onsdag 18 september 2019

Veteranernas lag-EM – rond 1

Andralaget på plats: Sven Nordenström, Sten Bernhardsson, Helge Wademark
och jag. Foto: Inger Stolth 

Jag öppnar balkongdörren och hör dunkadunkamusik, och en mikrofonförsedd instruktör som vrålar på svenska med skånsk accent: ”Jaaaaaaa! Ni är fantastiska!” Jag anar att det inte är vi schackspelare som avses. Ett par hundra meter längre bort, nära havets stilla vågskvalp, ser jag ett gäng svenska hurtbullar som skuttar omkring och viftar med armarna till den febriga musiken. Och jag försöker koncentrera mig på preppen: avbytesvarianten i Slaviskt mot Nisse Renman, Sveriges andralag mot förstalaget. Instruktören räknade kanske in mig också.

Lars Grahn – Nisse Renman 
Vit drar

Nisse vann öppningsduellen men hade sedan godheten att släppa in mig i partiet. I den här ställningen var det möjligt att ligga lågt med till exempel 33.a3, men i tidsnöden valde jag att norpa bonden.
33.Sxd4 Sxd4 34.Txd4 Txd4 35.Dxd4 Dxd4+ 36.Txd4 Tc1+ 37.Kf2 Tc2+ 38.Kg3 Txa2


Svart fick alltså tillbaka bonden med ett litet initiativ. Det här tornslutspelet bör ändå vara hållbart för vit och så blev det.
39.Td8+ Kg7 40.Tb8 b5 41.b4 Kf6 42.Tb7 Ke6 43.Tc7 Ta4 44.Kg4 f6 45.Tc6+ Ke5 46.g3 Txb4 47.Txa6 Tb2 48.h3 Tg2 49.Tb6 f5+ 50.exf5 gxf5+ 51.Kxg5 Txg3+ 52.Kh4 Tg8 53.Txb5+ Kf4 54.Tb4+ Kxf3 55.Tb3+ Ke4 56.Tb4+ Ke3 57.Tb3+ Kf4 remi


Helge Wademark accepterade ett remianbud på bord 2, så vi fick i alla fall med oss en poäng från en medaljaspirant.

Sverige I – Sverige II 3–1
Nisse Renman – Lars Grahn remi 
Magnus Wahlbom – Helge Wademark remi 
Bengt Hammar – Sten Bernhardsson 1-0 
Nils Åke Malmdin – Sven Nordenström 1-0

Imorgon möter förstalaget Belgien som har Jan Rooze på förstabordet. Den sympatiske belgaren har till sin överraskning gått och blivit Fides Senior Chess Director. Han har bett om mina synpunkter på ett och annat inom det internationella veteranschacket och det bidrar jag gärna med. Första gången vi träffades var när jag gjorde mitt kanonresultat i Sibenik 2014, och den gången började det med en kampremi mot just Rooze. Förutom Senior Chess Director är han numera även Internationell Mästare.

Resultat
Partier


Kartläsning vid Adriatiska havet. Foto: Sven Nordenström