onsdag 26 juni 2019

Lars Bech Hansen är död

Foto: Lars Grahn 

Som jag har framhållit många gånger: Politiken Cup/Xtracon Chess Open på andra sidan Sundet har genom åren varit min favoritturnering som åskådare. För mig har det framför allt varit ett mysigt ställe att träffa schackvänner. Den huvudansvarige för denna utpost för danskt hygge har hela tiden varit Lars Bech Hansen. Min rutin vid ankomsten till Konventum i Helsingör har alltid varit densamma: jag har gått in och hälsat på Lars i sekretariatet och fått senaste nytt. Det har varit den givna öppningen, ett glatt återseende.

Det blir inte detsamma i sommar. Jag förstod att Lars var illa däran när han inte var med då Magnus Carlsen uppträdde i Cirkusbygningen i Köpenhamn för en månad sedan. På Facebook skrev Lars något om att han hatade att vara inlagd på sjukhus. Vi påminns ibland om att våra schackvänner inte är odödliga; Lars var bara 61 år när han somnade in tisdag morron.