tisdag 21 januari 2020

Wijk aan Zee – rond 9

Magnus Carlsen manövrerade ut Alireza Firouzja. Foto: Alina L'Ami

Peter Svidler menade att Alireza Firouzja blandade ihop öppningsvarianter på ett ödesdigert sätt mot Magnus Carlsen, som hade fördel med svart redan efter ett tiotal drag. Svidler: ”Det här är en Carlsenställning, inte en Firouzjaställning.” Vad som sedan följde kan betraktas som utspelning. Världsmästaren har kommit i gång på allvar och nu ligger han bara en halv poäng efter tätmannen Fabiano Caruana. Carlsen i segerintervjun: ”Jag är så glad man kan vara efter att ha slagit en sextonåring och ha nått +2 efter nio ronder.”

Alireza Firouzja – Magnus Carlsen 
Svart drar

Vad sägs om att norpa a4-bonden till priset av den på d6? Här gäller det att räkna lite längre.
35...Sxa4! 36.Lxa4 Dxa4 37.Lxd6 Dd4!


De visar sig att springaren på d2 är mycket illa ute.
38.Df2
Alternativen är lika nedslående, till exempel 38.Sb3 Tc2+ 39.Kh1 Dd3 40.Dxd3 Lxd3 41.Sc5 Txc5 42.Lxc5 Lxb1, eller 38.Td1 Tc2 39.Df2 Dxf2+ 40.Kxf2 Sxe4+.
38...Dxf2+ 39.Kxf2 Lxf1 40.uppg.
På 40.Sxf1 följer gaffeln på e4.

Det var rondens enda vinstparti i Masters.

I Challengers möttes de två högst rankade spelarna, David Anton och Nils Grandelius, och den högst rankade vann. Med den vinsten gick Anton upp i delad ledning med Erwin L'Ami och Pavel Elajnov. Nils ligger 1 poäng efter den trion och fyra ronder återstår. Kämpigt.

Masters, rond 9 
Vishy Anand – Daniil Dubov remi 
Nikita Vitiugov – Fabiano Caruana remi 
Alireza Firouzja – Magnus Carlsen 0–1 
Vladislav Kovaljev – Jorden van Foreest remi 
Jan-Krzysztof Duda – Jeffery Xiong remi 
Vladislav Artemijev – Yu Yangyi remi 
Wesley So – Anish Giri remi

Challengers, rond 9 
Erwin L'Ami – Rauf Mamedov 1–0 
Vincent Keymer – Surya Ganguly remi 
Nihal Sarin – Jan Smeets remi 
Nils Grandelius – David Anton 0–1 
Pavel Eljanov – Dinara Saduakassova remi 
Anton Smirnov – Nodirbek Abdusattorov 0–1 
Max Warmerdam – Lucas van Foreest remi

Partier
Masters
Challengers

Turneringstabeller
Masters
Challengers

Komplett spelprogram
Masters
Challengers

Masters, rond 10
onsdag kl. 13.30
Daniil Dubov – Anish Giri 
Yu Yangyi – Wesley So 
Jeffery Xiong – Vladislav Artemijev 
Jorden van Foreest – Jan-Krzysztof Duda 
Magnus Carlsen – Vladislav Kovaljev 
Fabiano Caruana – Alireza Firouzja 
Vishy Anand – Nikita Vitiugov

Challengers, rond 10
onsdag kl. 13.30
Rauf Mamedov – Lucas van Foreest 
Nodirbek Abdusattorov – Max Warmerdam 
Dinara Saduakassova – Anton Smirnov 
David Anton – Pavel Eljanov 
Jan Smeets – Nils Grandelius 
Surya Ganguly – Nihal Sarin 
Erwin L'Ami – Vincent Keymer

* * * * *

Premiärspel i Gibraltar

Foto: Johan Sigeman 

JOHAN SIGEMAN:
Äntligen är jag i Gibraltar! Jag har i flera år haft planer på att spela här men det har aldrig funkat med jobb och annat. Gång efter annan har jag fått meddela Stuart Conquest att jag tyvärr inte kommit loss. Han har vänligt lovat att hålla en plats i Masters åt mig närhelst jag vill komma.

Resan från Kastrup till Malaga gick som en dans. Sedan blev jag och ett tjugotal andra deltagare hämtade med en antik buss på flygplatsen. Den tuffade och pustade sig fram och de tio milen tog inte mindre än två och en halv timme! Den långa bussresan uppvägdes dock av synen då vi kom fram. En underligare plats har jag aldrig sett. Som ett litet bergigt bihang på den spanska halvön. Efter passkontrollen (där Parham Maghsoodloos pass för övrigt blev beslagtaget eftersom han inte hade visum) var vi plötsligt i ett Miniatyrengland med röda dubbeldäckare och allt. Samt en mycket brant klippa.

Efter incheckning på hotellet var det dags för välkomstmingel i baren, fria drinkar, jazzband och allt. Jag tog det dock lugnt med drinkarna med tanke på vad som väntar de närmaste dagarna. När jag för ett år sedan mejlade Erik Hedman och gratulerade honom till hans fina insats 2019, passade jag på att fråga om han trodde att det skulle bli alltför tufft för mig i Masters. Erik svarade diplomatiskt att det nog kunde bli en smula tungt. Nu förstår jag vad han menade. När jag spelar öppna turneringar brukar jag vara rankad någonstans i mitten. Nu är jag bland de allra lägst rankade. Det vimlar av unga ambitiösa spelare från när och fjärran, blandat med de sedvanliga titelhållarna. När jag träffade Pia och Juan i lobbyn igår vädrade jag min oro. Pia svarade att hon hade känt sig på samma sätt då hon spelade Isle of Man häromåret men att hon hade kämpat för fullt och till sist klarat sig riktigt bra. Jag ska försöka hämta inspiration från henne men det är nog dessvärre stor skillnad på mig och Pia i detta avseende. Hur som helst ska det bli kul och förhoppningsvis lärorikt. I dagens rond har jag vit mot IM Lela Javakhisjvili, Georgien (2463). Det låter som en enkel uppgift ...

* * * * *

Gibraltar – rond 1

Vasilij Ivantjuk vann utan större besvär. Foto: Niki Riga 

I första ronden hamnade Erik Hedman bredvid Vasilij Ivantjuk, en inspirerande tillfällig granne. Och det gick utmärkt. Först att bryta raden av elomässigt förväntade vinster var Erik med remi mot Maxim Matlakov (elo 2704). Professor Elo lyckades däremot pricka in resultaten för övriga tre svenska spelare i Masters: Pia Cramling vann mot Belinda Vega medan Juan Bellon och Johan Sigeman förlorade mot Daniele Vocaturo respektive Lela Javakhisjvili.

Strax före rondstart kunde man i direktsändningen se Veselin Topalov och Ivan Cheparinov växla några ord. En gång i tiden hade båda Silvio Danailov som manager, men Cheparinov bröt med honom och spelar sedan 2018 för Georgien. Bulgariska schackförbundet med Danailov som ordförande uteslöts ur Fide, men 2017 bildades ett nytt bulgariskt schackförbund med en annan ordförande. Topalov representerar fortfarande Bulgarien. Han och hans tidigare sekundant Cheparinov vann i 25 respektive 18 drag. Det var på det hela taget en sådan dag.

Resultat
Partier

* * * * *

Baadur Jobava. På Baadur Jobavas blogg meddelas att han ska ställa upp i Elite Hotels Open i Växjö. Det finns också nya inlägg om hans möte med Magnus Carlsen i blixt-VM och en intervju.