söndag 22 november 2009

Palma de Mallorca – del 1

Per Ahlström kommer med en första rapport från Palma de Mallorca. Efter omsorgsfulla förberedelser med strandpromenad och pennprovning blev det en oerhört enkel etta. Frågan är om man kan kalla det för en IM-skalp. Inför söndagens dubbelrond delar Per ledningen med bland andra Brynell & Carlsson.
Sommarens deltagande i Pula open gav mersmak. Schack i södra Europa är inte som i gamla Svedala. Bra lokaler, trevlig atmosfär och möjlighet att spela schack utvilad. Efter en tuff dag på jobbet så är det nästan omöjligt att leverera. Här är förutsättningarna hel annorlunda. Ledig, utvilad och laddad, vad mer kan man begära?

Det är drygt fyrtio år sedan jag började min schackbana på Kalkbrottsgatan i Limhamn. Från den källarlokalen har karriären gått vidare via oräkneliga källarförråd och skyddsrum. Man måste onekligen säga att schack i Sverige är en form av undergroundkultur.

Så jag anmälde mig till IV International Open Chess City of Palma, Iberostar Trophy. Efter femton timmars resa från Linköping via Arlanda och Barcelona anlände jag till lyxhotellet utanför Palma.

På morgonen en stadig bufféfrukost och sedan en härlig promenad längs playan. Förutsättningarna för vackert spel kunde inte vara bättre. Jag anlände till spellokalen i god tid, fyllde i protokollet och gjorde några förberedda töjningsövningar. Kollade att pennan gled lätt över protokollet. Allt var klart. Min motståndaren IM Oleg Spirin med elo 2249 skulle få smaka stål.

Knappt 30 minuter efter utsatt tid – så är det här i Spanien, sa Pontus - drog tävlingen i gång. Några snabba tal på spanska följdes av applåder. Det var nog kommunalrådet som informerade om kommunens kvalitetsarbete. Sedan startades klockorna.

Utan att hesitera utförde jag första draget e2-e4 och satte mig att vänta. Jag väntade på att det skulle komma en motståndare. Som jag väntade. Har man rest femton timmar från Linköping via Arlanda och Barcelona, så vill man ju ha en motståndare. Men så blev det inte.

Inför söndagens dubbelrond är jag därför nu i delad ledning med t.ex. Pontus Carlsson och Stellan Brynell, som bägge vann sina partier lätt. Med inte lika lätt som jag. Är det någon som tycker att schack är svårt?

Per Ahlström