lördag 29 september 2018

Västerås Open

Jung Min Seo, den ende fullpoängaren efter två dagars spel. Foto: Lars O A Hedlund

Jag hade hellre sett Pia Cramling någon annanstans än i Västerås, och då tänker jag förstås på Batumi. Nu är det som det är med den saken; Pia är en av sju stormästare i Västerås Open med sammanlagt 181 spelare i huvudgruppen.

Efter de fyra snabbschackspartierna var det dags för rond 5 med klassiskt schack. Pia mötte Jung Min Seo. När de drabbade samman i sista ronden i sommarens Sverigemästargrupp vann Pia i 27 drag. Nu fick Jung Min Seo revansch. Pia missade livbojen i den här ställningen:

Jung Min Seo – Pia Cramling
Svart drar

58...Kf7?
Bonden är hotad, bonden garderas. Räddningen: 58...b6+!! 59.Kxb6 (59.axb6 och 59.Kd5 faller ju på 59...Te5 matt) 59...Txd4 60.Kxa6 Txc4 61.Txg7+ Kd6

analys

och det är vit som ska finna rätt drag för att ordna remi: 62.Tf7! Tc6+ med evig schack. Efter 62.b5 Tb4 63.b6 Lc8+ 64.Ka7 Ta4 återstår en del problem för vit.
59.Td3 Ke7
Det fanns segare försvar men inget som räddar en halva.
60.Kb6


60...uppg.

Sedan vann Jung Min Seo på ett övertygande sätt mot Normunds Miezis och med det är han i ensam ledning på 6 poäng inför morgondagens två avslutande ronder. Närmast honom ligger Jurij Solodovnitjenko och Linus Johansson på 5,5 poäng.

Resultatservice