lördag 20 april 2019

Grenke Chess Classic – rond 1

Magnus Carlsen inledde med vinst mot Vincent Keymer. Foto: Georgios Souleidis

GÖSTA SVENN:
Man ser verkligen fram emot att följa världsmästarens sätt att spela i den här turneringen. Alpha Zero och boken Game Changer med AI:ns partier mot Stockfish har ju rört om en hel del i schackvärlden, och om det är någon som begriper djupet i den artificiella intelligensen så är det väl världsmästaren. De tre avslutande vinstpartierna i Gasjimovs minnesturnering i Sjamkir, Azerbajdzjan tidigare i april, mot Giri, Karjakin och Grisjtjuk, varslade om något nytt i hans spel, ett offensivt tänk. Och en seger med två poängs marginal i en turnering av den kalibern … ja, då är man väl både monster och dansör – som den här mannen på sin tid. Undrar om inte betänketiden spelade in i Azerbajdzjan också: tilläggstid först efter drag 60. Ju mindre betänketid, desto överlägsnare brukar världsmästaren vara.

I Grenke Chess som spelas i Karlsruhe och Baden-Baden gäller dock 30 sekunders tillägg från drag 1. Dagens clou var mötet mellan hemmasonen Vincent Keymer och Magnus Carlsen. Fjortonåringen är fjorton år yngre än världsmästaren och det hela livesändes förstås av Chess 24. Kommentatorer var Peter Leko och Jan Gustafsson. Den förstnämnde är sekundant åt tysken, den sistnämnde var sekundant åt världsmästaren vid den senaste VM-matchen. Kommentatorerna diskuterade halvt på skämt/halvt på allvar om de inte borde avstå från att dryfta öppningsfasen, eftersom de kunde råka avslöja spelöppningshemligheter. Schackvärlden är allt bra liten i jämförelse. Sådana direktsändningar med svår jävstämpel hade inte accepterats i någon annan sportsändning med någon form av journalistiska ambitioner. En av delägarna i webbplatsen Chess24 är förresten världsmästare Carlsen. Lite pinsam inavel, onekligen.

Nåväl, unge Vincent bjöd upp till rejäl kamp, trots att han allt som oftast verkade starstrucked och kastade ständiga blickar på sin berömde motståndare.

Vincent Keymer – Magnus Carlsen
Vit drar

Vilket är starkast i denna strategiskt hyperintressanta ställning – löparparet eller springarditot? Troligtvis löparparet än så länge. Men här började Keymer få ont om tid och med nästa drag blir han lite för otålig.
30.g6?! h6
Några drag senare hade världsmästaren omgrupperat och bonden var fallfärdig:

Svart drar

37…Sxg6
Efter långvarigt manövrerande bytte dock Magnus torn i onödan och Vincent kunde spotta upp sig igen.

Svart drar

62…Sa4!
Springaren går ju inte att slå. Carlsen håller snyggt partiet och vinstchanserna vid liv. Efter ett senare dambyte uppnåddes den kritiska ställningen:

Vit drar

67.Lf2?
Bent Larsen hade satt två frågetecken eftersom draget förlorar, men herregud grabben hade här bara lite drygt två minuter kvar på klockan; världsmästaren kunde jäsa med cirka trekvart. 67.Kb3! är draget som håller remi. Efter 67…Se2 68.Lxf6+ Kxf6 69.Lxe4 Sxf4 följer 70.Lf3! och om 70…Kg5 så är vits motspel med kungsvandringen 61.Ka4-b5-c6 tillfyllest.
67…Se2 och världsmästaren hade koll på läget igen:

Svart drar

Vit prövade kungsvandringen ändå, men på c7 tog det stopp. Springarparet jobbar här effektivare än löparparet och just nu är också en bonde på språng:
76…e3!
Enligt devisen ”past pawns must be pushed”.
77.Ld3 Sf3 78.Lxf6+ Kxf6 79.Kxd6
79.Le2 ser påpassligt ut, men då följer det ännu påpassligare framåtpipet 79…h4! och löparen förmår inte stoppa de bägge fribönderna.
79…h4 80.Kc7 Sd4! 81.Kc8


81.d6 hade bemötts med 81…Se6+ och 81.f5 med Sxf5.
81…e2
Just det, ja: fribönder skulle ju framåt. Om 82.Lxe2 Sxe2 83.d6 Sxf4 så hinner springaren ner till e6 just före promoveringen.
82.uppg.

