tisdag 7 september 2010

Tipset sprack i sista sekunden

Första halvlek. Köttmur på södra planhalvan. Foto: LG

När det återstod ungefär en minut av matchen satt jag där på Malmö stadion och försökte formulera en lämplig rubrik till det här blogginlägget. I förmiddags – se föregående inlägg - tippade jag alltså 5-0 och att Zlatan skulle göra två mål. Jag funderade på ”Vad var det jag sa?”, men det lät lite drygt. Och ”Experten har talat!” kändes inte särskilt ödmjukt. Jag tippade också att Zlatan skulle bli utbytt i 70:e minuten. Då var han ännu inte klar med den målkvot som jag hade förutspått, så jag kan tänka mig att han i 68:e minuten meddelade Hamrén: ”Grahn har tippat att jag skulle göra två. Ta ut Wernbloom i stället så går jag ut om tretton minuter.” Och så blev det.

Bäst jag satt där och formulerade en självgod rubrik så gjorde Marcus Berg 6-0 i matchens sista sekund. Jag vill väl inte påstå att jag blev besviken och irriterad. Eller okej då, lite grann.

Jag hade också tippat att Ola Toivonen skulle bränna sina målchanser och att det inte skulle dra horder av sanmarinier genom stan. Båda dessa profetior gick in, så på det hela taget ger jag mig själv godkänt med råge. Hoppas att jag då representerar den allmänna uppfattningen.

Andra halvlek. En ensam, frusen Wiland. Foto: LG

Jag hoppas också att Johan Wiland inte har anlag för torgskräck, för han var för det mesta alldeles ensam på den svenska planhalvan. Daniel Öhrlund hade kallats in som reservmålvakt. Svenska fotbollsförbundet kunde ha sparat pengar genom att fråga mig i stället. Jag lovar, om jag hade suttit på bänken och fått gå in och ersätta en genomfrusen Wiland så hade det inte påverkat resultatet ett enda dugg.

* * * * *

Det var inte en känsla av il grande finale idag på toppbordet i Arvier.
Sabino Brunello–Evgenij Agrest: 1.d4 d5 2.c4 c6 3.Sf3 Sf6 4.g3 Lf5 5.Sc3 e6 6.Sh4 Le4 7.f3 Lg6 8.Db3 Dd7 9.c5 Le7 10.Lg2 Sa6 11.0–0 0–0 12.Sa4 Se8 13.Sxg6 hxg6 14.Dc3 Sec7 15.f4 Tab8 16.Dd2 b6 17.b4 bxc5 18.Sxc5 Dc8 19.a3 Sb5 20.Sb3 Sd6 21.Dd3 ½–½