torsdag 26 september 2019

Veteranernas lag-EM – rond 9

Silver till Sveriges förstalag – från vänster: Nisse Renman, Bengt Hammar, Nils Åke Malmdin, Hans Friberg och Magnus Wahlbom. Foto: Lars Grahn

Det ordnade sig på bästa sätt för Sveriges förstalag. Ryssland stod i en klass för sig men vårt förstalag lyckades gå in på andra plats. Jag begriper mig inte på de olika särskiljningssystemen, men det som tillämpades i detta lag-EM var tydligen extremt konstigt. Det var något med att det var bättre att vinna vissa matcher med 2,5–1,5 än med 4–0. Nu var det säkert inte anledningen till att förstalaget vann med just 2,5–1,5 mot danska SK2012 i sista ronden. Finland försvann från medaljstriden efter fyra remier mot Schweiz. Tyskland tog bronset efter 3–1 mot Österrike.

Bengt Hammar och Nils Åke Malmdin fick dessutom pris för näst bästa resultat på bord 3 respektive bord 4. Det jublades i svensklägret.


Bordspris till Bengt Hammar. Foto: Lars Grahn 


Bordspris till Nils Åke Malmdin. Foto: Lars Grahn 

Andralaget vann mot tredjelaget med 3–1 och såg till att lagen placerades i ”rätt” ordning. Jag förlorade mot Peter Carlsten. I partiet mot Jan Rooze tog mina teorikunskaper slut efter 1.d4 d6. Enligt belgaren var mitt 2.c4 mindervärdigt och han menade att svart stod mikroskopiskt bättre efter 2...e5 3.dxe5 dxe5 och dambyte. Kanske det, jag vet inte. Hur som helst, idag hade jag förberett mig på att Peter skulle spela Holländskt. Icke. Han besvarade mitt 1.d4 med 1...d6 och jag tvingades improvisera från drag 2. Det blev 2.e4 den här gången och enligt Peter följde jag boken en bra bit. Jag styrde tydligen in i en hård variant som han visste tusen gånger mer om än jag. Nu överväger jag starkt att skaffa teoriböcker. Det är inte skoj att behöva improvisera efter första draget. Men inte ska väl jag klaga, jag belönades med 1 elopoäng för nio dagars härligt slit.

Det får bli en efterskörd från sista ronden när jag kommer hem. Jag kommer att sakna det här: att öppna balkongdörren och höra havets rogivande svall. Se pinjeträdens vackra trädkronor mot den klarblå himlen. Spela mot stormästare och internationella mästare nästan dagligdags. Glädjas åt lyckade drag och sörja tavlorna en smula. Umgås med schackkamrater med samma lättsamma inställning till livet. Men nu är det dags att packa resväskan igen och förbereda avfärden till mitt älskade Malmö.

Resultat
Partier