Rond 1
Georg Meier – Paco Vallejo remi 
Levon Aronian – Arkadij Naiditsch remi 
Peter Svidler – Fabiano Caruana remi 
Maxime Vachier-Lagrave – Vishy Anand remi 
Vincent Keymer – Magnus Carlsen 0-1

Partierna

Rond 2 (söndag kl. 15) 
Paco Vallejo – Magnus Carlsen 
Vishy Anand – Vincent Keymer 
Fabiano Caruana – Maxime Vachier-Lagrave 
Arkadij Naiditsch – Peter Svidler 
Georg Meier – Levon Aronian

* * * * *

Veteranernas lag-VM i Rhodos – rond 5

Finland förlorade toppduellen mot Ryssland i gruppen 65+ med 1–3. Närmast kameran: Heikki Westerinen mot Jevgenij Svesjnikov. Foto: Lotta Wennström 

Ryssland tog över förstaplatsen med en säker seger mot Finland, alltmedan Sverige 1 förlorade mot Island med 1,5–2,5. I sin morronprepp hade Nisse Renman kollat på ett parti i Botvinnikvarianten i semi-Slaviskt, och det visade sig sedan att hans parti mot Askell Karason stämde överens med partiet i preppen från början till slut. Efteråt förklarade Askell för mig att partiet har kopierats ett flertal gånger. Båda var följaktligen fullständigt medvetna om att det följde en upptrampad stig. Jag misstänker starkt att nästan alla i åskådarledet i spellokalen inte var medvetna om att det var en repris de bevittnade. Det såg ju ut som ett av rondens mest komplicerade partier. Jo, Helgi Olafsson, som spelar med i det isländska laget i gruppen 50+ (med fem GM i laguppställningen), kände säkert igen det. Han spelade samma parti mot Alexei Shirov vid lag-EM 2015!

Vad gäller den trogne bloggbesökaren Askell så är det en schackvän från slutet av 70-talet. Han studerade i Lund 1976–1979 och spelade för Lunds ASK i allsvenskan. När Nisse började tala engelska med honom efter partiet så var det alls inte nödvändigt. Svenska, även med norrländsk brytning, fungerar utmärkt.

Även andralaget i 65+ förlorade med 1,5–2,5. Vi mötte ett tyskt lag, Stiftung BSW, och jag drabbade samman med förre korrvärldsmästaren Fritz Baumbach. Vi känner varann sedan tidigare: när jag var redaktör för SSKK-bulletinen så bidrog han med ett och annat kommenterat parti. När jag träffar honom nuförtiden i veterantävlingar så ber han mig alltid att framföra en hälsning till Calle Erlandsson – det har jag härmed gjort. Möten med Fritz är i stort sett enda chansen för mig att praktisera min knaggliga skoltyska.

Lars Grahn – Fritz Baumbach
Damgambit
1.d4 d5 2.c4 e6 3.Sc3 Sf6 4.Sf3 Le7 5.Lf4 0-0 6.e3 Sbd7
Baumbach hade spelat 6...c5 i en tidigare rond och jag var inte imponerad över hans spel i det partiet. Jag hade faktiskt förberett mig på det. Nu var det dags att improvisera och undvika röda drag. Det är alltså inte min starka sida.
7.c5
Jag anar inte vad teorin säger om det draget. Jag har inte boken.
7...c6 8.h3 b6 9.b4 a5 10.a3 La6 11.Lxa6 Txa6 12.0-0 Da8



