tisdag 24 september 2019

Veteranernas lag-EM – rond 7

Dags för ett nytt nappatag med Yrjö Rantanen. Foto: Inger Stolth 

Finske stormästaren Yrjö Rantanen är mästerskapets bäste poängplockare så här långt: 6 av 7 och en prestationsrankning på 2532. Det var efter att ha slagit mig i dagens parti. Jag kom i tidsnöd i en komplicerad ställning men förvånade mig själv med att klara den fasen helt okej. Vi nådde välbehållna tidskontrollen efter fyrtio drag med den här ställningen:

Lars Grahn – Yrjö Rantanen 
Vit drar

Jag pustade ut och försökte hämta nya krafter. Stockfish värderar ställningen till 0,00. Det vill säga helt jämn. Det finns flera drag som bibehåller jämvikten, till exempel 41.a4 Lxa4 42.Sxa6, som var min första tanke. Jag sträckte på mig lättjefullt och bestämde mig för att jag kunde vänta med a3-a4 tills damen intagit b3. Jag funderade inte mycket på konsekvenserna. Jag hade överlevt tidsnöden, nu var det nerförsbacke.
41.Db3?? Lxf4
Nerförsbacke till helvetet. En tavla i paritet med den mot Rooze. Nu med över en halvtimme på klockan. Det är väl sådan brist på eftertanke vid brädet som skiljer oss amatörer från stormästarna. Jag förbannade mitt lättsinne. Orken räcker helt enkelt inte till för att bibehålla koncentrationen. Lättjan tar över.
42.a4 Dg3
Damen är ogarderad på b3 så det är utskänkning till svart med fri servering på fjärde raden.
43.axb5 Txd4


Hej och hå, där rök pjäs nummer två. Jag bestämde mig för att dra ut på eländet ett tag till.
44.Kf1 Td2 45.Te2 Txe2 46.Kxe2 Dxg2+ 47.Kd1 Td8+ 48.Sd5 Lxe3 49.uppg.

Vi förlorade matchen mot Finland med 1–3 medan förstalaget spelade fyra remier mot Tyskland. Tredjelaget slog det kroatiska utfyllnadslaget med 2,5–1,5. Med två ronder kvar leder Ryssland 4 matchpoäng före Finland, Tyskland och Sverige I. Det blir en hård strid om silvret och bronset.

Resultat
Partier

* * * * *

Världscupen – Kvartsfinaler, andra partiet

Levon Aronian och Maxime Vachier-Lagrave, goda vänner och konkurrenter
om en semifinalplats. Foto: khantymansiysk2019.fide.com 

Ding Liren och Tejmur Radjabov är klara för semifinalomgången, medan två par får göra upp om de andra två semifinalplatserna i morgondagens särspel.

Kvartsfinaler
Alexander Grisjtjuk – Ding Liren 0,5–1,5 
Jeffery Xiong – Tejmur Radjabov 0,5–1,5 
Levon Aronian – Maxime Vachier-Lagrave 1–1 
Nikita Vitiugov – Yu Yangyi 1–1

Resultat
Kvartsfinaler
Partier