lördag 21 september 2019

Veteranernas lag-EM – rond 4

Vladimir Zjelnin preppar. Foto: LG

Av någon anledning fick jag en telefonväckning klockan 7 i morse mitt i djupsömnen. Det hade jag absolut inte bett om. En brottslig handling av receptionen. Vi har tre legitimerade läkare och en icke legitimerad i svensktruppen, men här skulle jag behöva en advokat. Johan Sigeman borde vara här. Jag kan dock tänka mig en förlikning med hotelldirektören: en ursäkt, en flaska champagne och att han tar på sig dagens förlust. Än så länge har jag bara fått det förstnämnda.

Jaha, då har jag redogjort för den kriminella bakgrunden till katastrofen.

Lars Grahn – Jan Rooze
Vit drar

Det rätta är 19.c5 följt av en bondeframryckning på kungsflygeln. Men så upptäckte jag något som i mitt sömndruckna tillstånd såg ut som en ganska forcerad remi. Och det var inte tidsnöd ...
19.Lc3??
Jag satt och drömde om en pendlingsrörelse för löparen mellan c3 och b2, men i samma ögonblick som jag placerat löparen på c3 upptäckte jag att den hamnat på en fallucka.
19...Txa4
Gonatt och sov gott.
20.bxa4 Lxc3 21.c5 Sf7 22.uppg.

Det är inte skoj när det blir så där. Rooze försökte trösta mig. Vi förlorade med 0,5–3,5 mot belgarna. Det såg illa ut även för förstalaget vid ställningen 1–1 mot Rochade Bielefeld Revival. Spelledige lagkapten Bengt Hammar misströstade. Magnus Wahlbom stod risigt och Hans Fribergs merbonde skulle kanske inte räcka till vinst. Magnus fick ägna sig åt det heroiska försvaret och minsann – det dök upp en livboj.

Norbert Becker – Magnus Wahlbom 
Vit drar

46.Tc6?
Efter 46.Sxc5! Lxd6 47.Kxd6 kan vit fortsätta med Kd7 eller Sd7 och fribönderna avgör.
46...Td8+ 47.Ke4 Td4+ 48.Ke3 Lg1+ remi



Sedan fullbordade Hans Friberg verket genom att vinna tornslutspelet med fyra bönder mot tre på samma flygel. Seger med 2,5–1,5 och nu väntar ryssarna. Läge för en hjältematch.

Resultat
Partier

* * * * *

Världscupen – rond 4, andra partiet

Maxime Vachier-Lagrave är klar för rond 5. Foto: khantymansiysk2019.fide.com 

GÖSTA SVENN:
Jag tog en sväng in till Slottsskogen och kollade på Fredsloppet i ett indiansomrigt Göteborg. Nästa år kanske jag skippar glassen och deltar själv; vem vet. Väl hemkommen noterade jag att det hade skett en hel del fredligt i Världscupen också. Wesley So utslagen, det var en överraskning. Men Leinier Dominguez kom starkt tillbaka mot Grisjtjuk. Nu vankas snabbpartier och eventuell blixt mellan de två notoriska tidsnödshajarna. Lär bli ett intressant särspel. I mötet mellan framtidslöftena från Polen respektive USA, Duda och Xiong, kom amerikanen lite överraskande tillbaka och nu vankas det särspel mellan ungtupparna också. Däremot blev det ajöss för en av förhandsfavoriterna:


Yangyi Yu – Jan Nepomnjasjtjij 
Vit drar

36.Th8+!
Vinner pjäs.
36…Kxh8 37.fxg7+ Kxg7 38.Lxg4
och svart gav snart upp.

Resultat
Partier

* * * * *

GP-turneringen i Skolkovo – rond 10

Ju Wenjun missade vinsten mot Alexandra Goryatjkina. Foto: David Llada 

GÖSTA SVENN:
Pia fick inte ut så mycket av sitt katalanska bondeoffer och hamnade så småningom i en svår knipa mot exvärldsmästarinnan. Slutställningen:

Pia Cramling – Alexandra Kostenjuk 
Vit drar

35.uppg.?!
Stockfish är inte imponerad av svarts springarfångst och rekommenderar 35.b4! med poängen att svarts dam vore spikad efter 35…Dxa6 36.bxc5. Datorprogrammet hävdar rentav lika spel. Tja, Pia hade i alla fall inte gett upp om hon sett draget.

Världsmästarinnan missade chansen att gå upp jämsides med indiskan inför deras inbördes finalmöte i sista ronden:


Ju Wenjun – Alexandra Gorjatjkina 
Vit drar

57.Kg4?
Bent Larsen brukade sätta två frågetecken efter drag som satte bort vinsten, men det kanske är i hårdaste laget. Här vann 57.h6. Poängen är ju att svarts kung inte kan närma sig h-bonden via 57…Kd6 58.h7 Ke7 på grund av röntgenschacken efter 59.Ta8. Kungen måste hålla sig på behörigt avstånd borta på c-linjen, varefter vits kung hjälper till att promovera h-bonden. Den avskurna svarta kungen kan inte bidra till försvaret i rättan tid. Men nu däremot:
57…Kd6! 58.h6
Inte heller 58.Te8 hade räckt. Svarts kung har trätt in i räddningszonen.
58…Ke7 59.h7 Kf7 60.Ta8 Txh7 remi
Kinesiskan såg chockad ut och bara sträckte fram handen. Ryskan accepterade den ovanliga fredsinviten.

En partiställning från rond 9:

Humpy Koneru – Valentina Gunina 
Vit drar

35.Sf6+(!)
Stockfish kan tänka sig att avgöra med 35.d6 eller till och med håna motståndaren med 35.Kd3 likt en helt överlägsen Muhammad Ali. Partidraget är en mänsklig avveckling, och alldeles utmärkt när tiden tryter.
35…Txf6 36.Dxf4 Txf4 37.Ke3 g5 38.d6 Ld4+ 39.Ke2 Se5



40.Txd4!
Och där kom nästa dräpande avveckling.
40…Txd4 41.Txe5 Txd6 42.Txg5+ Kf7 43.Txh5 uppg.

Rond 10
Ju Wenjun – Alexandra Gorjatjkina remi 
Pia Cramling – Alexandra Kostenjuk 0-1 
Antoaneta Stefanova – Alina Kasjlinskaja 0-1 
Elisabeth Pähtz – Marie Sebag remi 
Valentina Gunina – Harika Dronavalli 1-0 
Kateryna Lagno – Humpy Koneru remi

Partier

Ställningen efter tio ronder:
Humpy Koneru 7,5; Ju Wenjun 7; Alexandra Gorjatjkina 6,5; Kateryna Lagno 6; Valentina Gunina 5,5; Elisabeth Pähtz 5; Alexandra Kostenjuk, Harika Dronavalli och Alina Kasjlinskaja 4,5; Marie Sebag 3,5; Antoaneta Stefanova 3; Pia Cramling 2,5 poäng.

Rond 11 (söndag kl. 14)
Humpy Koneru – Ju Wenjun 
Harika Dronavalli – Kateryna Lagno 
Marie Sebag – Valentina Gunina 
Alina Kasjlinskaja – Elisabeth Pähtz 
Alexandra Kostenjuk – Antoaneta Stefanova 
Alexandra Gorjatjkina – Pia Cramling