måndag 8 oktober 2018

13–0 till Magnus Carlsen

Trent Alexander-Arnold mot Magnus Carlsen. Foto: World Chess

Efter att ha spelat ett lättjefullt sjuttondragsparti mot fotbollsstjärnan Trent Alexander-Arnold i Manchester tog Magnus Carlsen flyget till Hamburg där han spelade en klocksimultan mot tolv motståndare med förväntat resultat. Få av spelarna förmådde göra mycket till motstånd, det blev alltifrån matt i åtta drag till lite slutspelssprattel.

Magnus Carlsen – Bennet Hagner 
Vit drar

20.Sxf7! Lxe7 21.Dxe7 Ta7
21...Da7 syr undan den snabba nattsättningen men räddar förstås inte partiet.
22.Sh6+ uppg.

Magnus spelade tretton partier idag och det blev som väntat idel vinster. Jag noterade i direktsändningen från Hamburg att han är lite förkyld – men det är ju flera veckor till VM-matchen så det ska nog bli bra.

Partierna

* * * * *

När jag besökte London senast hade jag inte en tanke på att spela schack. När jag åkte dit i sällskap med bland andra den framstående dinosaurieforskaren Milton (tillika mitt barnbarn) så var det andra prioriteringar. Men om jag återvänder dit och blir sugen på att spela schack så finns det tydligen sju ställen att välja på.