torsdag 13 oktober 2011

GM-inteckning i Europacupen

Jan Lundin: Sjätte rondens sista parti pågår - jag står precis inför beslutet att antingen backa, offra pjäs mot fribonde på h-linjen och kämpa för remi eller kasta alla mina pjäser - inklusive egen monark - mot Alon Greenfelds kung och bortse från att jag kan få två damer att kämpa med på brädet istället för en.

Som jag tidigare har rapporterat hade Jan Lundin bäst prestationsranking av de svenska spelarna i Europacupen. Det var på ett resultat som gav honom hans första GM-inteckning. På vägen dit besegrades GM Alon Greenfeld och det partiet följer här med Jans kommentarer:

GM Alon Greenfeld, Beer Sheba – Jan Lundin, SF Berlin
Damindiskt (E 17)
1.d4 Sf6 2.Sf3 e6 3.c4 b6
För de fyra första dragen använde Greenfeld oväntat mycket tid - mer än 20 minuter. Varför lär vi aldrig få veta. Normalt spelar han Petrosiansystemet med 4.a3, men jag var förberedd även på det skarpa bondeoffer som komma skulle.
4.g3 Lb7 5.Lg2 Le7 6.O-O O-O 7.d5
Tjoff. Som tur var hade jag i mina förberedelser noterat ett parti Greenfeld-Mecking från 2006, där Mecking med viss nöd höll remi, mera på rutin än på teorikunskap, verkar det. Efter att Karpov som svart i en av VM-matcherna givit Kasparov en nära-döden upplevelse i denna "Polugajevskijvariant" har bondeoffret blivit mindre frekvent, men det saknar inte tänder för den oförberedde som inte a) blivit mattsatt på eller nära g7 ett tiotal gånger på ICC; b) därefter bekantat sig med teorin, som bl.a. föreskriver löparens återtåg till c8 (med tryck på pållen på f5) vid tillfälle.
7...exd5 8.Sh4 c6 9.cxd5 Sxd5 10.Sf5 Sc7 11.e4 d5


Grundpositionen - "Tabija" - i denna variant. Greenfeld valde nu ...
12.Te1 Te8 13.exd5 cxd5
Tar man med springaren blir det lätt problem med garderingen av e8 i vissa lägen.
14.Sc3 Sba6
Rätt plats hävdar en dator med viss emfas.
15.Lf4 Lf8 16.Txe8 Dxe8
Här någonstans var det dags att börja tänka själv, och Greenfeld valde det intressanta ...
17.Df1!?


... som tar sikte på springaren på a6, banar väg för tornets centralisering men även kanske förbereder utfall till h3.
17.....Td8 18.Td1 Lc8
Där kom det!
19.Sd4 Lg4 20.Te1 Dd7 21.h3 Lh5!?
Det verkar funka, även om jag inte var helt säker under partiet. Alternativen föreföll dock sämre. 21...Le6 innebär en statisk bondestruktur och svag bonde på e6. 21....Lc5 är däremot ett intressant mellandrag vilket jag kanske skulle ha prövat. Men vem ser sånt?
22.Te5 Lg6 23.h4
Tveksamt efter ...
23...f6


... som hade varit svaret även på slag på d5.
24.Lh3 fxe5 25.Lxd7 exd4 26.Lg4 dxc3 27.bxc3


Dimman skingras och det materiella överläget gör vinsten till en tekniksak. Det är bara det där med teknik ...
27...Ld6 28.h5 Lf7 29.Lxd6 Txd6 30.De2 Kf8 31.De5 Se8 32.f4 Sc5 33.Lf5 h6 34.g4 Sd7 35.De2 Sc7 36.Kh2 Le6 37.Lg6 Sf6 38.g5 hxg5
Jag ångrade snabbt att jag här medverkade till att skapa en fribonde på h-linjen. Direkt 38...Sg4+ var nog att föredra.
39.fxg5 Sg4+ 40.Kg1 d4!
Nu är det bråttom att få ordning på pjäserna, ty h-bonden växer för varje drag.
41.Df3+ Ke7 42.cxd4 Sb5 43.Da8 Td8 44.Db7+ Td7 45.Da8 Sxd4 46.De8+ Kd6 47.h6 gxh6 48.gxh6 Sf6 49.Dh8 Sf3+ 50.Kf1 Sg4 51.Ld3?
Datorn påpekar att 51.Db8+ remiserar - jag hade nog varit nöjd med det också, men nu ...
51...Tf7! 52.Ke2 Sfe5 53.Le4


53...Kc5!
Det kändes som mitt livs drag just då; inte fega och offra pjäs på h-bonden med hopp om remi, utan ett riktigt kungsangrepp i förvissning om matt!
54.h7 Kd4 55.Lg6 Lc4+ 56.Kd2 Tf2+ 57.Ke1 Kc3


58.Ld3 Kxd3 59.uppg.
Faktum är att vit kan spela vidare med 59.Dxe5 följt av h8D, men svarts överläge förblir avgörande. Jag tror att Greenfeld var rätt less vid det här laget, efter dryga sex timmars spel.
(Partikommentarer av Jan Lundin)

JL: Från mitt kanske bästa parti under turneringen, fjärde rondens seger mot indiern Milon Gupta. Som synes har jag vid denna tidpunkt i partiet pjäs mer. Det var i matchen mot ärkefienden för min klubb SF Berlin i Bundesliga - SG Solingen - vars lag (utan sina proffs) kom lång ned i tabellen. Vi kom (utan våra proffs) på 17:e plats, vårt bästa resultat genom tiderna. Förluster mot segrarna Sankt Petersburg (mitt parti mot den imponerande idéspelaren Vadim Zvjaginsev var stenhårt och kul när jag fick igång motspel med 19...f5. Att jag så småningom gjorde felbedömningar är ju helt normalt) samt mot ett vitryskt lag och mot Beer Sheba (där jag i och för sig vann – se ovan!).

JL: Sista rondens parti mot Henning Rasmussen, Jetsmark Skakklub. Jag har två förbundna i slutspel med olikfärgade löpare. Svarts kung står på f8 och vill förtvivlat gärna till h8, men min löpare på a2 samt kung på g6 stoppar detta. Hur var det nu igen man skulle ställa upp bönderna? Som tur var visste jag inte säkert att jag hade en stormästarinteckning på gång. Men vinna ville jag gärna, särskilt som jag hade missat en forcerad matt redan i 22:a draget …