onsdag 29 december 2010

Nu börjar allvaret

Axel Smith och Nils Grandelius har båda 2/2 i Rilton Cup. Foto: Lennarth Eriksson

Det är idag som allvaret börjar - på allvar, i både Stockholm och Köpenhamn.

Det finns tretton spelare med full pott efter två ronder i Rilton Cup och i tredje ronden har vi följande intressanta dueller på toppborden: Arkadij Naiditsch-Tiger Hillarp Persson och Nils Grandelius-Ivan Sokolov. Förhoppningsvis får vi även se Axel Smith-Jevgenij Gleizerov (bord 5) i direktsändningen.

Efter fyra ronder i Öbros nyårsturnering är det bara två spelare som har full pott: fältets båda stormästare Jonny Hector och Henrik Danielsen. Enkelrond idag och då möts de mano a mano med Jonny bakom de svarta pjäserna. Det känns som ett finalparti.

Färde ronden och jag fastnade åter för Bo Garner Christensens parti. Som jag har påpekat förut: om man vill se kul schack, ska man söka sig till hans bräde. Han jobbar liksom Jonny på underhållningsavdelningen.

Tobias Rostgaard – Bo Garner Christensen
Svart drar



Partifortsättningen finns i kommentarfältet.

Vad gör man i ett kyligt Köpenhamn där det kan bli några timmars paus mellan två ronder? Jonny Hector har en rätt förnuftig lösning. Han har funnit ett bibliotek i närheten av spellokalen och där sitter han och läser. En god bok kan nog fungera lika bra som en hyfsad hotellsäng.

* * * * *

På tv-nyheterna rapporterades det om isstorm över Moskva. Följden blev förstås inställda flyg. Alexander Morozevitj, som har spelat mycket sparsamt det senaste året, ska vara med i Reggio Emilia men den resan höll på att frysa inne. På en tjeckisk hemsida meddelade en annan deltagare, David Navara, att det inställda flyget hade orsakat kaos bland arrangörerna i Reggio Emilia. Turneringshemsidan stängdes och det var inte lätt att veta vad som skulle hända. Om jag har förstått det hela rätt var det aktuellt att låta Sebastian Feller gå in som reserv för Morozevitj.

Problemet löstes dock. Morozevitj tog sig till Sankt Petersburg och därifrån kunde han ta ett flyg till Italien. Han kom till destinationen tisdag morron men var inte beredd att sätta sig och spela några timmar senare. Det hade varit ett jobbigt dygn. Hans parti i första ronden mot Navara spelas i stället på den tilltänkta fridagen den 1 januari.

Som framgick av direktsändningen fick topprankade Vasilij Ivantjuk nöja sig med remi mot Fabiano Caruana, medan andrerankade Vugar Gasjimov förlorade ett vilt parti mot Nigel Short.

Länk till TWIC som har partierna uppspelningsbara och som dessutom bjuder på en del kommentarer till intressanta ställningar.

* * * * *

Tillsammans med dottern Moa. Foto: dottern Lisa

Avkoppling för mig är ofta något som inte har med schack att göra. Bowling till exempel. På juldagen gjorde jag ett första besök på O'Learys Sportsbar vid Värnhem tillsammans med mina kära döttrar. ”16 banor med fri utsikt över stadens takåsar” står det i reklamen. Okej, ett och annat snötäckt hustak såg man ju om man kollade åt höger, men den dominerande synen är en motorvägsmynning.

Nu spelar det sannerligen mindre roll, jag var inte där för att beundra utsikten. Jag var där för att vinna och det gick helt okej. Jag vann första serien och kom trea i den andra. Tredje serien gick till avbrott. Min avbrottsställning är inte lysande.

Som den schackspelare jag är hade jag flera ursäkter för eventuella nederlag i beredskap. Som denna: jag är van att bowla i källarlokaler. Det här är första gången jag gjorde det uppskattningsvis femtio meter över havet. Luften där uppe är tunnare och jag drabbades i andra serien av trötthetssymptom. Men det var skoj, jag gillar stället. Det kommer att bli fler serier där uppe.

1 kommentar:

Lars Grahn sa...

24...Txg2+! 25.Kxg2 Lh3+! 26.uppg.
26.Kxh3 faller ju på 26...Sf4++ 27.Kh2 Dh3 matt.