det blivit våldsamma sammandrabbningar med polisen.

(Inom parentes tror jag presidenterna längtar tillbaka till systemet innan år 2000, när presidenten och regeringen ofta kom från olika politiska sidor. Arbetsfördelningen var att regeringen försökte införa reformer [en helt dödfödd idé] och tog all skit, presidenten kritiserade regeringen, softade och drack champagne. Sen fick regeringen sparken och presidenten skrattade förnöjt. Numera kommer presidenten och regeringen från samma sida, som i alla normala länder, och det finns ingen att skylla på längre.)

Gula västarna-rörelsen är decentraliserad och har ingen officiell hemsida, men via snokande i diverse franska Facebookgrupper upptäckte jag att det skulle bli ett stort möte i Cannes. Enligt instruktion tog jag mig till tågstationen på utsatt tid, men där fanns bara poliser, inga västar. Lite planlöst sökte jag mig ner mot hamnen istället, och rätt vad det var kom en man och frågade mig om vägen till ”Majestix Barrière”. Han såg definitivt ut att höra till vad som kallas ”La France profonde”, det franska folkdjupet. Aha tänkte jag, honom ska jag följa efter! Och mycket riktigt, han gick rakt iväg mot Gula västarnas samlingsplats, precis intill vår spellokal i festivalpalatset!

När västarna väl åkte på och demonstrationståget drog iväg var det med ett strålande humör. Man kan förstå att folk tycker att det är kul att delta. ”Är det inte farligt?” frågade jag några deltagare. ”Nä, man kan få lite tårgas på sig, men det är okej”, tyckte de. You only live once!

Jag gjorde en liten livesändning på Facebook från tåget – den ser ni här.


Romu de Labaca, turneringsdirektör i Cannes. Foto: Max Wahlund 

Med detta gjort var det dags att uppsöka spellokalen strax intill. Innan rondstart växlade jag några ord med Romu de Labaca, en alltid ofelbart vänlig och trevlig person som är turneringsdirektör i Cannes.

Inte bara schack: Vilken turnering i ordningen är detta i Cannes?
Romu de Labaca: Det är faktiskt den trettiotredje.

IBS: Och hur länge har du varit med?
RdL: Ja du ... det är knappt jag minns. Jag började som en av alla juniorerna som spelade, efter ett tag gick jag över till arrangörsstaben, och nu är jag direktör sen fem år.

IBS: Vi spelar i en annan lokal i år.
RdL: Detta är den normala lokalen. Den har vi alltid haft, det är bara de två senaste åren vi varit uppe i Salon des Ambassadeurs.

IBS: Vilken lokal föredrar du?
RdL: Den här! Dels är den ljusare, dels måste vi inte dela säkerhetskontroll med hela spelfestivalen som pågår här samtidigt, det tar alldeles för lång tid att komma igenom.

IBS: Frankrike har lämnat återbud till lag-VM i år …
RdL: … och platsen har gått till Sverige! Hahaha, jag vet! Lycka till! Jag har faktiskt ingen aning om varför vi lämnade återbud. Kanske ekonomiska skäl? Kanske blev några nyckelspelare sjuka? Kan vara vad som helst. Förbundet har inte sagt nåt.

IBS: Det var fullt av Gula västar här utanför nyss.
RdL: Haha. Ja, jag har faktiskt aldrig sett dem förr på nära håll. Passa på att titta!

IBS: Vad tycker du om dom?
RdL (plötsligt märkbart besvärad): Ehhh ... Det är ju ... bra att man kan uttrycka sin åsikt om man vill. Om det sker på ett fredligt sätt.

Okej, alla gillar inte Gula västarna. Eller så vill man inte bli för politisk som turneringsarrangör. Känns ju rätt rimligt.

Min egen motståndare för dagen såg ut att platsa i Gula västarna. Stor och kraftig med rugbytröja. Och så namnet: Bertrand Grollemund. Det blev en spännande Grünfeld där jag (vit) bröt igenom på kungsflygeln men svart som så ofta fick farliga fribönder på damflygeln. Ställningen var hyperskarp men tyvärr var det som vanligt den här veckan jag som gjorde det avgörande misstaget. Förlust. Nu blir det spel på sistabordet i söndagens sista rond.

Isak Storme förlorade medan Milton Pantzar vann. Därmed ligger de lika på 4,5 poäng inför sista ronden. Samma poäng har Felix Nordström i B-gruppen.

Milton körde över sin motståndare fullständigt.

Milton Pantzar – Siavosh Vojdani
Engelskt
1.c4 e6 2.Sc3 d5 3.e3 Sf6 4.Sf3 Le7 5.b3 Se4 6.Lb2 Lf6 7.Dc2 Sxc3 8.Lxc3 Lxc3 9.dxc3
Avbytena på c3 har gett vit ett bastant grepp om centrum.
9...Sd7 10.0-0-0 dxc4 11.Lxc4 De7 12.h4
En liten signal om att svart kanske inte ska rockera kort.
12...h6?
Det hade varit en bättre idé att rycka fram med den andra kantbonden i stället.
13.g4 Sb6


Planen var nog att fullborda utvecklingen med Ld7 följt av lång rockad.
14.De4 Ld7?
Svart ger sig in på taktiska stigar. Bondeoffret ser ut att ge honom intressant kompensation. Med tanke på konsekvenserna kan 14...Sxc4 15.Dxc4 Ld7 följt av lång rockad betraktas som en bättre möjlighet.
15.Dxb7 Dc5


Löparen har tagit sikte på c6, men det finns en hake …
16.Txd7! Kxd7 17.b4!


Det har plötsligt blivit ohyggligt trångt för svarts dam. Det finns ju ett par fält som inte kan beträdas på grund av springargaffel.
17...Thb8
Det är ju lika illa efter 17...Dd6 18.Td1 eller 17...De7 18.Lb5+ Kd8 19.Td1+.
18.bxc5 Txb7 19.Se5+ Ke7 20.La6


Det är en ny gaffel på gång.
20...uppg.

Låt oss försöka göra som Milton i sista ronden, allihopa!

Resultatservice
Partier