Jag strävade efter b4-b5 men här tyckte jag att det var för tidigt: efter 13.b5 cxb5 14.Sxb5 Dc6 har svart kommit billigt undan.
13.Db1 b5 14.Sd2
Om damflygeln blockeras – springaren ska över och ordna den saken – har jag möjlighet att genomföra e3-e4 förberett av f2-f3 vid lämpligt tillfälle. Det tar däremot evigheter för svart att förbereda e6-e5. Kungsflygeln är i stort sett min.
14...Da7 15.Sb3 a4
Jag var nöjd med den blockaden. Springaren kan återvända till sin tjänst på kungsflygeln.
16.Sd2 Te8



17.Dd3!
Förutom att det ger tornet på a1 möjlighet att komma i spel finns det en lite djupare poäng. Jag ville hålla öppet för ett eventuellt springaroffer på b5 om stjärnorna stod i rätt läge. Jag tyckte inte att jag behövde ha bråttom att genomföra det tematiska e3-e4.
17...Sf8 18.Sf3 Sg6 19.Lh2 Ld8 20.Se5 De7



En kritisk ställning. Jag stod i valet mellan att vara modig eller att säkra remin mot min högre rankade motståndare. Det påminner om valet jag hade i första rondens parti mot IM Boris Maryasin. Och det blev en ny seger för ängsligheten (som förmodligen beror på att jag spelar för lite). Jag ratade 21.Sxc6! Txc6 22.Dxb5 Tc8 23.Dxa4 med tre förbundna fribönder för pjäsen. Jag önskar att jag kunde vara mycket modigare vid brädet. Det, en ordentlig öppningsrepertoar och ett renoverat kök finns på min önskelista.
21.Sxg6 hxg6 22.Ld6 remi
Jo, det finns fortfarande intressanta möjligheter på kungsflygeln. Men jag ville inte förstöra möjligheten att spela ett parti utan röda drag på Chess Bomb. Och det lyckades! Inget rött, bara ett blekt.

Resultat 50+
Resultat 65+
Partier


När jag åkte till Rhodos hade jag en förhoppning om att få ett rum mot Medelhavet. Som framgått av tidigare bild blev det mot en bakgård. Bengt Kvisth har däremot kontakter och han kan njuta av utsikten. Det är Turkiet som skymtar på andra sidan havet. Foto: LG

* * * * *

ANTALYA. Pia Cramling vann i rond 9 och är nu på 14:e plats. Läge för en påminnelse om att de fjorton främsta är kvalificerade till damernas världscup. Inna Gaponenko är ensam i topp på 6,5 poäng. Två ronder återstår. Resultat och partier.

KARLSRUHE: Björn Ahlander går bäst i svensktruppen i Grenke Chess Open med 4 poäng efter fem ronder. Serben Aleksandar Indjic är ensam om att ha vunnit rubb och stubb så här långt.

Svenska spelarnas resultat
Resultat
Partier

* * * * *

Påskturneringen i Norrköping

Foto: Lars O A Hedlund

MAX WAHLUND:
Påsken är en mysteriets tid. Från död till liv, från förnedring till triumf – ja, ni vet! Och precis så är det även för mig, er ödmjuke tjänare i schackets fyrkantiga ekorrhjul. Låt mig förklara.

Efter några dåliga turneringsresultat på sistone, förorsakade av ett antal öppningskatastrofer, åkte jag till GP-turneringen i Norrköping med föresatsen att denna gång bara spela öppningar jag verkligen kan. Resultat: fyra katastrofer på de fyra första ronderna, och 1,5/4. Mot Tiger Hillarp Persson gick det så fort att sensorbrädet knappt hann registrera partiet. Jag spelade en egen specialare med tidigt f6 mot b3, rekommenderas ej. Tiger kommenterade efteråt: ”f6 ...” (skakade på huvudet) ”... det är ett sånt där drag jag kunde få för mig att spela.” Det lät inte som beröm ...

Att jag inte också fick fyra förluster får tillskrivas motståndarnas generositet. Den enkla sanningen verkar vara att jag helt enkelt inte kan några öppningar.

