torsdag 18 april 2019

Veteranernas lag-VM i Rhodos – rond 3

England mot Ryssland. Närmast kameran: Robert Bellin mot Jevgenij Svesjnikov. Sidan om dem: Nigel Povah mot Jurij Balasjov. Matchen slutade 2–2 efter fyra remier. Foto: Lotta Wennström

Finskt skämtlynne: det lag som borde uppträda som Finland 1 i 65+ kallar sig Finland 3. Där sitter stormästarna Heikki Westerinen och Yrjö Rantanen på toppborden. Världsmästerskapets starkaste tredjelag lyckades besegra Sverige 1 med 2,5–1,5 och leder gruppen 65+!

Kolossen i Rhodos betraktas som ett av världens sju underverk. Den gigantiska statyn av solguden Helios förstördes vid en jordbävning för 2 245 år sedan. Nu har det verket fått en värdig efterföljare. Mina damer och herrar, här är världens nya underverk i Rhodos:

Veikko Rantanen, Turku – Ingvar Carlsson, Sverige 2 
Svart drar (och ger inte upp)

59...g1D+ 60.Dxg1?? patt
Någon måste ha varit snabb med att visa det enkla 60.Kxg1 för det utfördes tydligen på sensorbrädet innan remin hade fastslagits med centrerade kungar. Det har tyvärr uppstått mycket mankemang i direktsändningen.

Därigenom segrade vi med 3–1. Igår gjorde jag bort mig i drag 8, idag i drag 6. Eftersom jag inte har hunnit banka in en ordentlig öppningsrepertoar – bloggen tar väldigt mycket av min fritid i anspråk – tvingas jag inte sällan improvisera efter ett halvdussin drag. I dessa två fall har motståndarna inte utnyttjat min okunskap, jag har tillåtits slingra mig. Jag kan dock inte räkna med att motståndarna är lika gentila i fortsättningen. Det känns inte riktigt bra att nästan alltid börja i ett motlut.

Idag fick jag chansen att avsluta med ett nätt pjäsoffer, vilket händer ungefär en gång vart tionde år. Hoppas att jag är vid hyfsat sunda vätskor år 2029 och kan slå till igen. Här dagens petite combinaison:

Jyrki Alkkiimäki, Turku – Lars Grahn, Sverige 2 
Svart drar

18...Lxg3!! 19.uppg.
Vit är förlorad efter 19.hxg3 Dxg3+ 20.Sg2 Lxg2 21.Txg2 Dxe3+ 22.Kh2 Dxc1 eller 19.Tf3 Lxh2+ 20.Kh1 Lg4.

Gårdagens gissning kring Myagmarsuren betraktar jag som vederlagd av Peter Svensson:
Såg för några år sedan att flera mongoliska schackspelare hette Myagmarsuren och blev nyfiken på om/hur de var släkt med Fischers motståndare från 1967. Jag saknar kunskaper i mongoliska, men det verkar som att Lhamsuren Myagmarsuren ska förstås som "Myagmarsuren, barn till Lhamsuren". Begz Myagmarsuren är då "Myagmarsuren, barn till Begz". De är släkt med varandra om Lhamsuren och Begz är släkt med varandra på något vis, men annars delar de bara namn.
PS tillfogar ett ps: ”Peter Svensson (vars pappa inte heter Sven och som inte är släkt med Peter Carlsten).”

Imorgon blir det eventuellt en fortsatt släktutredning och ett eller annat nytt underverk. Om trenden håller gör jag bort mig i drag 4 i matchen mot England 2.

Resultat 50+
Resultat 65+
Partier

* * * * *

ANTALYA. Vilodagen har förhoppningsvis gjort gott för Pia Cramling, som vann i rond 7 mot Govhar Beydullayeva. Alina Kasjlinskaja leder på 6 poäng. Pia har 4,5 poäng. Resultat och partier.