söndag 14 april 2019

Reykjavik Open – rond 7

Nils Grandelius ligger på delad andraplats med två ronder kvar. Foto: Fiona Steil-Antoni 

Nils Grandelius såg ut att promenera hem med segern, men i 41:a draget – där många misstag har begåtts – gav han David Eggleston chansen till ett tornbyte med plötsliga remichanser. Engelsmannen kunde i ett läge ha framtvingat remi, men kanske kan man säga att en högre rättvisa skipades när han missade den möjligheten. Den historieskrivningen ställer Eggleston förmodligen inte upp på.

Nils Grandelius – David Eggleston 
Svart drar

Remidraget är 47...Le2!, till exempel 48.Dc8+ Kh7 49.Dxf5+ Kg8 50.Dc8+ Kh7 51.Kh3 Lxd3 52.Dd7 De2 osv. I partifortsättningen fick vits löpare chansen att göra en avgörande insats i försvaret:
47...De2+? 48.Lf2 Dxd3 49.e6 Kh7 50.h3 Le2 51.e7 Lf1+ 52.Kg1 Lxh3



Det finns tid för vit att ordna en promoveringsfest. Det är inte mycket bevänt med svarts motspel.
53.e8D Df1+ 54.Kh2 Dxf2+ 55.Kxh3 Df1+ 56.Dg2 uppg.

Constantin Lupulescu vann ett hej vilt parti mot Alireza Firouzja och har nu en poängs marginal till en förföljargrupp där Nils hastigt och lustigt ingår. I näst sista ronden får Nils möta Abhijeet Gupta. De har spelat mot varann två gånger förut i Reykjavik Open. Gupta vann 2016 och det blev remi 2017.

Resultatservice
Partier

* * * * *

Veteran-EM 65+ i Rhodos – rond 9


Jens Kristiansen, Europamästare. Foto: rodoschess.com 

Till veteranernas VM-titel från 2012 kan Jens Kristiansen nu lägga en EM-titel. Hans svåraste konkurrent i Rhodos, Jurij Balasjov, har en längre meritlista men han har ännu inte vunnit ett individuellt internationellt veteranmästerskap.

Visst hade Balasjov vinstchanser i sista ronden mot Nathan Birnboim, men den tidigare säkerheten har med åldern övergått till bristande koncentration framåt fjärde speltimmen. Det är något som alla äldre spelare dras med, från amatörer till forna VM-kandidater. Balasjov har fyllt sjuttio. Den fyra år yngre Jens vann däremot mot Boris Gruzmann, som gick vilse i ett komplicerat mittspel. När Jens väl kopplat greppet kring 20:e draget släppte han det inte.

Svenskarna avslutade med en vinst (Nils-Åke Malmdin), tre remier och en olycksalig förlust:

PER AHLSTRÖM:
I sista ronden ställdes jag mot engelsmannen Brian Hewson. Han mötte inte min kungsindiska variant på bästa sätt och jag spelade av honom en bonde och växlade ned till ett vunnet slutspel. Det är just det som var problemet. Jag såg att det är klar vinst och i värsta fall kunde det bli remi, om jag förlorade bonden utan att min kung hann massakrera hans kungsflygel. Mitt fokus försvann.

Brian Hewson – Per Ahlström 
Vit drar

34.Lxg7
Min vinstplan var 34...Kxg7 och efter t.ex. 35.Kc2 Kf6 36.f4 g5 37.fxg5+ Kxg5 är kungsflygeln min. Men vad händer? Min högra hand upptäcker en mellanschack. Innan hjärnan hinner skicka motorder spelade handen 34...Ta3+??. Vit log och spelade 35.Lc3.

Jag hade gott om tid. Min motståndare hade tidsnöd och berättade efteråt att han var väldigt kissnödig. Ett kort ögonblick funderade jag på om det skulle gå att hänga sig i namnskyltens snöre, om jag skulle ha använt snöret för att fixera den högra handen på ryggen för att vänsterhanden kanske har bättre impulskontroll eller om jag bara skulle beställa in kaffet. Det blev ett glas vin på flygplatsen där jag nu är helt inkognito.

Svenskkvintettens resultat
Resultatservice
Partier

* * * * *

Dam-EM i Antalya – rond 4

Elina Danielian är med i tätgruppen efter vinst mot Pia Cramling. Foto: eiwcc2019 

På nyårsafton på Möllan i Malmö råder krigstillstånd: fyrverkerier används som projektiler och i vissa kretsar kallas det för nyårsfirande. Ingen förnuftig människa sätter sin fot där den aftonen. Jag kan tänka mig att det var Möllankänsla för Pia Cramling när hennes motståndare Elina Danielian tuttade på dagens offerfyrverkeri borta i Antalya. Det började med ett löparoffer på h6 och slutade med ett löparoffer på g6:

Elina Danielian – Pia Cramling 
Vit drar

24.Lxg6! uppg.
Till exempel 24...fxg6 25.Dxe6+ Kh8 26.Sxg6+ Lxg6 27.De5+ med matt.

