måndag 15 oktober 2018

Europacupen – rond 4

Pia Cramling har 4 av 4. Foto: Niki Riga

Det var nog kluvna känslor för Magnus Carlsen idag med elotapp och klar matchseger. Han hade vinstchanser mot 20-årige tysken Alexander Donchenko men till slut såg han sig nödsakad att ta ut remischackar. Nu skiljer det bara 4,3 elopoäng ner till utmanaren Fabiano Caruana, och Carlsen vill hemskt gärna komma till VM-matchen i London som världsetta.

Sidan om världsmästaren blev det remi även för Nils Grandelius, men det var också allt som Vålerenga släppte ifrån sig i matchen mot DJK Aufwärts Aachen. Slutresultat 5–1 och det norska laget är på allvar med i medaljstriden. Imorgon väntar en match mot Odlar Yurdu från Azerbajdzjan och då kan det bli ett möte mellan Carlsen och världstrean Sjachrijar Mamedjarov. Detta är förvisso ett lagmästerskap, men det är ju inte allt ...

Team Viking fick hålla till godo med tre remier mot KGSRL Gent. Det bjöds på ett par glansstycken:

Rauan Sagit – Ivan Sokolov 
Svart drar

28...Txe4! 29.Dxe4 Sf3
Damens väg till h2 ligger skimrande blank.
30.De8+ Kh7 31.De4+ g6 32.Kg2 Dh2+ 33.Kf1 Dg1+ 34.Ke2



34...Sd4+!
Han behöver inte nöja sig med tornet på c1 när det finns en mattsättning runt hörnet.
35.Kd2 Txf2+ 36.Kc3 Sb5+! 37.Kc4 Dxc1+ 38.Tc2



38...Dxc2 matt
En smaksak: när det finns alternativa mattsättningar tycker jag att man ska låta den normalt lägre värderade pjäsen sätta matt. Jag hade fördragit 38...Txc2 matt.

Dan Cramling – Eduardas Rozentalis 
Svart drar

32...Sxg2! 33.Kxg2 Sc5! 34.uppg.
Tornet kan ta sikte på d2.

Team Viking – KGSRL Gent, Belgien 1,5–4,5
Evgenij Agrest – Romain Edouard remi
Rauan Sagit – Ivan Sokolov 0-1
Bo Lindberg – Adrien Demuth remi
Dan Cramling – Eduardas Rozentalis 0-1
Milton Pantzar – Oscar Lemmers 0-1
Anders Grandell – Daniël van Heirzeele remi

I damklassen vann Pia Cramling en rafflande tidsnödsduell mot sin goda vän Elisabeth Pähtz. Pia har vunnit sina fyra partier så här långt och Cercle d'Echecs de Monte-Carlo kämpar om guldet med topprankade Nona från Georgien. Lagen leder grupp B respektive grupp A och kommer förmodligen att mötas i en final.

Andra matcher med svenska inslag:
Erik Blomqvist, Nordstrand Sjakkklubb – Jan Werle, SV Werder Bremen remi
Antti Virtanen, Shakkiseura Aatos – Christian Jepson, Nordkalotten 1-0
Freddie van der Elburg, Muconsult Apeldoorn – Isak Storme, SK 1911 0-1

Damklassen:
Elisabeth Pähtz, Caissa Italia Pentole Agnelli – Pia Cramling, Cercle d'Echecs de Monte-Carlo 0-1 

Resultatservice
Öppen klass
Damklassen

Partier
Öppen klass
Damklassen

* * * * *

Larsens Nordjyske Mindeturnering – rond 3


Kaj Andersson är i delad ledning. Foto: Hans Engen

Efter tre ronder i Aalborg har vi en tättrio på 3 poäng och den bjuder på ett par trevliga inslag: Jevgenij Svesjnikov, Magnus Wahlbom och Kaj Andersson. Efter att ha följt direktsändningen fick jag söka svar på min misstanke att de båda skåningarna hade vunnit på tid mot GM Henrik Danielsen respektive IM Jan Rooze.

Magnus: ”Ja, jag vann på tid då Henrik inte hann med sitt 40:e drag. 'Skidt!' sa han när jag påpekade det. Men i slutställningen är Komodo 8 och jag överens om att jag står bättre. Ungefär vid drag 27 tyckte jag att jag hade rest ställningen så pass mycket att ett remibud inte var något att skämmas över. Men det avslog han direkt och kände väl sig därefter manad att spela på vinst ...”


Magnus Wahlbom – Henrik Danielsen 
Slutställningen efter 40.Lf1-e2


Kaj: "Jag vann på tid i en för mig dålig ställning efter 32 drag. Han uppmärksammade inte att protokollskolumnen slutade vid 30 drag medan dragföljden var 40 drag. Han blev lite upprörd över protokollslayouten men hämtade sig snart så vi kunde gå igenom partiet tillsammans. Svesjnikov assisterade livligt med utförliga analyser och variantidéer. Mycket trevligt och lärorikt. Jag har tidigare förlorat två gånger mot Rooze efter att ha haft bra ställningar så det var väl dags att turen denna gången var på min sida."

Morgondagens toppmöten: Andersson–Svesjnikov och Renman–Wahlbom. Svesjnikov har förlorat mot en Andersson förut (Rio de Janeiro 1985) ...

Resultat och partier.