onsdag 8 september 2010

Blixtmatchen åter avbruten

I förra rapporten berättade jag om Fredriks traditionella pjäsoffer på f7 i våra ständigt återkommande blixtdueller. Han vill ha kungsangrepp och inte gärna slutspel. För mig handlar det alltså om att övergardera f7, neutralisera hans angrepp och sträva efter avvecklingar till slutspel. Det är väl annars veteranreceptet mot juniorer.

Idag återupptogs matchen. Ställningen var alltså 2-2 och jag hamnade i underläge efter femte matchpartiet:

Fredrik Ekelund – Lars Grahn
Svart drar



Här ville jag avveckla löparna, neutralisera angreppet, trycka mot d4 och vinna slutspelet.
1...Lh4? 2.Txg7+!
En variation på f7-temat.
2...Kxg7 3.Lxh4 Dg6 4.Lf6+
Nyckeldraget i kombinationen.
4...Kg8 5.Te3 Dxd3 6.Txd3 h6?
Underlättar för honom, men jag tvivlar faktiskt inte på att Fredrik skulle ha kört hem tornslutspelet efter 6...h5 7.Th3 Kh7 8.Txh5+ Kg6 9.Tg5+ Kh6 10.Lxd8 Txd8 11.Tf5 och så vidare.
7.Tg3+ Kh7 8.Tg7+ Kh8 9.Txf7+ Kg8 10.Tg7+ Kh8 11.Td7+ uppg.

Matchvinnare är den som först uppnår sex vinster med förbehållet att segermarginalen ska vara två poäng. Vid ställningen 6-6 var vi åter tvungna att avbryta matchen. Jag återkommer med slutresultat om matchen slutar på önskvärt sätt.

* * * * *

Alexei Shirov och Vladimir Kramnik går vidare från Shanghai Masters till Gran Slam-finalen i Bilbao. Kramnik besegrade Levon Aronian i ett särspel om andraplatsen. Utmärkt rapport hos Chess Vibes.