Antalet spelare i tätgruppen har reducerats till sex och bland dem finns Pauline Guichard efter en lyckosam vändning mot Olga Girya:

Olga Girya – Pauline Guichard 
Vit drar

Ska vit byta dam eller inte – det är frågan. Rätt svar: byt! Efter 52.Dxc4 bxc4 53.e6 fxe6 54.fxe6 a2 55.e7 a1D 56.e8D finns det inga remischackar för svart. I stället följde:
52.De3?? Dc2+ 53.Kf3 a2 54.Dd4 Db3+ 55.Kf2 Dc2+ 56.Kg1 Dc1+ 57.Kh2 a1D 58.Dxh4+ Dh6 59.De4 Da4



60.uppg.

Resultat och partier.

* * * * *

Jan Gustafsson segrade i Bangkok

Jan Gustafsson hade god anledning att fira i Bangkok. Foto: Bangkok Chess Club 

BJÖRN ANDERSSON:
Jan Gustafsson valde den säkra snabbremivägen idag och var därmed tämligen säker på att det skulle räcka till att vinna årets Bangkok Open. Indiens Deep Sengupta kunde vinna ett annat toppmöte och blev klar tvåa. Svenskarna hamnade utanför prisplatserna, men Juan Bellon kan känna sig nöjd med 6 poäng och 24:e plats. Anna Cramling-Bellon fick 4,5 poäng och hamnade i kritiska lägen i alltför många partier. Alexander Hart tappade fart och stannade på 3 poäng.

Nästa år i april väntar sannolikt den 20:e upplagan av turneringen, som varmt rekommenderas svenskar och spelare från grannländerna. Anna tycker att Bangkok Open är en av de bäst organiserade tävlingarna hon spelat.

Resultat och partier.

* * * * *

BUDAPEST OPEN. Marcell Borhy petades ner från förstaplatsen av Vladimir Onistjuk, medan Ralf Åkesson spelade en nittondragsremi mot Mishra Swayams. Resultat och partier.

* * * * *

Ingvar Andréasson vann Ingemars minne

Matti Svenn och Ingvar Andréasson. 

MATTI SVENN:
För tredje gången av tre blev det Ingvar Andréasson, numera i Alingsås, som vann Ingemars minne. Efter att ha startat med fem raka kunde han defilera i mål med två remier. Jag blev tvåa (5,5 p) följd av överraskningen Martin Krantz, Manhem, på 5 poäng. Kristian Eriksson, Varberg, och Kamraternas Kristjan Hallberg vann varsin rankningsgrupp.

Mot Leif Svensson i rond 5 hade jag som vit följande ställning:


Instinktivt visste jag att 11.g3 var det draget som borde göras även om också 11.Sxd5 var värd en tanke. Däremot ratade jag 11.Sxe4 dxe4 12.Lxe4 för 12…Lxh2+ (inte 12...Dh4 13.f4) 13.Kxh2 Dh4+ 14.Kg1 Dxe4.

Ställningstypen med 11.g3


påminde mig om hur jag med viss framgång genom åren bemött Marshallangreppet i Spanskt.

Döm om min förvåning när jag helt plötsligt i stället hade dragit 11.Te1. Bara tanken att tillåta 11...Sxf2 eller 11…Lxh2+ är obegriplig. Har vissa utmaningar något med åldern att göra? Nja, troligen är det betänketiden (15 min + 10 sek) och att det är rond 5 av 7 som ställer till det. Leif fick i alla fall något att räkna på. Möjligen valde han det snällaste för min del när han spelade
11...Sxf2
Efter 11...Lxh2+ 12.Kxh2 Dh4+ 13.Kg1 Dxf2+ 14.Kh2 har svart minst remi, men han kan med fördel spela vidare med t.ex. 14...Dg3+ 15.Kg1 Lg4.
12.Kxf2 Dh4+ 13.Kf1 Dxh2 14.Le3 Lg3 15.Lg1 Dh4 16.Te3 Tae8 17.Df3 Txe3 18.Lxe3 Lg4 19.Dxd5 Te8 20.Se4 Lf3 21.gxf3 Dh1+ 22.Ke2 Dxa1 23.Sxg3
och vit vann.

Resultatservice