tisdag 30 april 2019

Stockholm Chess Challenge

Jung Min Seo har siktet inställt på IM-normen. Foto: Lars O A Hedlund 

Ett gäng unga spelare ges chansen att erövra inteckningar i de internationella titlarna i Stockholm Chess Challenge. Bland de svenska juniorerna är det Jung Min Seo som ligger bäst till. I de sex första ronderna noterade han tre vinster och remier mot turneringens tre stormästare. I rond 7 fick han en gyllene chans att bärga hela poängen:

Jagadeesh Siddharth – Jung Min Seo 
Vit drar

I partiet följde 17.f3? Sc6? och det slutade med att Jung Min Seo tappade allt i tidsnöden och förlorade. Han missade det starka 17...Sg4! med hot om en familjeschack på e3. Svarts springarpar kan uppträda som trapetsartister, till exempel 18.Dc1 Sc2

analys

19.Sd1 Sge3+ 20.Sxe3 Sxe3+ 21.Kg1 Sxf1 och svart vinner.

Det tycks vara de båda vitryska stormästarna Nikita Maiorov och Kirill Stupak som gör upp om förstapriset. Med två ronder kvar leder de på 6 poäng, en och en halv före Jung Min Seo och Erik Blomqvist. Det är för övrigt turneringens fyra högst rankade spelare.

Resultatservice
Partierna