måndag 13 maj 2019

Ryska klubblagsmästerskapet i Sotji

Vladislav Artemijev, bäste förstabordsspelare i Sotji. Foto: ruchess.ru 

Jag minns doften av nytryckta bulletiner från Spartakiaden i Sovjetunionen. De prånglades ut från andra sidan järnridån, det var långt innan internet och fullmatade partifiler. På den tiden var Yasser Seirawan irriterad över att en del av hans partier publicerades i Informator; stormästarna ville inte att deras öppningsrepertoar skulle fingranskas av konkurrenterna. Ack, den tiden är för länge sedan förbi. Numera fungerar en prima öppningsnyhet i regel en gång och aldrig mer. Till och med stormästarnas simultanpartier är ofta tillgängliga för alla och envar.

I helgen avslutades ryska klubblagsmästerskapet i Sotji och vi kan alla med blixtens hastighet ta del av resultat och partier. Ett lag från Sankt Petersburg med Nikita Vitjugov, Leinier Dominguez och Maxim Matlakov på toppborden segrade närmast före ett lag från Moskva med Ernesto Inarkijev, Vladimir Malachov och Aleksej Drejev på de främsta borden.

Vladislav Artemijev blev bäste spelare på bord 1. Efter en inledande vinst blev det fyra remier i följd. Sedan kom en välkommen fridag som han bland annat ägnade åt att spela fotboll. Magnus Carlsen bildar skola. Efter det vann Artemijev fyra partier i följd.

Nu knackar Artemijev på porten till världens topp tio. För tillfället ligger han på elfte plats strax efter Hikaru Nakamura. Han börjar få inbjudningar till superturneringarna, som till A-gruppen i Wijk aan Zee nästa år. Han ser fram emot ett första möte med Carlsen i klassiskt schack. Eventuellt får han också ett wildcard till GCT-turneringen i Bukarest i november. Då handlar det om snabbschack och blixt.

En läckerhet från delikatessdisken i Sotji:

Maxim Matlakov – Dmitrij Kokarev 
Vit drar

30.Txh5!! Kxh5 31.Lxg4+ Kh6
Eller 31...Kg6 32.Lf5+ Kh6 33.g4 Lh8 34.Tb1 Kg7 35.g5 fxg5 36.Dg2 Dxa5 37.Dxg5+ Kf7 38.Dg6+ Ke7 39.De6+ Kd8 40.Dd7 matt.
32.Lf5 Tcc8 33.Tf1 Tb8 34.g4 Lh8 35.g5+ Kg7 36.Lc7


Vits löparpar surrar omkring som bålgetingar och svart saknar motspel.
36...Dc6 37.gxf6+ Kf7 38.Lxb8 Txb8 39.Dg2 Lxf6 40.Dg6+ Ke7


41.Dxf6+ uppg.

Resultatservice
Partier

* * * * *

Beträffande gårdagens inlägg

MAX WAHLUND:
Gårdagens inlägg, där jag bekände att jag stått över sista ronden i Kvibergspelen för att hålla mig kvar över 2100 i rankning och därmed få spela Mästarklassen i sommar, uppskattades inte av alla. Eller inlägget kanske uppskattades men inte själva beslutet att stå över en rond. Min klubbordförande påpekade på Facebook att andra kunde drabbas:
På ett seriösare plan, så måste jag tillägga att jag inte tycker att den här typen av beteende är sportsligt. Det är en sak att du själv inte ger dig chansen att ta en poäng. Problemet är att de spelare du redan mött riskerar att tappa kvalitetspoäng. I det här fallet, skulle ditt avhopp ha kunnat avgöra om Erik [Blomqvist] vann turneringen eller inte. Nu gjorde det inte det, men även andra priser och rankingpriser påverkas av sådana här avhopp av bekvämlighet.
En annan klubbkamrat underströk att jag själv nyligen skrivit i denna blogg om fallet med två klubbar i division 2 som skolkade från en rond i allsvenskan:
Men vafan Max, inte ok! Nu har jag skällt på mina lagkamrater i Solrosen som du vet, och så gör du typ samma sak?! I längden tjänar man alltid ratingpoäng på att spela, vet du väl. Passar på att nämna att jag som sekreterare i Solrosen förde till protokollet på ett extrainsatt möte att de inblandade i matchen som inte blev av är ’sunkiga ökenrävar’.
Ökenräv alltså, Rommel istället för Stauffenberg ... Det sved. Jag försvarade mig så gott jag kunde mot dessa invändningar, invände att det är skillnad på schweizer- och bergergrupper, men allteftersom tiden gick tyckte jag att mina kritiker hade mer och mer rätt. Var det verkligen godtagbart att göra som jag gjort? Det var väl åtminstone lagligt?

Det stod och vägde i mitt samvete, men som det avgörande draget i ett angrepp satte ännu en av mina klubbkamrater spiken i kistan med den enkla kommentaren: ”SSF Tävlb. §A8.4 ...”

Jag loggade snabbt in och läste:
8.4 Spelare, som ej fullföljer en tävling, kan varnas eller avstängas i förbundets tävlingar under högst ett år. Tävlingsarrangör skall rapportera w.o.-förseelse till Tävlings- och regelkommittén.
Ajajaj ... Nu gick det inte att gömma sig längre. Bara en sak att göra. Jag tog fram Outlook och författade ett mejl till Håkan Jalling, ordförande i Tävlings- och regelkommittén:
Hej Håkan! Jag anmäler härmed mig själv för brott mot Sveriges schackförbunds tävlingsbestämmelser efter att jag fått detta påpekat för mig. Relevant bestämmelse är A8.4. Länk till bevismaterial bifogas. Bästa hälsningar, Max
Nu får vi se hur det går. Att bli avstängd i ett år vore bedrövligt, även om det kanske skulle kunna ha den goda bieffekten att jag kan göra något annat än att bara spela schack under tiden. Jag är förstås mest rädd för att bli utslängd ur Mästarklassen, men det vore förstås bara rätt åt mig. Orätt fånget är snart förgånget!

Jag har fått ett välövervägt och intressant svar från Håkan Jalling:
Hej Max, 
Ja, det var ju onekligen intressant läsning. Jag tar upp detta till en diskussion i TK och återkommer. Hade du lämnat tävlingen utan att anmäla och därmed varit inlottad, hade det varit ett solklart regelbrott. Detta har vi i TK relativt nyligen (precis före Påskturneringen) gått ut till arrangörerna att vi vill stävja. I ditt fall har du korrekt meddelat arrangörerna innan lottningen, men också offentligt angivit skälet till ditt avhopp. Det vanliga är ju att man aldrig riktigt vet skälet. 
Den andra delen är om våra regler skapar den här typen av tankar, diskussioner och agerande. Då bör vi se om vi kan justera reglerna eftersom vi vill att spelare skall spela. När det gäller exempelvis IM-titelkravet att man skall ha uppnått 2400 i Elo-rating gäller det numera flytande rating. Tidigare, innan man ändrade, kunde det få till följd att en spelare kunde lämna en sluten normturnering mitt i när hon / han nått 2400. Detta fick då allvarliga konsekvenser för övriga normspelare i den tävlingen. 
Jag tror inte heller att du är ensam att fundera över rating kontra att bli kvalificerad. 
Så jag tar med mej även ratingfrågan i min diskussion i TK. Tack för att du uppmärksammade mej på detta. 
Hälsar / Håkan