tisdag 9 april 2019

Gasjimovs minnesturnering – rond 9

Magnus Carlsen lyssnar med glädje på Alexander Grisjtjuk efter deras parti i sista ronden. Foto: Shamkirchess.com 

Remi, remi, remi & remi. Då var det bara ett parti kvar i Sjamkir, det mellan Magnus Carlsen och Alexander Grisjtjuk. Carlsen har visat förut att han inte är den som nöjer sig med en lättsam remi när han redan har säkrat turneringssegern. Nu fullbordade han sitt succéfyllda framträdande med ännu en vinst. Det blev en hjältesaga. Carlsen: ”Det är en av de bästa turneringar jag har spelat, både vad gäller resultatet och kvalitén på partierna.”

Magnus Carlsen – Alexander Grisjtjuk 
Vit drar

Liksom mot Anish Giri beslöt sig Carlsen för att offra e-bonden:
30.gxf4!!? Txe4 31.Lb1 Te7 32.Tfe1



32...f5?
Han lämnar plats för springaren på f6 med idén att skicka den vidare till d5. Det visar sig vara en dålig plan. Datorn rekommenderar 32...Sb8 33.Kf3 Sc6 och signalerar lika spel. Den möjligheten togs inte upp på presskonferensen efteråt. Det var förvisso en komplicerad ställning och Grisjtjuk förklarade att det vimlade av bindningar, motbindningar och matthot. Det var inte lätt att reda ut det hela, särskilt inte som han som så ofta var i tidsnöd.
33.Lxf5 Sf6 34.Kf3



34...Sd5?
Nu blir det en dödlig bindning på d-linjen. 34...Td5 var enda chansen.
35.Td2 Td8 36.Le4 Ted7 37.Ted1 Sf6 38.Txd7 Sxd7 39.Td6



39...uppg.
Bonden på a6 ryker och vit har ett vidunderligt löparpar.

Härnäst spelar Carlsen i Grenke Chess Classic i Karlsruhe den 20–29 april. Där får han möta Fabiano Caruana, Vishy Anand, Maxime Vachier-Lagrave, Levon Aronian, Peter Svidler, Arkadij Naiditsch, Paco Vallejo, Georg Meier och Vincent Keymer.

Rond 9
Vishy Anand – Veselin Topalov remi 
David Navara – Tejmur Radjabov remi 
Magnus Carlsen – Alexander Grisjtjuk 1-0 
Sjachrijar Mamedjarov – Sergej Karjakin remi 
Ding Liren – Anish Giri remi

Slutställningen:
Magnus Carlsen 7; Ding Liren och Sergej Karjakin 5; Tejmur Radjabov, Alexander Grisjtjuk och Vishy Anand 4,5; Veselin Topalov och David Navara 4; Sjachrijar Mamedjarov 3,5; Anish Giri 3 poäng.

Partierna

* * * * *

Reykjavik Open – rond 2 och 3

Gawain Jones och Dinara Saduakassova missade chansen att få Magnus Carlsen på ännu bättre humör. Foto: Fiona Steil-Antoni

Ryskt – ett remivapen. Zhen Yu Cyrus Low, en IM från Singapore, fick i alla fall sin eftersträvade remi mot Nils Grandelius med Ryskt i rond 2. På bordet bredvid blev det remi mellan Dinara Saduakassova (som Nils möter i rond 3) och Gawain Jones. Möjligen kan Magnus Carlsen ha synpunkter på slutställningen i det partiet:

Dinara Saduakassova – Gawain Jones 
Slutställningen efter 40...h7-h5

Det var ju så att Carlsen i sitt remiparti mot Topalov i onsdags önskade få upp samma slutställning som i partiet Karjakin–Grisjtjuk i samma rond. Utgå från diagramställningen ovan och placera i stället vits torn på g1 och svarts på d5, och vi har den ställning som Carlsen hade önskat sig. Här försattes en gyllene chans att ge världsmästaren ett gott skratt.