Jag kände mig som ett riktigt påskoffer där jag satt och stönade i spellokalen när min klubbkamrat Stefan Andersson plötsligt uppmärksammade mig på påskmiraklet: trots mina svaga resultat så låg jag i toppen av turneringen! Herregud, hur är det möjligt?

Svaret är helt enkelt att det beror på vilken turnering man pratar om. I GP-turneringen ligger jag på undre halvan, men i Östergötlands DM är det en helt annan sak. Påskturneringen dubblerar nämligen som DM och bästa östgötska spelare blir distriktsmästare. Startfältet i år är milt uttryckt begränsat:

Ställning efter fem ronder:
1. Johan Wiklund (1882) 2,5
2. Max Wahlund (2126) 2,5
3. Alex Sahlström (1651) 2
4. Khaled Shayya (1824) 0,5
5. Bengt Uddbom (1726) 0,5

Jag och Alex är från Linköping, de övriga tre från Norrköping. Ingen alls från Motala, Skänninge, Gusum, Skärblacka. Att vinna en så svag turnering är inte mycket värt, säger kanske någon. Struntprat! En vinst är en vinst. Nu blir det spännande dagar framöver, om jag kan överleva drag 10 i mina partier kan det bli riktigt kul. Se upp Johan!

En som sällan råkar ut för spelöppningskatastrofer är min klubbkamrat Love Janse, eftersom han alltid spelar exakt samma öppningar. Mot Bengt Lindberg spelade han sin patenterade Dc7-variant i Winaverfranskt (som Botvinnik spelade på 50-talet) och vann i ett komplicerat slutspel. Efteråt frågade jag när han senast förlorade ett parti i den varianten. ”Det var faktiskt mot Bengt Lindberg i höstas. Partiet var likadant i 10 drag, men Bengt avvek nu, han tyckte jag kom bra ...”

Mot Jonny Hector gick det sämre i Frankenstein-Dracula-varianten, en annan specialare. Det ska vara bättre för vit, men Hector är Hector. Love fick ge upp inför ogarderbar matt men är bra med i toppen på 4/5.

Det är tur för mig att varken Love eller Simon Olsson får spela i DM trots att de är LASS-medlemmar. Loves huvudklubb är Västerås och Simons Skara och då är det stopp.

Påskturneringen leds av norske stormästaren Johan-Sebastian Christiansen tillsammans med svenske juniormästaren Kaan Kücüksari på full pott. De båda möts i morgon.

Resultatservice


Jung Min Seo tog köksvägen. Foto: Lars O A Hedlund

JESPER HAMARK:
Kvart över nio var påskmat uppäten och påskförpliktelser avklarade. Då pågick fortfarande ett par partier i Norrköping, mest ovisst var det här mötet:

Jung Min Seo – Tiger Hillarp Persson 
Svart drar

Båda kungarna är i förtvivlat behov av skydd. Jung Min Seo hotar gaffel på g6, men har å andra sidan en jämförelsevis usel löpare och en bondeformation som stänger ute den egna damen både från angrepp och försvar.
44…Df6!
Hotar 45…Txh4 46.Txh4 Df3+. Ett par glas påskvin fick mig att tro på 45.Dc1 eftersom 45…Txh4 pareras med 46.Dxg5!. Däremot hjälper varken vin eller damreträtt mot 45…Sxh3! (Svarts andra hot efter 44…Df6.)

analys

46.Sg6+ (46.Kxh3 Df3+) 46...Ke8 47.Sxh8 Df2+ och påskmatt på h2.


45.Da6!
Vits försvar har redan rämnat, ingen idé att spilla kraft där. Angreppet köksvägen räcker precis för att hålla balansen.
45…Txh4
45…Sxh3 får ett liknande slut.
46.Dc8+ Kg7 47.Dd7 Kg6



Inte försöka vinna med 48.Df5+?? Dxf5 49.exf5+ Kh5!. Istället
48.De8+! Kg7 remi