fredag 3 januari 2020

Festival i Dublin – dag 5

I väntan på buss 46A: jag, Peter Dalling, Björn Ahlander,
Bengt Hammar och Petra Olsson. 

En gång i tiden förklarade Jens Kristiansen att han aldrig skulle ställa upp i en turnering där det var dubbelronder. Det fick han snart ta tillbaka för med den inställningen fanns det inte många turneringar att välja på. Idag var det en av dessa obehagliga dubbelronder i Dublin. Och det gick åt fanders för mig, det blev min sämsta schackdag på decennier. Synd med tanke på att det mesta bortom det elände som utspelar sig på brädena är toppen.

Efter en katastrof i kvällsronden visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. I följande ställning hade jag omkring tre minuter kvar och en halv minuts inkrement efter varje drag. Min motståndare hade under minuten.

Lars Grahn – Fred Armstrong 
Svart drar

Mitt senaste drag var b3-b4 med planen b4-b5 och sedan hänger d7-bonden löst.
41...h5
Jag noterade med tillfredsställelse hans tidsnöd och fullföljde genast min plan utan att lägga någon tankemöda på hans drag. Jag betraktade det i all hast som ett utslag av desperation och planlöshet, ingenting som jag tänkte ödsla något av mitt lilla förråd av energi på. Tröttheten gick hand i hand med den stora sorglösheten. Hej och hå på böljan den blå, till skillnad från honom hade jag ju en plan ...
42.b5???
Efter 42.gxh6 gxh6 43.b5 bör det vara enkel vinst.
42...Dg4+
Chockartat. Det var som i en ond dröm.
43.Kh2 Dxh4+ 44.Kg1 Dh1 matt

Det blev ett resignerat leende och en stillsam huvudskakning. Sicken dag.

I IM-turneringen har det blivit tre remier för Björn Ahlander och en för Bengt Hammar. Peter Dalling har två remier i veteranmästerskapet och jag en (plus en vinst). Det slår inte gnistor kring den svenska kvartetten så här långt. För egen del tycker jag fortfarande att det är roligt att spela schack, men nu finns det en rälig bismak.

Liksom Jens motsatte sig dubbelronder har jag till skillnad från alla andra låtit bli att spela blixt på nätet. Men om det är sådant som krävs för att motverka rostbildning så får jag kanske revidera min hållning. Det här duger inte.

Resultat
IM-turneringen
Irish Senior Championships

* * * * *

Rilton Cup. Partiet mellan Milton Pantzar och Tiger Hillarp Persson i rond 7 utvecklades till en intressant remi. De finns med i gruppen på 5 poäng, en halv efter tätkvintetten med två ronder kvar.

Resultat
Partier
Lars O A Hedlunds bilder