I dagens andra rond förlorade Saduakassova mot Grandelius, som excellerade med ett gyllene löparpar i en materiellt lika ställning. Jones missade vinstchansen när den plötsligt dök upp:

Gawain Jones – Gudmundur Kjartansson 
Svart drar

Efter 64...Db1? 65.Te3? flöt partiet till slut ut i remi. Här fanns ett magnifikt genombrott: 65.c4!! dxc4 (annars kan bonden knalla vidare) 66.d5! som öppnar den vita damens väg till c3.

analys

Vit vinner efter exempelvis 66...exd5 67.Dc3+ Ka6 68.Tf6+ eller 66...Txd5 67.De3 Ta6 68.Dc3+. 

Nils har 2,5 poäng och möter en indisk IM, Prithu Gupta, i rond 4.

Resultatservice
Partier

* * * * *

Veteran-EM 65+ i Rhodos – rond 4

Utsikt från Olympic Palace Hotel. Foto: Per Ahlström 

Dagens vinnare i svensklägret: Nils-Åke Malmdin och Per Ahlström. Nils-Åkes slutdrag får bli en kombinationsövning:

Nils-Åke Malmdin – Gerhard Kiefer 
Vit drar

Lösningen finns sist i dagens inlägg.

Ett toppmöte imorgon att se fram emot: i rond 4 möts turneringens båda stormästare, det är dags för Jens Kristiansen mot Jurij Balasjov. Båda finns med i ledarkvartetten på 3,5 poäng.

PER AHLSTRÖM:
Bent Larsen var en av mina stora förebilder i schack. Han utmanade den ryska schackskolan väl så mycket som Bobby Fischer. Han skrev flera bra böcker där han beskrev schack, som han såg det. Inte rigid som Tarrasch, inte så utstuderat positionell som Nimzowitsch och inte tekniskt fulländat som Fischer. Det handlade i stället om praktiskt spel.

"Du måste ha en plan" är titeln på en av hans böcker. Både titeln och bokens innehåll har mycket att lära oss än i dag. Trots att jag läst boken noga, och behållit den kvar i bokhyllan, när jag donerade övrig schacklitteratur till klubben, så glömmer jag ständigt bort att göra just så. Jag ställer ut pjäserna där det ser bra ut, där Dr Tarrasch antagligen också hade placerat dem.

En sak som kan krångla till det är att det också finns en motståndare, när man spelar. Ja, just det! En motståndare som också hyser planer, även om han sällan läst boken så ingående som jag gjort. Därför måste man som regel ha även en plan B, en plan C osv. i beredskap. Men, hittar man en bra plan så ska man följa den. "Dra inte förrän du har begripit ställningen!" Det är ju en orsak till tidsnöd, men hellre det än meningslösa drag. Men likväl så ...

I första ronden så mötte jag "Den flygande holländaren" – Gunnar Hedin. Jag förberedde mig därför för 1.f4 och gick med högburet huvud till partiet. Dekapiteringen blev ett faktum.

Gunnar Hedin – Per Ahlström
Kungsindiskt
1.c4 Sf6 2.Sc3 g6 3.e4 d6 4.d4 Lg7 5.f4 c5 6.d5 0-0 7.Sf3 e6 8.Le2 exd5 9.exd5



Även om jag lyckade kasta bort en kvart för att begrunda eventuella dragomkastningar i spelöppningen så är detta den egentliga utgångspunkten för att välja en plan. Aktivt spel på damflygeln med inledande Sa6, eller neutralisera vits vitfältslöpare med Lf5. Obeslutsam sköt jag upp beslutet och spelade 9...Te8 och det följde 10.0-0 för att nu välja 10...Sa6 och det följde 11.Ld3 Sc7 12.a4 Sa6 13.f5



och vit har en liten men tydlig fördel. Frustrerad spelade jag 13...gxf5 och blev vederbörligen dekapiterad efter 14.Sh4! med avgörande vit fördel. Det följde 14...Sg4 15.g3 Df6 16.Sb5 Sb4 17.Lxf5 Se3 18.Lxe3 Lxf5 19.Sxf5 Txe3 20.Sxe3 Dg5 21.Sf5 Lxb2 22.Tb1 Le5 23.Dc1 Dh5 24.Sh6+ uppg.

Så vad blev fel? Just det! Jag hade en plan, men var obeslutsam och följde inte den. 9...Sa6 går bra att spela, men då har man inte tid att spela Te8, ett torn som visserligen står på en öppen linje, men som inte gör särskilt mycket nytta. Det tempot hade varit bra att ha på damflygeln.

