måndag 17 juni 2019

Mönstret går igen

Maria Muzytjuk besegrade Alexandra Goryjatjkina i sista ronden
i damernas kandidatturnering. Foto: Eteri Kublasjvili 

Mönstret från Stavanger upprepades; även den redan klara turneringsvinnaren i Kazan förlorade i sista ronden. Magnus Carlsen respektive Alexandra Goryjatjkina kan söka tröst i sina förstapris.

Slutresultat i damernas kandidatturnering:
1. Alexandra Goryjatjkina 9,5; 2. Anna Muzytjuk 8; 3-4. Jekaterina Lagno och Tan Zhongyi 7; 5-6. Nana Dzagnidze och Maria Muzytjuk 6,5; 7. Alexandra Kosteniuk 6; 8. Valentina Gunina 5,5 poäng. 

Morgondagen var vikt för eventuellt särspel men nu är prisutdelning den enda punkten på programmet. Det är 200 000 euro som ska fördelas.

Partierna

* * * * *

Växjöspelen med gamla anor

Max Wahlund, vinnare av grupp 3 i Växjöspelen. Foto: Birgitta Rydztröm 

MAX WAHLUND:
DISCLAIMER: Part of this blogginlägg describes actions that are or may be illegal, immoral, dangerous and generally frowned upon. They could lead to loss of rating, pawns, your sanity, or your religion. Do not try them at home, or rather, ONLY try them at home, when nobody’s watching. 

Sådärja, med den reservationen avklarad: här kommer en liten rapport från Växjöspelen. Spelen är Sveriges äldsta fortfarande pågående individuella turnering utöver SM, och tidskontrollen är följaktligen urmodig – 40 drag på 2 timmar och en halvtimma för resten. Inget inkrement! Men cirkeln är på väg att slutas, turneringar utan (eller med väldigt litet) inkrement verkar vara på väg tillbaka på den allra högra nivån på världsmästarens initiativ. Hur som helst är det en kul tidskontroll och det är också spelformen med fyramanna bergergrupper. Den modellen finns även i Wijk aan Zee och det är därför jag gillar att åka både dit och till Växjö. I den småländska huvudstaden sitter man visserligen inte 20 meter från Magnus Carlsen men man har i alla fall Alf Isaxon inom räckhåll. 

Förra året kom jag sist i min grupp efter bland annat en rafflande uppgörelse med stortalangen Hampus Sörensen, som vann. I år var det jag som var yngst i min grupp, det känns tryggare så. 

Denna gång var principen: tråk framför allt. Inga galna och oförberedda äventyr. Resultatet blev bra: två remier med svart och en avslutande vinst med vit räckte till gruppseger och en fin tröja. Det får bli min fortsatta melodi i sommar. Motståndarna ska sövas och tråkas ut på det mest skamliga vis.

Det är alltid roligt att träffa vänner i schackvärlden, som nu i Växjö. Ofta får man höra underhållande historier. Särskilt sånt som töjer lite på gränserna för det tillåtna tycker jag är intressant, på förekommen anledning – bäst förstås att tillägga att jag själv aldrig [längre] skulle drömma om att bryta mot så mycket som ett komma i lagen, det är bäst att påpeka. (Jag hänvisar till Matteusevangeliet 5:17-20.)

En historia från det förgångna: två spelare (vars identitet jag inte avslöjar ens om jag sätts i the comfy chair möts i sista ronden i SM. Låt oss kalla dem Piff och Puff. Nu har de spelat så illa att båda hotas av nedflyttning, båda måste vinna! Skulle det bli remi flyttas båda två ner. Piff (eller var det Puff? Det förtäljer inte historien) får en idé. Om partiet skulle hamna i en dödläge kommer en lottdragning att ske. Förloraren måste lägga sig och rädda sin motståndare kvar i SM-klassen ifråga.

Sagt och gjort. Partiet börjar, och har man sett: trots (eller tack vare?) intensiva vinstförsök från båda parter är läget snart helt låst. Piff och Puff lämnar salen och går ut i solen. Strax singlar en enkrona mot skyn och landar ... klave. Piff inser sin tunga plikt. De båda återvänder till brädet. Nyfikna åskådare omger bordet så bortsättningarna måste skötas med delikatess. Snart försvinner en bonde, därefter en till ... tills Piff stannar klockan i förlustställning.

Som sagt, fel, brottsligt och olämpligt på alla vis! Men visst är det ändå en bra historia?

Nästa anhalt är Nordiska mästerskapen i Norge redan nu på fredag, midsommarafton. Jag noterar med glädje att skaran svenskar utvidgar sig såhär de sista dagarna. Jag tycker att det är modigt, med tanke på att Norge är ett ruttet land. Om allt går väl kommer de sannerligen att få fiska lite dålig torsk.

Resultat från Växjöspelen.