onsdag 13 juli 2016

Dortmund – rond 4

Rainer Buhmann förlorade mot Maxime Vachier-Lagrave. Foto: 2016.chess-meeting.de

I Dortmund fick Rainer Buhmann än en gång ta på sig rollen som poängleverantör. I tidsnöden rasade hans ställning mot Maxime Vachier-Lagrave samman. Det förde upp MVL i ensam ledning efter fyra av de sju ronderna. Partikommentarerna är översatta från turneringssajten.

Maxime Vachier-Lagrave – Rainer Buhmann 
Vit drar



30.c5!
Det aktiverar vits alla pjäser och ger svart stora problem. Vachier-Lagrave får tillbaka bonden.
30...Dxc5
30...Txc5 31.Sc4 Da6 32.Sxe5 Dxd3 33.Sxd3 Ta5 var en möjlighet att hålla ställningen i balans.
31.Sc4



31...Ta7?!
I tidsnöden missade Buhmann 31...Lxe4! 32.De2! Db5!. Efter 33.h4!? (33.Dxe4 d5 med lika spel; 33.Te1!?) 33...d5 34.hxg5 dxc4 35.Lxc4 behåller vit ett litet initiativ.
32.Sxd6



32...Kg7?!
I tidsnöden gick det knappast att analysera fram 32...Td7! 33.Df3 Lf4! 34.Sxf7 Txd1+ 35.Dxd1 Kg7 med räddningschanser för svart.
33.Df3 Dc6 34.Lxf7 Te7 35.La2



35...uppg.
Hotet 36.Db3 är avgörande.

Nu väntar en andra vilodag. Det är ett generöst spelschema i Dortmund.

Rond 4
Maxime Vachier-Lagrave – Rainer Buhmann 1-0 
Ruslan Ponomariov – Vladimir Kramnik remi 
Fabiano Caruana – Leinier Dominguez remi 
Liviu-Dieter Nisipeanu – Jevgenij Najer remi

Partierna genomspelbara

Ställningen efter fyra ronder:
Maxime Vachier-Lagrave 3; Leinier Dominguez 2,5; Liviu-Dieter Nisipeanu, Vladimir Kramnik, Fabiano Caruana och Ruslan Ponomariov 2; Jevgenij Najer 1,5; Rainer Buhmann 1 poäng.

Rond 5 (fredag kl 15)
Jevgenij Najer – Maxime Vachier-Lagrave 
Leinier Dominguez – Liviu-Dieter Nisipeanu 
Vladimir Kramnik – Fabiano Caruana 
Rainer Buhmann – Ruslan Ponomariov

* * * * *

Rond 1 i Bilbao Masters är i gång. Huvudgruppen är omgiven av spelare i en öppen turnering. Foto: bilbaochess2016.com

Förbannelsen är bruten: Hikaru Nakamura har vunnit ett långparti mot Magnus Carlsen för första gången. Det var i rond 1 i Bilbao Masters. Det började annars med att Carlsen spelade upp en fördelaktig ställning, men så började världsmästaren gå på alltför hårt. Jan Gustafssons dom i kommentatorstudion: ”Han kastade bort en bra ställning.”

Magnus Carlsen – Hikaru Nakamura 
Vit drar



Gustafsson rynkade på näsan efter 19.h4? gxh4 20.Dxh4 d5 21.g5?. I partifortsättningen blev Carlsens kung avklädd. Här är hela partiet. Och i den här turneringen ger vinst 3 poäng, remi 1 poäng.

Rond 1
Sergej Karjakin – Wesley So remi 
Anish Giri – Wei Yi remi 
Magnus Carlsen – Hikaru Nakamura 0-1

Partierna genomspelbara

Rondreferat på TWIC, Chessbase och Chess.com

Rond 2 (torsdag kl 16)
Wesley So – Hikaru Nakamura 
Wei Yi – Magnus Carlsen 
Sergej Karjakin – Anish Giri

* * * * *


Anatolij Karpov mot Ulf Andersson vid lag-EM i Skara 1980. Olle Häggström, 12 år, sitter på tredje åskådarraden och syns på bilden mitt emellan Karpovs panna och den sovjetiska flaggan högre upp. Foto: Lars Grahn

OLLE HÄGGSTRÖM:
Fotot på mig och på den då regerande schackvärldsmästaren Anatolij Karpov är möjligen det närmaste schacklig storhet jag någonsin ska komma. 12 år gammal följde jag partiet från läktarplats under andäktig koncentration, och kopierade troget, på det lilla magnetschacket jag hade i knät, varje drag som Karpov gjorde, och varje svarsdrag från den store svenske schackidolen Ulf Andersson. Materiellt bröts aldrig jämvikten i partiet, så jag blev tvungen att använda en mer subtil ställningsbedömning för att bedöma vartåt det lutade. Mitt positionella tänkande var en smula originellt på den tiden, men jag minns hur jag tänkte eftersom jag förklarade saken för min morfar efteråt. Såpass mycket visste jag om öppningsspel att det gällde att få ut sina pjäser på brädet, en insikt som jag generaliserade till att ens ställning – allt annat lika – var bättre ju mer utspridda över brädet ens pjäser var. Som mått på denna spridning valde jag att ta arean av den minsta rektangel som innefattar alla ens pjäser (inklusive bönder).

Anatolij Karpov – Ulf Andersson
efter 23 drag


Så till exempel kunde jag efter svarts 23:e drag konstatera att vit (Karpov) hade spridningstalet 5x8=40, vilket var nästan dubbelt så högt som svarts 3x7=21. Karpov höll ett klart övertag i spridningstal genom större delen av partiet, men Andersson lyckades trots detta hålla remi – en strålande kämpainsats! Här är hela partiet.

Ganska snart efter lag-EM i Skara kom jag att överge denna ställningsbedömningsprincip till förmån för allmänt accepterade tumregler om bondeöar, öppna tornlinjer och liknande. Karpov och Andersson återsåg jag i Skellefteå 1989, och den senare fick jag faktiskt chansen att möta 2004, i ett parti som skulle visa sig bli en smula besynnerligt. Men det är en annan historia – se här.

* * * * *

Efter vinsten mot Humpy Koneru har Harika Dronavalli försvarat förstaplatsen i damernas GP-turnering i Chengdu med tre remier i följd. Inför sista ronden leder hon en halv poäng före Antoaneta Stefanova och Koneru. De båda förföljarna drabbar samman i sista ronden nedan Dronavalli möter Olga Girya. I näst sista ronden förlorade Pia Cramling mot Bela Chotenasjvili. Poängställningen.

Ulf Andersson vann även i rond 7 i Benasque Open och står på 5 poäng, men han är inte inlottad i rond 8. Ukrainarna Andrej Barysjpolets och Jurij Kuzubov delar ledningen på 6,5 poäng och möts imorgon. Poängställningen.

Martin Lokander är dagens hjälte i Warszawa efter en kampremi mot femterankade Gata Kamsky. Theodor Kenneskog besegrade polacken Arkadiusz Skawinski. Linus Johansson lyckades vända och vinna sitt parti medan Philip Lindgren förlorade. Efter sex ronder har Martin, Theodor och Linus 3 poäng, Philip en halva mindre. Bland sjunde rondens möten: Johansson-Kenneskog, Poängställningen.

I näst sista ronden i Paracin slutade toppmötena med remier vilket gör att Denis Kadric leder på 6,5 poäng inför morgondagens slutrond. Mladen Gajic spelade remi med en rysk IM, Andrej Obodtjuk, och har 4,5 poäng. Poängställningen.