lördag 28 september 2019

Veteranernas lag-EM – slutrapport

Guld till Ryssland – från vänster: Jevgenij Svesjnikov, en eller annan ledare, Nikolaj Pusjkov, Jurij Balasjov, Vladimir Zjelnin och Jevgenij Kalegin. Foto: Lars Grahn

Dags att sammanfatta vistelsen i mysiga Mali Losinj. Bäst prestationsrankning av förstabordsspelarna i tur och ordning: Yrjö Rantanen, John Quinn, Jurij Balasjov, Nisse Renman och Andreas Huss. Jag mötte tre av dem: förlust mot Rantanen (efter fataliteten i 41:a draget) och remier mot Renman och Huss. Det är jag mycket nöjd med. Det ger mig känslan att jag fortfarande kan spela schack. Ofta spelar jag bättre mot högre rankade än mot övriga. När jag fick pris som bäste förstabordsspelare vid lag-EM i Sibenik 2014 hade jag en prestationsrankning som hade placerat mig på fjärde plats bland förstabordsspelarna i Mali Losinj – i stället för Nisse. Känn på den Nisse och sörj inte förlorade elopoäng. (Nisse och jag kan för övrigt skoja med varann med glimten i ögat ...)

Ordningen mellan de fem kunde ha varit annorlunda om inte en av min ungdoms favoriter hade ställt till det mot engelsmannen John Quinn i näst sista ronden.

John Quinn – Jurij Balasjov 
Svart drar

42...Ld6?? 43.Txd6 Tg5+ 44.Kf3 uppg.

Och då är vi inne på en del av veteranschackets förutsättningar: vi är ungefär lika trötta när vi sätter oss vid brädet. På något vis känns det som om vi i det avseendet tävlar på lika villkor. I de turneringar jag har spelat på franska Rivieran – Cannes Open och Menton Open – har jag ibland mött tvärhandshöga energiknippen i sista ronderna. Då känner jag mig nästa slagen på förhand, oberoende av knattarnas elotal.

Vad gäller de fysiska förutsättningarna så trodde jag att lagkamraten Sven Nordenström och jag var ungefär jämnåriga. Åldersintyg visar att han är elva år äldre än mig! Men den mannen har säkert bättre fysik än jag. Fjällvandringar är en del av hans recept. En gång tog jag ”leksakståget” in till själva staden Mali Losinj. Tiden ville inte räcka till för fler utflykter dit. Jag hade fullt upp på hotellrummet med krönikor till Sydsvenskan, bloggeriet och partiförberedelser. Sven å sin sida tog raska promenader till staden fram och tillbaka varje dag efter frukosten.

Vi var för övrigt lagkamrater även i Sibenik. Med Helge Wademark och Sten Bernhardsson på på bord 2 respektive 3 den här gången blev det ett fint kamratgäng. Det sociala i dessa lagtävlingar har med åren – åtminstone för min del – blivit mycket viktigare än resultaten. Samtidigt förstår jag att förstalaget måste prioritera poängplockningen högt med tanke på de medaljer som hägrar. Jag hade säkert också prioriterat den delen högre om jag varit med i förstalaget. Det är naturligtvis en förutsättning för att få vara med i det gänget. Det enda jag saknade i Mali Losinj: badbrallor (badkrukans traditionella ursäkt för att inte blöta ner sig).

Resultat
Partier

* * * * *

Världscupen – semifinaler

Tejmur Radjabov är klar för kandidatturneringen vilket han har tagit med blandade känslor. Det var inte något han drömde om ... Foto: khantymansiysk2019.fide.com 

Tejmur Radjabov vann andra semifinalpartiet mot Maxime Vachier-Lagrave och behövde inte ge sig in i ett särspel vilket han fruktade. I andra matchpartiet snubblade MVL in i Radjabovs prepp och fransmannen blandade ihop dragen på ett fatalt sätt. Radjabov menade att det nog berodde på trötthet och nervpressen. Han utgick från sina egna känslor för dessa minimatcher. Här är partiet med Daniel Kings kommentarer.

Radjabovs svar i intervjun efter matchen var mycket välformulerade, fylligare än vad konkurrenterna bjudit på. Under många år övervägde Radjabov att avsluta schackkarriären och han sade sig ha stor förståelse för Vladimir Kramniks beslut att lägga av. Genom att vinna semifinalen kvalificerade Radjabov sig till kandidatturneringen. ”Det var inte något jag drömde om. Jag vet inte ens om jag ställer upp där. Men att få en plats, en inbjudan till en trevlig fest, det är ju alltid fint.” Lyssna på Radjabov

Semifinalen mellan kineserna Ding Liren och Yu Yangyi gick däremot till särspel, där den förra segrade med 1,5–0,5. Ding Liren hade i praktiken redan säkrat en plats i kandidatturneringen som elostarkast bland aspiranterna, men nu får han platsen i stället genom att ha kvalificerat sig till finalen i världscupen. Det innebär att Anish Giri troligen tar över eloplatsen i kandidatturneringen.

Nu väntar finalen mellan Ding Liren och Tejmur Radjabov över fyra partier. Där menade kommentatorerna Jan Gustafsson och Laurent Fressinet att med tanke på semifinalernas betydelse för kvalificeringen till kandidatturneringen så hade det varit mer logiskt att låta de matcherna gå över fyra partier och tvärtom inskränka finalen till två ordinarie partier. Det ligger onekligen något i det resonemanget.

Resultat
Semifinaler
Partier

* * * * *

Kvibergspelen

Jonny Hector leder efter sex ronder. Foto: Lars O A Hedlund 

Vad gäller Kvibergspelen så har jag inte hunnit komma in i den GP-turneringen. Men jag vet åtminstone att inför morgondagens två avslutande ronder så är Jonny Hector ensam i topp efter sex raka vinster.

Resultat
Partier