onsdag 25 september 2019

Veteranernas lag-EM – rond 8

Nisse Renman halvvägs nere i Adriatiska havet och där stod han en kvart innan han med vitnande knogar släppte greppet. Vattnet är ljummet. Foto: Lars Grahn

Så var det äntligen dags för ett revanschmöte. När jag mötte Andreas Huss förra gången var han nybliven schweizisk juniormästare. Det var i Luxemburg Open sommaren 1971. Jag minns campingplatsen och vårt parti.

Andreas Huss – Lars Grahn 
Svart drar

32...Se4+?
Svart har avgörande fördel efter 32...Sf5+ 33.Kh1 Te8. Det gäller att ha full koll på g7.
33.Dg2 Tg5


34.Txg7+
Därför.
34...Dxg7 35.Lxg7 Kxg7 36.Txe4 Txg2+ 37.Kxg2


Och jag förlorade på tid. Det var alltså för fyrtioåtta år sedan. Om vi håller den intervallen mellan våra möten så är jag 119 år gammal nästa gång vi drabbar samman. Då vill jag ha vit som omväxling. Idag hade jag åter svart och nu liksom då vann jag öppningen. Sådant är jag mycket ovan vid. Här var det läge att ordna revanschen.

Andreas Huss – Lars Grahn 
Svart drar

Min plan var att genomföra b5-b4 för att bana väg för c-bonden, och då fyller springaren på c6 en viktig uppgift. Men jag kände viss rädsla för möjligheten Lxd5 så dumt nog spelade jag 19...Se7. Saken är ju den att efter 19...b4! övergarderar damen d5. Det missade jag. Efter 20.cxb4 Sxb4 hade jag stått på vinst. I partifortsättningen turades vi om att stå på vinst innan vi kom överens om remi. Det var rondens sist avslutade parti. Jag kämpar åtminstone.

Det är min andra remi i detta mästerskapet mot en IM. (Nisse har ännu inte kommit över att jag luggade honom på en halva i rond 1. Han talar med sorg om förlorade elopoäng. Den klagovisan ingår sedan första dagen som en naturlig del av frukosten.) Vi förlorade matchen mot Schweiz med 1,5–2,5.

Förstalaget avancerade till tredje plats genom 4–0 mot Roskilde-Skive. Bengt Hammar har kommenterat sin miniatyr.

Bengt Hammar – Preben Løvgren Nielsen
Spanskt
1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Lb5 a6 4.La4 b5 5.Lb3 Sa5?!
Norska självmordsvarianten minsann! Det var länge sedan men det här studerade jag mycket när det var nytt, det vill säga kring 1960.
6.0-0 d6 7.d4 Sxb3 8.axb3 exd4 9.Sxd4 Lb7


10.c4(!)
Detta hade Preben inte sett, enligt uppgift. Han har nyligen börjat spela systemet. Redan här börjar svårigheterna för svart som måste hitta ett sätt att få ut pjäserna. Textdraget finns i både ett gammalt vinstparti av Martin Johansson och ett eget dylikt av mig mot Arne Vinje i gamla dagar.
10...b4 11.Te1 Dd7 12.Sd2 0-0-0?
Det var inte lätt att hitta ett spelbart sätt att få ut pjäserna, men nu blir det i princip straffläggning.


13.Sc2! c5 14.Se3 Sf6 15.Sd5 Sxd5
Vad annars? Det är redan hopplöst.
16.cxd5 Kb8 17.Sc4 f5


18.f3
Naturligtvis inte spel på materialvinst. Svart är maktlös mot det kommande mattangreppet.
18...h6
Lika gärna som något annat.
19.Dd3 Df7 20.Sa5 fxe4 21.fxe4 Dc7
Se föregående kommentar.
22.Sxb7 Dxb7 23.Txa6


23...g5 24.Le3 Lg7 25.Tea1 Le5 26.T1a5 uppg.
Vit vinner damen och sätter enkelt matt i några drag.

Ryssland säkrade guldet genom 3–1 mot England, men där förlorade Jurij Balasjov mot John Quinn (elo 2105).

Resultat
Partier


Nisse har äntligen släppt greppet. Foto: Lars Grahn

* * * * *

Världscupen – Kvartsfinaler, särspel

Särspel i kvartsfinalerna pågår. Foto: khantymansiysk2019.fide.com 

I ett Twitter antyder Jon Tisdall att spelet idag är ett argument för att inte använda detta cupsystem med minimatcher i alla sammanhang. Det var smått tragiska bortsättningar av Levon Aronian och Nikita Vitiugov – båda eliminerades – i brådskan.

Maxime Vachier-Lagrave – Levon Aronian 
Svart drar

Första särspelspartiet slutade remi och i detta det andra förlorade Aronian efter 38...h4?? 39.Tf3 osv.

Yu Yangyi – Nikita Vitiugov 
Svart drar

Det gick hela vägen till harmageddon och där segrade Yu Yangyi. Partiställningen är från tredje särspelspartiet. Det ska vara remi efter 59...Kf6 men istället följde 59...Kg8?? 60.hxg5 hxg5 61.Te5 uppg.

Schack på högsta nivå i ett avseende men inte i ett annat.

Imorgon börjar semifinalerna:
Ding Liren – Yu Yangyi 
Tejmur Radjabov – Maxime Vachier-Lagrave

Resultat
Kvartsfinaler
Partier