Det är lätt att läsaren av denna blogg får intrycket att jag alltid förlorar och därför vill jag visa att jag också vinner ibland. Jag spelar väldigt lite schack nuförtiden. Egentligen spelar jag inget vid sidan om enstaka internationella tävlingar. Jag är därför rätt ringrostig i början av turneringarna. Skönt då att få möta en så duktig spelare som Gunnar Hedin i första ronden. Det är ingen skam att förlora mot honom. Men att möta en lågrankad spelare är rena mardrömmen. I andra ronden mötte jag en sådan.

Per Ahlström – Per Tveten
Vit drar

Jag, med elo 1836, är alltså vid draget. Min motståndare är norrmannen Per Tveten, med elo 1459. Jag har sett i databasen att han gärna byter ner pjäser och strävar efter remi i slutspelen. Så min plan är att försöka hålla det komplicerat och undvika avbyten, innan jag ser en klar fördel. Jag vill verkligen vinna. Och tack, där kom chansen:
15.Sxd4 exd4 16.Sc2 c5 17.bxc5 bxc5 18.Txb7 Txb7 19.e5 Sc6 20.exf6 Dxf6 21.La3



Så långt hade jag räknat och det stämde. Nu har jag klar fördel. Bäst för svart är nu 21...Dd6 men han valde 21....Te5 och efter 22.Le4 avvecklade jag till slutspel och vann lätt.

Nu är min plan att spela bra.

Svenskkvintettens resultat
Resultatservice
Partier

* * * * *

DUBAI OPEN. Erik Hedman föll mot vietnamesen Anh Khoi Nguyen i sista ronden och med 5 poäng slutade han på 52:a plats vilket är på pricken där han var rankad. Pia Fransson förlorade också och slutade på 2,5 poäng. Turneringsvinnare: ryssen Maxim Matlakov. Resultat och partier.

JERSEY OPEN. Efter fem ronder delar Tiger Hillarp Persson ledningen på 4 poäng med Alan Merry och Sergei Tiviakov, som kommit tillbaka med fyra raka efter förlusten i första ronden. Resultat och partier.


Juan Bellon besegrade engelsmannen Malcolm Armstrong i rond 3.
Foto: Bangkok Chess Club 

BANGKOK OPEN. Juan Bellon ligger en halv efter ledartrion efter dagens remi. Nigel Short finns också med i förföljarskaran efter dagens snygga vinst:

John Langreck – Nigel Short 
Svar drar

22...Sf3! 23.uppg.
På 23.gxf3 följer 23...Ld6.

Svensk poängplockning efter fyra ronder: Juan Bellon 3,5; Anna Cramling-Bellon 2; Alexander Hart 1,5 poäng. Resultat och partier.

BUDAPEST. Idag startade en schackfestival där det finns två svenska spelare i huvudgruppen. De slumpade sig så att de fick spela mot varandra i rond 1: Ralf Åkesson–Aditya Subramanian remi. För Liviu-Dieter Nisipeanu är det ett genrep inför Tepe/Sigemanturneringen i Malmö. Den tyske stormästaren är topprankad i Budapest. Resultat och partier.

* * * * *

MAX WAHLUND:
Förra veckan skrev jag om den uppgjorda matchen i allsvenska division 3:6, sista omgången mellan Fenix Springaren och Solrosen.

Nu har båda lagledarna hört av sig för att korrigera en detalj i den artikeln. Till skillnad från vad som uppgavs i den säger nu lagledarna att det var Fenix Springaren som gjorde allt det praktiska, hämtade spelarnamn ur listorna och matade in alla påhittade resultat i systemet. Ostridigt är dock att de båda lagledarna (på Fenix Springarens förslag) enades om att avstå från spel och uppge slutresultatet 4–4 i en match som alltså aldrig ägde rum. Något som nu gör att klubbarna bötfälls och flyttas ner.

Låt oss hoppas att det är det sista som behöver sägas om denna olycksaliga match, att klubbarna kommer igen och tar sig uppåt i seriesystemet igen med hårt och renhårigt spel på brädet.

* * * * *

Malmdin–Kiefer 
30.Tg3+! uppg.